Boorddocumenten in koffer, boete tijdens politie controle

jaytje
Topic Starter
Berichten: 14

Boorddocumenten in koffer, boete tijdens politie controle

#1 , 28 jun 2015 00:06

Mijn vriend is verleden week in een controle gereden. Zoals verwacht moest hij blazen, en werd hem om de papieren van mijn auto gevraagd. Omdat ik de auto ga verkopen had ik alle persoonlijke bezittingen, waaronder de autopapieren, in een bak in de koffer liggen. Volgens de agent was dit een overtreding, terwijl zijn collega ondertussen ín de koffer aan het controleren was. Uiteindelijk mocht hij dan toch de documenten uit de koffer pakken, maar volgens de agent zou er toch een boete van 220 euro thuisgestuurd worden. Dit zal onder mijn naam gebeuren omdat ik de eigenaar ben. Kan dit zomaar? Ik stond echt verbaasd, en vind het echt belachelijk. Zeker omdat ik een aantal mensen ken die hun papieren ook altijd in hun handtas in de koffer hebben liggen, wat eigenlijk op hetzelfde neer komt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 jun 2015 02:25

originele documenten van het voertuig moeten in het voertuig zijn, of dit het handschoenen kastje of de koffer is speelt geen rol, zolang zij maar aanwezig zijn.


als er effectief toch een boete volgt met de vermelding dat de documenten niet aanwezig zouden zijn, dan zou ik protesteren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 jun 2015 11:20

... de autopapieren, in een bak in de koffer liggen. Volgens de agent was dit een overtreding,
Klinkklare onzin.

Als de papieren in de auto waren, is het OK.

als er effectief toch een boete volgt met de vermelding dat de documenten niet aanwezig zouden zijn, dan zou ik protesteren.
Alleen moet Jaytje dan gaan bewijzen dat ze er wél waren, en dat het PV vals is ...
Niet zo simpel.

Reclame

jaytje
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 28 jun 2015 23:53

Is het niet zo dat als de papieren niet aanwezig waren, mijn vriend de auto dan had moeten laten staan? Aangezien hij direct verder mocht met de auto, en hij op die dag langs meerdere camera's gepasseerd is (trajectcontrole en toezichtcameras) zal er dan geen voldoende bewijs tegen het eventuele pv beschikbaar zijn? Ik ga toch mijn dashcam maar weer terug in de auto hangen denk ik :)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 29 jun 2015 00:06

Wat heeft een dashcam hier nu mee te maken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

king nero
Berichten: 45

#6 , 29 jun 2015 08:42

audio-opnames...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jun 2015 15:36

Als er al een PV komt, hopen daat daar letterlijk op staat dat de document in de koffer lagen. Aangezien PV bijzondere bewijswaarde heeft, zou het PV zelf in dat geval de beste verdediging voor de topic starter zijn... Indien het PV vermeld dat de documenten niet aanwezig waren, heb je met kl**tz*kken van agenten te doen, waar weinig tegen te doen valt (tenzij klacht indienen bij comité P, maar of dat veel uithaalt...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”