Wanneer is een (bus)halte een halte?

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

Wanneer is een (bus)halte een halte?

#1 , 23 jun 2015 16:53

Ik lees regelmatig topics waarin vermeld wordt dat het verboden is te parkeren 15m voor en na een bushalte. Echter kan ik mij niet herinneren dat ik ooit heb geleerd hoe een halte te herkennen. Ik bedoel, uiteraard herken ik een bushalte als ik er 1 zie. Maar verkeersborden, palen, platen, of hoe je het ook wilt noemen, moeten toch ergens gedocumenteerd staan, zodat je ze kan leren herkennen? Neem bijvoorbeeld een verkeersbord C3: deze is genummerd(c3), en zijn met foto terug te vinden in de wegcode, samen met hun beschrijving. Jammer genoeg kan ik zo niks vinden voor een (bus)halte. Dus vandaar mijn vraag: wanneer is een halte een halte volgens de wegcode? Mag De Lijn om het even cru te zeggen een A4-tje afprinten met in het groot "HALTE" hierop geschreven en op magische manier hebben ze een halte met parkeervrije zone van 30M gecreerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38605

#2 , 23 jun 2015 18:55

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

15 SEPTEMBER 1976. - KONINKLIJK BESLUIT houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, pre-metro, metro, autobus en autocar
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 20-03-1991 en tekstbijwerking tot 07-12-2012)

Art. 5. (NOTA : opgeheven voor wat betreft het geregeld vervoer dat door de VVM wordt georganiseerd, bij BVR 2004-05-14/48, art. 90; Inwerkingtreding : 30-07-2004)
1° (De halten moeten gesignaleerd worden door middel van een plaat met de aanduiding "Tram", "Autobus" of "Bus", in letters van ten minste 3,5 cm hoog) <KB 20-09-1985, art. 2>
Deze plaat, aangebracht op een hoogte van minstens 2 m, moet goed zichtbaar zijn zowel voor de weggebruikers als voor de bestuurders van de voertuigen van de uitbater.
Een tweede plaat dient te worden aangebracht indien de zichtbaarheid ontoereikend wordt geoordeeld.
Deze aanduidingen mogen vervangen worden door genormaliseerde pictogrammen.

a) Iedere halte is voorzien van een dienstregeling of een bord dat de doorgangsfrekwentie aangeeft van de voertuigen van de uitbater;
b) de halteborden moeten 's nachts hetzij door de openbare, hetzij door de eigen verlichting voldoende zichtbaar zijn.
3° De uitbater is vrijgesteld van de sub. 2° a voorgeschreven verplichting indien deze praktisch niet uitvoerbaar is.4° In de zones met beperkte bewoningsdichtheid, is de uitbater vrijgesteld van de verplichting voorzien sub. 2° b.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 24 jun 2015 12:53

Bedankt Franciscus. Ik kan hier eigenlijk enkel uit afleiden dat mijn redenering klopt dat er niet echt een eenduidig bord is dat een halte aanduid. eerder een omschrijving van verplichtingen hoe zo een bord er moet uitzien.

En betekent dit dan ook dat "tijdelijke haltes" -bijvoorbeeld bij wegenwerken-, pas haltes zijn als er een dienstregeling of doorstroomtabel aanhangt?

of neem bijvoorbeeld onderstaande foto. hier staat geen aanduiding van "Tram", "Autobus" of "Bus" en ook geen pictogram van een tram/bus. Is dit dus wel een halte juridisch gezien?

Afbeelding

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 jun 2015 14:40

die bepaling is opgeheven voor de VVM : Vlaamse Vervoersmaatschappij ... De Lijn dus

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 24 jun 2015 16:43

BVR 2004-05-14/48, art. 90; Inwerkingtreding : 30-07-2004, het Besluit van de Vlaamse Regering dat die bepalingen opheft voor de VVM, stelt anders wel (specifiek voor de VVM):

Art. 21. Op de halteborden wordt de haltenaam in letters van ten minste 4 cm hoog weergegeven.

en

Art. 29. De VVM afficheert de tabel met de dienstregeling aan de haltes. De tabel moet in alle omstandigheden leesbaar zijn. De letterhoogte is ten minste 0,4 cm.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”