Bord C3

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Bord C3

#1 , 21 jun 2015 12:30

De Grote Markt in Lier is al enkele jaren autoluw. Dat wil zeggen dat er in beide richtingen bord C3 voorzien is met onderbord voor uitzonderingen. Komende van de Rechtestraat mag men na 18u per auto de markt overrijden.

Afbeelding

Indien men richting de Rechtestraat over de grote markt wil is dit nooit toegelaten (taxi's, bussen en fietsers mogen altijd in beide richtingen).

Afbeelding


Als ik dan de wetgeving over bord C3 bekijk zie ik het volgende (wat ook in het pv staat):
KB 01.12.1975- Art. 5 + 68.3 - C3
Art. 5. De weggebruikers moeten de ........
Art. 68.3. Bord C3: Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder.
Als men dan onderborden voorziet om de uitzonderingen aan te duiden, zou ik er toch van uitgaan dat deze, wettelijk gezien, ook in beide richtingen dienen te gelden. Of sla ik hier de bal volledig mis?

Overtreding is vastgesteld door ANPR camera. Er is natuurlijk geen excuus over dat 2e bord. Ik ben er al regelmatig gepasseerd in de toegelaten richting op toegelaten tijdstip. Die keer dat ik dus in de andere richting kwam heb ik gewoon niet op het bord gelet, uit de gewoonte en gedachte dat het in beide richtingen toegelaten is. Als ik dan wat opzoek erover blijk ik niet het enige 'gewoontedier' te zijn.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blcva_01692823" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 21 jun 2015 13:03

Nee, de Markt is overdag autoluw, vanaf 18u mag het verkeer er over, doch in 1 richting. U kunt best via het Zimmerplein rijden. Als u op de Markt komt, moet u links afslaan aan het bod en zo via de Lisperstraat de Markt terug verlaten.

De logica is dat er via het Zimmerplein een eenvoudig alternatief is in die richting, in de andere richting is het min of meer een doolhof door kleine eenrichtingsstraatjes, daarom dat er vanaf 18u een gemakkelijker alternatief wordt voorzien.

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 21 jun 2015 16:51

Ja dat weet ik wel. De vraag is vooral: is het reglementair correct wat men in Lier doet ivm de beperkingen omtrent de rijrichting.
Wat als iemand die niet bekend is in Lier, in de correcte rijrichting op een toegelaten tijdstip beslist om halverwege terug te draaien (wat perfect kan ter hoogte van de Eikelstraat)? Dan is die in principe ook in overtreding terwijl men zo onmogelijk het bord heeft kunnen zien. Om maar een voorbeeld te geven...
Er zit in mijn ogen gewoon geen logica in om het verkeer maar in 1 richting toe te laten. Vandaar eigenlijk vooral de vraag of dit wettelijk is. Zou zeker niet de eerste keer zijn dat de stad Lier in de fout is.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 jun 2015 22:46

Die streefview beelden zijn oudere beelden
Intussen zijn er de "vergunninghouders" toegevoegd aan de lijst uitzonderingen onder de C3.

Punt is dat er wettelijk geen enkele beperking is in uitzonderingen onder een C3

Het lijkt de logica zelf - maar ontbreekt in de wegcode of plaatsingsvoorwaarden :!: - dat een verbod opgelegd met C3, in beide richtingen moet gelden.
Dat in beide richtingen dezelfde uitzonderingen moeten gelden, ontbreekt dus helemààl ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 21 jun 2015 22:48

1 van de 6000+ overtredingen in een goeie maand ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”