Hup naar de rechtbank...

Rick James
Topic Starter
Berichten: 10

Hup naar de rechtbank...

#1 , 02 jul 2015 21:15

Hallo,

Een vraagje,

Ik heb een domme fout begaan door een voetgangerszone te passeren met mijn auto, echter achter mij ... ja een politiewagen.
ze hebben zwaailichten aangezet en ik heb mij geparkeerd. Ik heb erkend dat ik de borden niet gezien heb. documenten in orde ...
de agent zei dat ondanks het feit dat ik van de streek ben ik een "bekeuring" zou krijgen.

Nu krijg ik een PV in mijn bus en men verwijt mij ook dat ik niet stapvoets gereden heb maw 3de graad overtreding 'voetgangers in gevaar' Ik ben van mening dat ik wel stapvoets gereden heb.
Dus ... Hup naar de rechtbank...

wat zijn mijn kansen/ opties hier... duidelijk wil die agent mij veroordeeld krijgen ... het is hun woord tegen het mijne dus k vrees hiervoor...
Hallo :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 02 jul 2015 21:57

"ondanks dat u van de streek bent", wat is dat nu voor een redenering?

In een voetgangerszone rijden is mensen in gevaar brengen, einde verhaal. Het al dan niet stapvoets rijden is een geval van interpretatie, hier gaat men eerder de agenten volgen.

Rick James
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 02 jul 2015 22:13

"ondanks dat u van de streek bent", wat is dat nu voor een redenering?

In een voetgangerszone rijden is mensen in gevaar brengen, einde verhaal. Het al dan niet stapvoets rijden is een geval van interpretatie, hier gaat men eerder de agenten volgen.
Wel de redenering is het volgende:

men dacht eerst dat ik niet van de streek was. plots terwijl ik mijn documenten terug kreeg: ah meneer u bent van hier... ben zo terug... u krijgt uw bekeuring in de bus. men ging er van uit dat ik wist dat het een voetgangerszone was en dat ik de inbreuk met opzet gedaan heb. (kortom)



Dus men zal de agenten volgen? Ik dacht het al...
Wat voor straf mag ik dan verwachten ik kan mij helemaal niet verdedigen want men gaat er automatisch er van uit dat alles wat ze in de pv schrijven juist is...
Hallo :)

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 02 jul 2015 23:03

Wat is eigenlijk uw verdediging in deze zaak?
Ik zie er geen....tenzij u in de rechtbank gaat beweren dat het allemaal slechts een fata morgana was van hallucinerende agenten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 02 jul 2015 23:06

In principe zit je inderdaad met de bijzondere bewijswaarde. Komt daar nog bij dat het gewoon een verschil van interpretatie kan zijn; u vond het misschien stapvoets en veilig van in het voertuig, maar de agent die de situatie vanuit een ander standpunt zit, vond het wel gevaarlijk. Natuurlijk volgt de rechter dan degene met het beste overzicht en de ervaring, de agent.

Rick James
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 02 jul 2015 23:08

die mannen moesten zich schamen zeg :(
Hallo :)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jul 2015 23:34

die mannen moesten zich schamen zeg :(
Inderdaad! Zomaar hun werk doen, wat denken die wel niet?

Rick James
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 02 jul 2015 23:38

die mannen moesten zich schamen zeg :(
Inderdaad! Zomaar hun werk doen, wat denken die wel niet?
wel dat weer ook niet maar ze hebben van de mug een olifant gemaakt
Hallo :)

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 02 jul 2015 23:41

die mannen moesten zich schamen zeg :(
Inderdaad! Zomaar hun werk doen, wat denken die wel niet?
wel dat weer ook niet maar ze hebben van de mug een olifant gemaakt
Sorry, ik kan niet akkoord gaan dat met een auto door een voetgangerszone rijden een mug is.

Rick James
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 02 jul 2015 23:46


Sorry, ik kan niet akkoord gaan dat met een auto door een voetgangerszone rijden een mug is.
dat voetgangerszone is niet het probleem het is het beweren dat ik niet stapvoets reed .. dat verergerd de zaak.
Hallo :)

LeenW
Berichten: 12839

#11 , 02 jul 2015 23:56


Sorry, ik kan niet akkoord gaan dat met een auto door een voetgangerszone rijden een mug is.
dat voetgangerszone is niet het probleem het is het beweren dat ik niet stapvoets reed .. dat verergerd de zaak.
Maar dat snap ik dus niet aan uw verhaal. Enerzijds zegt u de borden niet gezien te hebben en dus niet te weten dat het een voetgangerszone is, anderzijds zegt u wel stapvoets te rijden. Spreekt dat elkaar niet een beetje tegen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 03 jul 2015 10:57

Welke snelheid aanzie je dan wel als stapvoets

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 03 jul 2015 11:03

Ik heb een domme fout begaan door een voetgangerszone te passeren met mijn auto, echter achter mij ... ja een politiewagen.
ze hebben zwaailichten aangezet en ik heb mij geparkeerd. Ik heb erkend dat ik de borden niet gezien heb. documenten in orde ...

Nu krijg ik een PV in mijn bus en men verwijt mij ook dat ik niet stapvoets gereden heb maw 3de graad overtreding 'voetgangers in gevaar' Ik ben van mening dat ik wel stapvoets gereden heb.
Dus ... Hup naar de rechtbank...
Verkeerstekens gelden enkel als ze duidelijk zichtbaar zijn.
Dat wil wel eens anders zijn ...

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.



Waar ergens ?


Maar proficiat, u bent de eerste die stapvoets rijdt zelfs zonder te weten dat hij in een voetgangerszone rondrijdt ...
De meesten die wéten dat ze in een VGZ rijden, rijden er niet eens stapvoets
(in Lier is dat inclusief politie, stadsdiensten, lokale politici, fietsers, ... naast de "vergunninghouders" )

Voor de rechtbank zal je met iets anders moeten afkomen, of je wordt gefileerd door het OM ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 03 jul 2015 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 03 jul 2015 11:07

In een voetgangerszone rijden is mensen in gevaar brengen, einde verhaal.
Onzin, het merendeel van de VGZs in Vlaanderen laat nog altijd voertuigen allerhande toe.

Het loutere feit in een VGZ te rijden, betekent niet dat er ook voetgangers in gevaar gebracht worden - dit zal moeten blijken uit de feiten weergegeven in het PV

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 03 jul 2015 11:09

Welke snelheid aanzie je dan wel als stapvoets
Nergens bepaald ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”