Fietser achteraan je wagen aan de rechterzijde

giserke
Berichten: 2434

Re: Fietser achteraan je wagen aan de rechterzijde

#16 , 22 jul 2015 10:31

Ik heb me verkeerd uitgedrukt het moet zijn het is verboden een weg te versperren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 22 jul 2015 10:47

Ik heb me verkeerd uitgedrukt het moet zijn het is verboden een weg te versperren.
Nog steeds geen doorrijrecht. Kan wel enkele situaties bedenken waarbij ik voor een kruispunt moet wachten, omdat ik anders een dwarse weg zou versperren, maar waarbij de de gebruikers van die dwarse weg ook moeten wachten. Bv voorrangsweg met verkeerslichten, en kort voor de lichten een (ondergeschikte) weg. Gebruikers van de ondergeschikte weg mogen de hoofdweg nog steeds pas op rijden nadat ze voorrang hebben gegeven.

giserke
Berichten: 2434

#18 , 22 jul 2015 12:01

Ik heb me verkeerd uitgedrukt het moet zijn het is verboden een weg te versperren.
Nog steeds geen doorrijrecht. Kan wel enkele situaties bedenken waarbij ik voor een kruispunt moet wachten, omdat ik anders een dwarse weg zou versperren, maar waarbij de de gebruikers van die dwarse weg ook moeten wachten. Bv voorrangsweg met verkeerslichten, en kort voor de lichten een (ondergeschikte) weg. Gebruikers van de ondergeschikte weg mogen de hoofdweg nog steeds pas op rijden nadat ze voorrang hebben gegeven.
Gelieve eerst mijn initiële post volledig te lezen vooraleer commentaar te geven aub.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#19 , 22 jul 2015 12:40

Ik heb me verkeerd uitgedrukt het moet zijn het is verboden een weg te versperren.
Verkeerd alleszins, ja.

On (this) topic: niemand verspert een weg, louter door te voldoen aan de twee verplichtingen om te stoppen voor een rood verkeerslicht enerzijds, en zich daarbij zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te houden anderzijds. Maakt in deze dus geenszins een overtreding uit, om niet 1 meter vrij te laten voor een eventuele fietser die nog zou kunnen opdagen tijdens de roodfase van het verkeerslicht.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Tybo
Berichten: 145

#20 , 22 jul 2015 14:38

... bovendien moet éénieder kunnen stoppen voor een voorziene hindernis ... ook een fietser ...

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#21 , 22 jul 2015 15:22

Maar van dat parkeren/stilstaan voor een uitrit/oprit toegangsweg van een garage of zo (maa rniet van een doorgansweg of toegangsweg) is dacht ik wel iets te zeggen hoor.
Er is toch al jaren lang daaromtrent een soort van consensus dat het verboden is wanneer je er niet uit kan maar dat je het niemand kwalijk kan nemen als ie er voor staat en niks is bekend gemaakt door bvb een teken van hier niet parkeren met de juiste nummerplaat vermelding. Daar zijn via een tv programma ook hier en daar voorbeelden van geweest. Zo had iemand gelijk gekregen dat er geen parkeer verbod gelde gezien de bewoner zijn garage al jaren lang vol gestouwd hield meer allerlei en de functie garage (desondanks de poort) niet meer van toepassing was. Oke niet volledig gelijklopend maar ik dacht wel dat je bvb maag parkeren voor een lege oprit. Tenzij er natuurlijk bvb ondergrondse garages zijn. Ik bedoel dus eerder de ruimtes die veelal in stedelijke gebieden voor de woning kan vinden

Maar dat is hier naast de kwestie
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Turaki
Berichten: 6870

#22 , 22 jul 2015 17:50

Ik heb me verkeerd uitgedrukt het moet zijn het is verboden een weg te versperren.
Nog steeds geen doorrijrecht. Kan wel enkele situaties bedenken waarbij ik voor een kruispunt moet wachten, omdat ik anders een dwarse weg zou versperren, maar waarbij de de gebruikers van die dwarse weg ook moeten wachten. Bv voorrangsweg met verkeerslichten, en kort voor de lichten een (ondergeschikte) weg. Gebruikers van de ondergeschikte weg mogen de hoofdweg nog steeds pas op rijden nadat ze voorrang hebben gegeven.
Gelieve eerst mijn initiële post volledig te lezen vooraleer commentaar te geven aub.
Done. Wil u zeggen dat u blijft vasthouden aan het bestaan van het absurde concept van "doorrijrecht", of dat u iets anders bedoelde?

lohabra
Berichten: 1015

#23 , 22 jul 2015 18:11

Maar van dat parkeren/stilstaan voor een uitrit/oprit toegangsweg van een garage of zo (maa rniet van een doorgansweg of toegangsweg) is dacht ik wel iets te zeggen hoor.
Er is toch al jaren lang daaromtrent een soort van consensus dat het verboden is wanneer je er niet uit kan maar dat je het niemand kwalijk kan nemen als ie er voor staat en niks is bekend gemaakt door bvb een teken van hier niet parkeren met de juiste nummerplaat vermelding. Daar zijn via een tv programma ook hier en daar voorbeelden van geweest.
Er is daarover simpelweg éénduidig de wegcode te volgen:

1) stilstaan (in de strikte betekenis van de wegcode), mag wél
2) parkeren is verboden (ja, zelfs voor de eigenaar/gebruiker van die inrij) behalve voor voertuigen waarvan het kenteken leesbaar is aangebracht op de inrij
Zo had iemand gelijk gekregen dat er geen parkeer verbod gelde gezien de bewoner zijn garage al jaren lang vol gestouwd hield meer allerlei en de functie garage (desondanks de poort) niet meer van toepassing was. Oke niet volledig gelijklopend maar ik dacht wel dat je bvb mag parkeren voor een lege oprit. Tenzij er natuurlijk bvb ondergrondse garages zijn. Ik bedoel dus eerder de ruimtes die veelal in stedelijke gebieden voor de woning kan vinden
Laat je niks wijsmaken m'n beste. Cassatie ziet dat namelijk anders:

Ten eerste, wat is een inrij ? Volgens Cassatie:

De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
Cass. AR 6752, 16 november 1993 (Ketels / De Vooght-Neirinck), R.W. 1993-94, 821; Bull. 1993, 957; Arr. Cass. 1993, 956; Pas. 1993, I, 957.


