Tijdelijke zone borden

tigaman
Topic Starter
Berichten: 7

Tijdelijke zone borden

#1 , 19 jun 2015 17:13

Gegroet,

Mijn vraag was ivm parkeerboete of tijdelijk geplaatste zoneborden geldig zijn....
't volgende is gebeurd:

Ik rij sporadisch met mijn wagen daar ik voor woon-werk verkeer mijn fiets gebruik. Nu plaatst de gemeente op enkele invalswegen tijdelijke zone borden omdat men gaat straatvegen, nergens anders staat dus een bordje met parkeerverbod. Daar ik met mijn fiets een sluipweg neem langsheen kleine zandweggeltjes kom ik die zoneborden niet tegen.....'t gevolg is dus een parkeerboete, maar hoe moet ik vaststellen waar de gemeente overal te pas en te onpas zoneborden plaatst??? Moet ik dagelijks langsheen al de grote wegen rijden om vast te stellen waar er eventueel een tijdelijk zonebord zou geplaatst zijn??? of dient de gemeente gewoon overal bordjes te plaatsen verboden te parkeren zodat men zelfs te voet kan vaststellen dat er een parkeerverbod in de straat van toepassing is.......misschien is zo'n tijdelijk zone bord gewoon verboden???
Iemand enig idee?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 jun 2015 17:16

Wat is de officiële status van uw "sluipweg" ?

tigaman
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 19 jun 2015 17:18

Klein asfaltweggetje enkel toegankelijk voor fietsers en voetgangers....slechts 5 straattegels breed. Servitudeweg naast kerkhof, wordt onderhouden door gemeente

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 19 jun 2015 17:34

Als u kan bewijzen dat uw wagen er stond voor bord geen probleem.
Zoneborden voor straatvegen..nog nooit van gehoord...
Een zien wat @Inzazuma hier over te vertellen heeft.

tigaman
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 19 jun 2015 17:41

't zijn zone borden die een weekje op voorhand geplaatst worden op zo'n wiebelvoetje van de gemeente (zoals de borden van de koers)....maar dan groot wit rechthoekig met vanboven 't woord "zone" en dan de afbeelding van bord E3
onderaan staat dan "straatvegen" vermeld.
Als ik er ergens zie staan neem ik er een foto van....

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 jun 2015 18:14

Dus :

Uw wagen staat ergens geparkeerd.
Gemeente plaatst NADIEN zonale parkeerverboden die de straat waar uw auto geparkeerd staat omvatten.

Heel simpel: dat stilstaan- en parkeerverbod is dan eenvoudigweg NIET op u van toepassing.

Als u dat kan bewijzen , des te beter.
Maar dit is een geval waar gerede twijfel kan bestaan: de zoneborden zijn immers maar tijdelijk.

Het PV heeft overigens dezelfde problemen :
Het PV stelt meer dan waarschijnlijk enkel vast dat uw wagen in die tijdelijke zone stond - maar het stelt niet vast sinds wanneer u daar staat ...
Het stelt ook niet vast dat u in die zone bent gaan stilstaan / parkeren nà de plaatsing van de zonale reglementering.

En 9 kansen op 10 is men niet gans die zone afgewandeld om te gaan kijken wie waar staat geparkeerd.

tigaman
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 19 jun 2015 20:17

tja, gaan bewijzen dat ik daar reeds stond voor het plaatsen van borden ZE1/+onderbord zal een moeilijke zaak worden.....heb het PV eens goed gelezen en als laatste zin staat vermeld : "Bij plaatsing van de verkeersborden werd een lijst opgesteld met reeds geparkeerde voertuigen. Bovengenoemd voertuig staat niet vermeld op de lijst." (lijkt mij wel een standaard aanwezige zin)
Mag ik bij de politie de lijst gaan inzien met welke wagens ze daar dan hebben opgeschreven? Want hier staan vele wagens op de straten geparkeerd waarop de borden betrekking hebben.... (kwestie om eens te checken of er al effectief zo'n lijst is...)
Of betaal ik beter mijn 55 euro zonder mij verder druk te maken?
Vermoedelijk zullen ze mij dan ook wel datum en uur kunnen bezorgen wanneer de borden zijn geplaatst.....
enfin.....

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 jun 2015 21:19

Of de zin wordt gewoon toegevoegd, goed wetende dat men NIET overal gaan kijken is ...
Het maakt het er zeker niet makkelijker op.

U kan eens langs de politie stappen, en vragen die lijst te mogen in kijken.
kan u eens kijken welke straten opgelost werden, en welke niet
Als ze die willen laten zien ...

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 19 jun 2015 22:47

De lijsten moeten in Antwerpen bij het PV gevoegd zijn dus per straat geen lijst wordt het voor de politie moeilijk...
Blanco lijst is in een drukke straat ook verdacht - bij opkuis beurten hier staan er steeds wagens in de straat.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”