Fietser achteraan je wagen aan de rechterzijde

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

Fietser achteraan je wagen aan de rechterzijde

#1 , 18 jul 2015 22:04

Deze week beukte een fietser met geweld op de rechterachter zijde van mijn voertuig. Ik bevond mij in een straat waar geen aparte door strepen aangeduide voorbehouden plaats/rijvak was voor fietsers. Ik stond als derde achter 2 voertuigen aan de verkeerslichten die rood stonden.
Fietser zei dat hij absoluut doorrijrecht had en dat ik minstens een meter moest laten tussen de rand van het voetpad en mijn wagen.
Klopt dat wel ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Berichten: 463

#2 , 18 jul 2015 22:51

Hoe bedoel je "beukte met geweld op"? Zoals kloppen, of ertegen rijden? Wettelijke afstanden zijn in de praktijk allessinds niet absoluut. Denk maar aan de vele smalle straten in steden, daar zou het zelfs onmogelijk zijn.

Wat ik me wel herinner van 1 meter afstand houden, is hetgeen de bestuurder tussen hem en de fiets/bromfiets moet laten. http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=194" onclick="window.open(this.href);return false;

In de opleiding rijbewijs op school herinner ik me niet direct dat men 1 meter moet vrijlaten zodat een fietser voorbij de wagens kan rijden om het verkeerslicht te bereiken. Ook in eht allemaal 1 meter tussen de wagen en de rand van de weg laten herinner ik me niet, en zou me al onzinnig lijken.

Natuurlijk kan het altijd zijn dat er wel zo een regel bestaat, gezien ik al vaker heb ondervonden dat de opleiding rijbewijs op school niet altijd juridisch correct is.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#3 , 19 jul 2015 06:39

idd zoals kloppen en misschien zei ie wel iets van "uit de weg ik moet hier door".
Het lijkt mij evident dat je bij het passeren van een fietser die +/¨- 1 mtr regel naleeft.
Maar ik heb het hier over stilstaan in een straat in dit geval verkeerslicht zonder dat er aanduiding is van een fietspad.
Als die mtr regel van toepassing is zou men bijna gaan denken dat je auto ook op een meter afstand van de rand moet staan als je geparkeerd bent.
Lijkt mij dus onzinnig.
Ik vermoed dat bij normaal verkeer en indien er te weinig plaats is voor tegenliggend verkeer auto's verplicht zijn (en ook anderen denk ik) zo rechts mogelijk te blijven.
Fietser moet denk ik in zo'n geval ook gewoon achter aansluiten en het verkeer mee volgen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 19 jul 2015 10:46

Wat het verkeersreglement precies zegt, laat ik over aan Inazuma. Het is wel niet meer dan normaal om waar mogelijk fietser de doorgang te verlenen. Het gedrag van de fietser hier kan natuurlijk niet goed te keuren zijn, maar geen doorgang laten als er plaats is, is ook maar asociaal.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2015 12:00

9.3.1
Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven [...]

Dit is de algemene regel. Er zijn uitzonderingen. Het verkeersreglement bepaalt echter nergens dat men rechts één meter vrij moet laten om fietsers doorgang te verlenen.

Ook voor fietsers geldt de regel dat het inhalen links geschiedt. Op plaatsen waar veel fietsers rijden (bijv. Leuven) halen de fietsers in zoals ze kunnen, links of rechts, maakt hen niet uit, liefst rechts dan moeten ze geen rekening houden met tegenliggers. Dit is volkomen fout. Ik probeer bewust (asociaal?) zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven zodat ze niet rechts kunnen inhalen en links moeten inhalen.

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 19 jul 2015 12:40

Ja, daar hebt u misschien gelijk. "Asociaal" is mijn persoonlijke mening, doch aangezien dit een juridisch forum is, doet u wettelijk gezien wat correct is.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 19 jul 2015 20:03

Fietser is hier fout. U moet, zoals reeds aangehaald, zo dicht mogelijk bij de rechterkant van de weg blijven. Fietser heeft zich, net als andere weggebruikers, aan te passen aan de andere voertuigen. "Absoluut doorrijrecht" bestaat ook niet.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#8 , 19 jul 2015 21:54

Wat het verkeersreglement precies zegt, laat ik over aan Inazuma. Het is wel niet meer dan normaal om waar mogelijk fietser de doorgang te verlenen. Het gedrag van de fietser hier kan natuurlijk niet goed te keuren zijn, maar geen doorgang laten als er plaats is, is ook maar asociaal.

Maar......... maar dat is hier toch een juridisch forum waar men geen sociale of asociale afwegingen maakt omtrent een vraag of wetgeving niet ? ;o)

Maar goed even terug on topic. Als ik nog stil sta zoals ik melde in het eerste bericht is het de fietser(s) dan toegelaten om links voorbij te steken tot aan het verkeerslicht ? En als de wagens voor mij ook tov rechts /voetpad zelfde positie aannemen en er dus eigenlijk geen plaats is wat dan met die fietsers die links zouden voorbij steken en dan eigenlijk gezien de drie stilstaande wagens er helemaal geen plaats is voor die fietsers aan de rechterzijde tenzij zij door het rode licht rijden. dus wachten achter ipv voor het rood licht. Volgens mij plegen ze hier al een zware overtreding
Dus is het die fietsers toegelaten links van de wagens te staan wachten en dan omdat zij rechtdoor willen voor de eerste wagen gaan kruisen om zich terug naar rechts te begeven.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 20 jul 2015 00:36

Fietsers (en andere voertuigen) mogen andere voertuigen die stil staan aan bv een verkeerslicht zowel links als rechts voorbijrijden, dit is geen inhalen, dus geen overtreding. Weliswaar moeten ze dit doen op een veilige manier, en indien er geen plaats is, moeten zij wachten achter de andere voertuigen.