En over dat effectieve gebruik:

Overwegende dat de door artikel 25.1.3° van het wegverkeersreglement beoogde “inrij (voor eigendommen)” - waarvan de betekenis niet wettelijk is omschreven - elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen betreft; dat, het werkelijk gebruik van de aldus voor de bedoelde voertuigen feitelijk toegankelijke plaats niet bepalend is en het eventueel zelden of niet gebruiken van die plaats voor het onderbrengen van voertuigen geen afbreuk doet aan de door de vermelde wettelijke bepaling aan de aldus bepaalde inrij verleende wettelijke bescherming; de appelrechters terecht zeggen dat “het volstaat dat de inrij toegang met een voertuig/wagen kan geven tot het eigendom (...) De wijze van gebruik ervan, of de frekwentie, niet determinerend (is)” en dat de mogelijkheid tot toegang steeds gevrijwaard dient te blijven;
Cassatie AR 6752 - 16/11/1993


En ik wil de uitspraak van die "iemand" anders wel eens zien .....
Maar dat is hier naast de kwestie
inderdaad .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#24 , 23 jul 2015 00:13

Maar tegen zoveel boekenwijsheid kan ik niet op daarvoor ben ik te pragmatisch.
Dus iedereen bedant want de ontsporing is nabij.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#25 , 24 jul 2015 14:02

Deze week beukte een fietser met geweld op de rechterachter zijde van mijn voertuig. Ik bevond mij in een straat waar geen aparte door strepen aangeduide voorbehouden plaats/rijvak was voor fietsers. Ik stond als derde achter 2 voertuigen aan de verkeerslichten die rood stonden.
Fietser zei dat hij absoluut doorrijrecht had en dat ik minstens een meter moest laten tussen de rand van het voetpad en mijn wagen.
Klopt dat wel ?
Dat is klinkklare onzin ... én verkeersagressie door de fietser: 101

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 24 jul 2015 14:09

Maar tegen zoveel boekenwijsheid kan ik niet op daarvoor ben ik te pragmatisch.
Dus iedereen bedant want de ontsporing is nabij.
De ontsporing is nabij :?:
Neen die hébben we al ...

En dat komt net omdat iedereen de wegcode in zijn eigen voordeel (lees: pragmatisch) gaat uitleggen ...
Dat de wegcode ook nog de (on)nodige ruimte laat door dubieuze bepalingen, helpt uiteraard niet.


Je hoort over niks zoveel onzin vertellen als over verkeersreglementering.
En dat kennen ze allemaal toch zo goed ... ze hebben immers een rijbewijs.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 24 jul 2015 14:09

Ik heb me verkeerd uitgedrukt het moet zijn het is verboden een weg te versperren.
Stoppen wanneer en waar de wegcode je daartoe verplicht, is geen versperren van de weg.

giserke
Berichten: 2434

#28 , 24 jul 2015 14:54

Ik heb me verkeerd uitgedrukt het moet zijn het is verboden een weg te versperren.
Stoppen wanneer en waar de wegcode je daartoe verplicht, is geen versperren van de weg.
Dat heb ik ook nooit gezegd.

Verbod op het versperren van de weg betekend niet dat je niet moet stoppen waar lichten of verkeerstekens staan.
Zeker niet als er hindernissen zijn.
Fietser is hier fout. U moet, zoals reeds aangehaald, zo dicht mogelijk bij de rechterkant van de weg blijven. Fietser heeft zich, net als andere weggebruikers, aan te passen aan de andere voertuigen. "Absoluut doorrijrecht" bestaat ook niet.
Het absolute doorrijrecht bestaat wel.
Het is wettelijk verboden een doorgang te versperren.

Maar in dit geval is er geen sprake van doorgangsrecht. De bestuurder moet stoppen voor de verkeerslichten, en moet zich zo rechts mogelijk houden van de rijweg.En omdat er geen fietspad voorzien is, dient de fietser zich ofwel achter de wagen te plaatsen, ofwel links in te halen.
De fietser kan in dit geval niet eisen dat hij rechts de wagen mag voorbij steken.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#29 , 24 jul 2015 22:09

Maar tegen zoveel boekenwijsheid kan ik niet op daarvoor ben ik te pragmatisch.
Dus iedereen bedant want de ontsporing is nabij.
De ontsporing is nabij :?:
Neen die hébben we al ...

En dat komt net omdat iedereen de wegcode in zijn eigen voordeel (lees: pragmatisch) gaat uitleggen ...
Dat de wegcode ook nog de (on)nodige ruimte laat door dubieuze bepalingen, helpt uiteraard niet.


Je hoort over niks zoveel onzin vertellen als over verkeersreglementering.
En dat kennen ze allemaal toch zo goed ... ze hebben immers een rijbewijs.

U be-antwoorde de eerste lijn met de vier laatste lijnen :o)
Maar ik dacht dat pragmatisch iets anders betekende. Shi.... nu moet ik tochnog een boekjee lezen :o)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#30 , 24 jul 2015 23:44

Maar ik dacht dat pragmatisch iets anders betekende. Shi.... nu moet ik tochnog een boekjee lezen :o)
http://www.encyclo.nl/begrip/pragmatisch" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”