Verjaring veroordeling rechtbank van eerste aanleg

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

Verjaring veroordeling rechtbank van eerste aanleg

#1 , 28 jun 2015 12:15

Aangezien het momenteel iets rustiger is in de binnendienst zou ik graag een collega mee op de baan willen sturen. Toen ik hem hierover aansprak vertelde hij me dat hij ongeveer 6 jaar geleden veroordeeld is/was wegens te snel rijden. Zij hebben toen een uitspraak gedaan van enkele maanden rijverbod alsook dat hij enkele testen moest ondergaan.
Hij heeft zijn rijbewijs binnengebracht en heeft nooit de testen ondergaan. De boete die hij heeft gekregen heeft hij ook nooit betaald, maar ondertussen zijn we 6 jaar later. Hij heeft, naar eigen zeggen, ook nooit een aanmaning gekregen.
Hij heeft schrik dat, wanneer hij die testen gaat doen, hij die boete gaat krijgen (volgens hem ongeveer 2000 euro).

Nu vroeg ik mij af hoe het eigenlijk zit, bij een verjaring van een boete, gelden die extra maatregelen (testen) dan nog?
En stel dat hij die testen gaat doen, is er dan effectief een kans dat hij toch nog deze boete moet betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#2 , 28 jun 2015 18:21

voor correctionele straffen (Dit zijn geldboeten van ten minste 26 euro en/of gevangenisstraffen van minder dan 5 jaar): na 5 jaar, voor straffen tot 3 jaar, en na 10 jaar, indien de opgelegde straf meer dan 3 jaar bedraagt (art. 92 Strafwetboek)

Deze termijnen beginnen te lopen van zodra de uitspraak definitief is en dus niet meer vatbaar is voor hoger beroep (principieel 15 dagen na de uitspraak (beroepstermijn zie art. 203§1 Wetboek van Strafvordering).

Dit geldt voor geldboete zowel als tests.

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 28 jun 2015 21:34

Dus met andere woorden, hij kan naar de balie gaan en zijn rijbewijs terugvragen? Of moeten er nog aanvragen hieromtrent gebeuren?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2015 22:57

Om opnieuw te mogen rijden moet hij de examens afleggen. Daarvoor bestaat geen verjaringstermijn.

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 29 jun 2015 15:36

Dat de geldboete vervallen is, is dus al zeker.

Enkel de herstelexamens is dus nog een vraag aangezien we hier 2 verschillende antwoorden krijgen. Heeft er iemand hier ervaring mee?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 29 jun 2015 15:40

Herstelexamen zijn geen straf maar maatregelen.
Persoon zal zijn rijbewijs pas terugkrijgen op de griffie als hij het document van slagen kan voorleggen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jun 2015 17:00

Cass. AR 5983, 8 december 1992

Overwegende dat, indien de omstandigheid dat de rechter het herstel in het recht tot sturen afhankelijk gemaakt heeft van het slagen voor een of meerdere onderzoeken (artikel 38, § 3, van de Wegverkeerswet) niet verhindert dat de veroordeling wordt uitgewist, uit de uitwissing van deze veroordeling geenszins volgt dat de betrokkene vrijgesteld zou worden van opgelegde onderzoeken; uit de beslissing van de rechter vloeit immers voort dat de betrokkene zich op dat ogenblik niet meer in de voorwaarden bevindt om een voertuig te besturen totdat hij met goed gevolg de onderzoeken heeft ondergaan;
Dat de uitwissing van de vroegere veroordeling aldus niet belet dat de betrokkene wordt veroordeeld om een voertuig te hebben bestuurd zonder met goed gevolg de hem opgelegde onderzoeken te hebben ondergaan;

Tj2940
Topic Starter
Berichten: 56

#8 , 29 jun 2015 19:22

Ok dat is duidelijk. Thx

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”