Ook moeten ze stoppen aan de stopstreep (of de lichten, indien lichten zonder streep), maar hier wordt in de meeste gevallen niet tegen opgetreden, omdat het voor de fietsers veiliger is om de wachten voor de eerste stilstaande wagen, dan naast of tussen de wagens.

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 21 jul 2015 13:16

9.3.1
Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven [...]

Dit is de algemene regel. Er zijn uitzonderingen. Het verkeersreglement bepaalt echter nergens dat men rechts één meter vrij moet laten om fietsers doorgang te verlenen.
inderdaad, men dient wél 1 meter zijdelingse tussenruimte te laten voor fietsers :

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.


Maar er is idd. geen enkele regel, die stelt dat een bestuurder die stopt, ineens ook 1 meter doorgangsruimte moet laten voor fietsers die nog kunnen opdagen. Zo die fietser meent van wél, ben ik altijd benieuwd op welke regel uit de wegcode hij zich dan wel baseert.
Ook voor fietsers geldt de regel dat het inhalen links geschiedt.
Irrelevant in deze :

Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.


Topicstarter was niet in beweging:
Ik stond als derde achter 2 voertuigen aan de verkeerslichten die rood stonden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#11 , 21 jul 2015 21:09

Fietsers (en andere voertuigen) mogen andere voertuigen die stil staan aan bv een verkeerslicht zowel links als rechts voorbijrijden, dit is geen inhalen, dus geen overtreding. Weliswaar moeten ze dit doen op een veilige manier, en indien er geen plaats is, moeten zij wachten achter de andere voertuigen.

Ook moeten ze stoppen aan de stopstreep (of de lichten, indien lichten zonder streep), maar hier wordt in de meeste gevallen niet tegen opgetreden, omdat het voor de fietsers veiliger is om de wachten voor de eerste stilstaande wagen, dan naast of tussen de wagens.

Maar in bijna alle gevallen staan ze dan ook met hun fiets op het fietspad dat kruist en brengen ze zo de fietsers komende van links (en rechts als dat mag) in gevaar door hun manouvre. Idd veilig voor hen maar van de rest trekken we ons niks aan ?
Vermoedelijk is uw overtuiging van veiligheid een persoonlijke mening want voor zover ik weet zijn dergelijke vakken gemaakt om het verkeer iets trager te doen verlopen. Die vakken zijn speciaal aangeduid. Zjn ze niet speciaal aangeduid dan denk ik dat de fietser in overtreding blijft en zich zomaar zonder consequenties daar mag bevinden mocht er iets mee gebeuren. Gedoogbeleid wil niet zeggen dat men automatisch gelijk krijgt.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 21 jul 2015 23:06

Maar in bijna alle gevallen staan ze dan ook met hun fiets op het fietspad dat kruist en brengen ze zo de fietsers komende van links (en rechts als dat mag) in gevaar door hun manouvre. Idd veilig voor hen maar van de rest trekken we ons niks aan ?
Mijn uitleg is uiteraard enkel van toepassing op kruispunten waar er geen enkel fietspad loopt, mee met de richting of kruisend.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 22 jul 2015 00:20

Fietser is hier fout. U moet, zoals reeds aangehaald, zo dicht mogelijk bij de rechterkant van de weg blijven. Fietser heeft zich, net als andere weggebruikers, aan te passen aan de andere voertuigen. "Absoluut doorrijrecht" bestaat ook niet.
Het absolute doorrijrecht bestaat wel.
Het is wettelijk verboden een doorgang te versperren.

Maar in dit geval is er geen sprake van doorgangsrecht. De bestuurder moet stoppen voor de verkeerslichten, en moet zich zo rechts mogelijk houden van de rijweg.
En omdat er geen fietspad voorzien is, dient de fietser zich ofwel achter de wagen te plaatsen, ofwel links in te halen.
De fietser kan in dit geval niet eisen dat hij rechts de wagen mag voorbij steken.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 22 jul 2015 06:32

Het absolute doorrijrecht bestaat wel.
Het is wettelijk verboden een doorgang te versperren.
Nope, het is wettelijk verboden te parkeren voor een oprit, niet om er wachten voor een verkeerslicht (of een andere verkeerssituatie).

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 22 jul 2015 08:50

Het absolute doorrijrecht bestaat wel.
Het is wettelijk verboden een doorgang te versperren.
Dat vindt u ter plaatse uit. Tenzij u kan verwijzen naar een relevante wettekst, die méér verbiedt dan het parkeren voor een inrij.
Nope, het is wettelijk verboden te parkeren voor een oprit, niet om er wachten voor een verkeerslicht (of een andere verkeerssituatie).
Inderdaad, er geldt enkel een parkeerverbod voor een inrij. Je mag daar dus zelfs perfect stilstaan (in de strikte betekenis van de wegcode, dus om goederen te laden en te lossen/iemand te laten instappen of uitstappen).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”