Aanrijding dronken chauffeur: burgerlijke partijstelling?

mus_
Topic Starter
Berichten: 20

Aanrijding dronken chauffeur: burgerlijke partijstelling?

#1 , 01 jul 2015 12:02

Beste forumleden,

Een vriend van mij maakte het volgende mee:

Hij werd aangereden door een chauffeur langs achteren terwijl hij stilstond aan een rood licht. De chauffeur had eerder al bijna twee fietsers omvergereden. Vlak na het ongeluk kwam hij uit zijn wagen, duidelijk dronken, om wat bazuinen & te zeveren. De politie kwam ter plaatse, stelde de feiten vast, schreef wat PV's uit en liet de chauffeur die de aanrijding veroorzaakte blazen. Hij werd nadien afgevoerd naar het ziekenhuis aangezien hij met zijn hoofd tegen zijn voorruit was gesmakt (droeg ook geen gordel).

De auto van mijn vriend is perte totale verklaard. Hij zal van de verzekeraar de huidige waarde van het voertuig krijgen + BTW + restwaarde van de opkoper (denk ik)

Hier zijn mijn vragen:

1. Klopt het wat ik schreef over het bedrag dat hij zal terugkrijgen van zijn verzekeraar voor de wagen?

2. Indien hij zich als benadeelde persoon wil laten registreren, stuurt hij daarvoor gewoon een brief naar het parket/PdK die hem op de hoogte zullen houden van het verdere verloop van de procedure. Dit is kosteloos. Klopt dit?

3 a). In de hypothese dat de chauffeur die de aanrijding veroorzaakte moet voorkomen voor de politierechtbank: kan mijn vriend zich burgerlijke partij stellen en een eventuele additionele schadevergoeding vorderen?

3 b). En indien 3 a) positief wordt beantwoord: kan hij het verschil vorderen tussen het bedrag dat hij kreeg van de verzekeraar en de nieuwwaarde van de wagen van de chauffeur aansprakelijk voor het ongeval indien deze chauffeur veroordeeld wordt door de politierechtbank? Of valt dit onder "dubbele verrijking" cf. nieuwe verzekeringswet. De vraag is hier eigenlijk: wat voor schade zou hij kunnen vorderen mbt. de wagen die perte totale werd verklaard.

Alvast bedankt voor het lezen & ik hoop op wat verhelderende antwoorden.

mvg, Mus_

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 jul 2015 12:09

3) hij zal nooit meer krijgen dan de dagwaarde van de wagen; nieuwwaarde is uitgesloten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 01 jul 2015 17:58

niet noodzakelijk roharro.. als de persoon omnium verzekerd is kan het zijn dat de catalogus waarde wordt uitbetaald (meestal als de auto niet ouder is dan 2 jaar)

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 01 jul 2015 18:11

niet noodzakelijk roharro.. als de persoon omnium verzekerd is kan het zijn dat de catalogus waarde wordt uitbetaald (meestal als de auto niet ouder is dan 2 jaar)
TS wil dat tegenpartij een nieuwe auto betaalt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mus_
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 01 jul 2015 23:42

TS wil absoluut niet de nieuwwaarde. TS vraagt zich enkel af of het mogelijk is om het verschil te krijgen tussen de uitbetaling door de verzekeraar & de nieuwwaarde van de auto. ;-)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 02 jul 2015 00:14

TS wil absoluut niet de nieuwwaarde. TS vraagt zich enkel af of het mogelijk is om het verschil te krijgen tussen de uitbetaling door de verzekeraar & de nieuwwaarde van de auto. ;-)
Dat is dus in totaal de nieuwwaarde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 jul 2015 06:55

Hij kan wel een vergoeding vragen voor de tijd die hij verliest om een nieuwe auto te kopen. 2 dagen werk lijkt me daarvoor niet overdreven.

Hij zal van de verzekeraar de huidige waarde van het voertuig krijgen + BTW MIN restwaarde van de opkoper. De opkoper zal de restwaarde betalen OF de verzekering indien het slachtoffer geen opkoper zoekt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”