parkeerverbod en verhoogde berm

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

parkeerverbod en verhoogde berm

#1 , 22 jun 2015 16:00

situatie:
https://www.google.be/maps/@50.948834,4 ... 312!8i6656" onclick="window.open(this.href);return false;

deze berm (?) heeft een parkeerverbod gekregen aangezien de poort die ertegenover staat, dikwijls vrachtwagens ontvangt.

Na het tweede verbodsbord (dit is te zien op bovenstaande link) is er nog plaats voor een wagen te plaatsen. Ook hier mag geen wagen stilstaan noch parkeren, gezien de combinatie verhoogde berm en binnen de bebouwde kom.

Op deze plaats zijn reeds meerdere mensen beboet (waaronder ikzelf) wegens het achterlaten van hun wagen (ik gebruik met opzet niet het woord "parkeren") voor het wegbrengen van hun kind naar de kinderopvang er juist achter gelegen. De Honegemstraat is bochtig en heeft onderbroken witte strepen in het midden, en het is ook ronduit gevaarlijk wegens de beperkte zichtbaarheid op de Honegemstraat (de hoofdstraat op di eplaats, de link hierboven is een zijweg van de Honegemstraat).

Zijn er hier andere opties naast de boetes betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 22 jun 2015 16:09

U hebt uw wagen geparkeerd en dat mag daar niet. meer is daar niet over te zeggen.


wat is volgens u het verschil tussen achterlaten van een wagen en parkeren?
Laatst gewijzigd door Meeboo op 22 jun 2015 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 22 jun 2015 16:14

ik gebruik met opzet niet het woord "parkeren"
En wat doet u daar dan wel?

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#4 , 22 jun 2015 17:01

Mag u niet voorbij dat tweede bord staan?
U zegt dat dit binnen de bebouwde kom is, maar volgens mij bevindt u zich daar buiten de bebouwde kom.
(beetje verder om de hoek links staat een bord dat u, in omgekeerde rijrichting, de bebouwde kom verlaat)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 jun 2015 21:46

Mag u niet voorbij dat tweede bord staan?
U zegt dat dit binnen de bebouwde kom is, maar volgens mij bevindt u zich daar buiten de bebouwde kom.
(beetje verder om de hoek links staat een bord dat u, in omgekeerde rijrichting, de bebouwde kom verlaat)
rechts brug over en eindje rechtdoor verlaat je de BBK

op plaats van de berm zit men dus IN BBK ...

BrainTrain
Berichten: 496

#6 , 23 jun 2015 09:41

Ja, maar links om de hoek staat reeds een bord dat met de BBK heeft verlaten.
https://www.google.be/maps/@50.948529,4 ... 312!8i6656" onclick="window.open(this.href);return false;

En inderdaad, rechts over de brug staat nogmaals zo'n bord.
Ik merk nergens nog een bord tussenin dat met de BBK alweer zou zijn ingereden?

Dus als ik van links zou komen (Honegemstraat), dan heb ik de BBK reeds verlaten. Dan parkeer ik me daar volgens mij toch buiten de BBK.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jun 2015 10:01

Ja, maar links om de hoek staat reeds een bord dat met de BBK heeft verlaten.
https://www.google.be/maps/@50.948529,4 ... 312!8i6656" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een oud bord (geen silhouet van een dorp op het bord) dat na een jarenlang gedoogbeleid nu sinds een paar weken geen rechtsgrond meer heeft.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150527_01700834

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 23 jun 2015 10:04

de beelden van google maps zijn ook niet actueel te noemen natuurlijk

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 jun 2015 10:09

tussen 2009 en 2013 is de haag daar verdwenen, staat schutting in de plaats

en het bord F3 is ook weg in 2013 - vermoedelijk verderop geplaatst

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jun 2015 10:10

de beelden van google maps zijn ook niet actueel te noemen natuurlijk
Of dat bord er nu effectief nog staat of niet maakt zelfs niet uit, daar het in de wegcode geen betekenis heeft is het onbestaand voor de wet.

Meeboo
Berichten: 1488

#11 , 23 jun 2015 10:17

Als het bord ondertussen vervangen zou zijn door een nieuw en correct bord daarentegen...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 23 jun 2015 11:33

Mogelijks stond je te dicht bij de bocht. Je dient 5 meter te laten tussen de verlenging van de nabijgelegen rand van de dwarsbaan en uw auto. Als ik op google Street view de borduren tel (telkens 1 m) sta je te dicht bij de dwarsbaan.

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

#13 , 23 jun 2015 15:18

Waarom staan daar überhaupt die verbodsborden, aangezien je op die verhoogde bermen toch niet mag parkeren?

En waarom ik niet "parkeren" gebruik? Stilstaan => de tijd nodig voor het laten in- en uitstappen van personen. Ik begeleid een kind van anderhalf jaar vanop de stoep tot binnen in de creche. Dit is uiteraard kwestie van interpretatie.

LeenW
Berichten: 12840

#14 , 23 jun 2015 15:31

Waarom staan daar überhaupt die verbodsborden, aangezien je op die verhoogde bermen toch niet mag parkeren?

En waarom ik niet "parkeren" gebruik? Stilstaan => de tijd nodig voor het laten in- en uitstappen van personen. Ik begeleid een kind van anderhalf jaar vanop de stoep tot binnen in de creche. Dit is uiteraard kwestie van interpretatie.
De wet zelf gaan interpreten is meestal geen goed idee.

king nero
Topic Starter
Berichten: 45

#15 , 23 jun 2015 15:39

Inderdaad niet, daarvoor zijn er rechters dacht ik.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”