Geflitst bij inhalen werken.

setonix
Topic Starter
Berichten: 2

Geflitst bij inhalen werken.

#1 , 10 jun 2015 11:42

Hallo,

Ik ben geflitst met maar een 2 km/u over de gecorrigeerde snelheidslimiet in een zone 50km/u.
Nu dit kwam doordat net voor de flitspaal stonden vrachtwagens geparkeerd voor werken die zich op het fietspad bevonden. Dus ik stak deze voorbij zonder naar mijn snelheid te kijken en vooral op de tegenliggers. Is dit legaal om me te flitsen terwijl er voor en achter de flitspaal werken zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 10 jun 2015 11:47

Is dit een serieuze vraag? U komt in een gevaarlijke situatie en let niet op uw snelheid? Waarschijnlijk best voor u dat dit met minnelijke schikking gaat zijn, want als u zo'n verhaal aan een rechter vertelt..

giserke
Berichten: 2434

#3 , 10 jun 2015 11:51

Idd als je dit verteld voor de politierechter, kan hij naast de boete nog eens vorderen dat je uw rijexamen mag overdoen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2015 12:03

Men mag flitsen overal waar er wagens mogen en kunnen rijden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 10 jun 2015 16:34

Dus ik stak deze voorbij zonder naar mijn snelheid te kijken en vooral op de tegenliggers. Is dit legaal om me te flitsen terwijl er voor en achter de flitspaal werken zijn?
Waarom zou deze manier van vaststellen van een overtreding niet legaal zijn ?

Mocht u het nog niet helemaal doorhebben: het is net OMDAT er wegenwerken zijn, dat er een extra risico bestaat, en men juist op snelheid gaat controleren. Moest u nu nog claimen dat u de snelheidsaanduiding niet kon gezien hebben door hun aanwezigheid. Maar de flitspaal niet opgemerkt .... pech voor u, denk ik dan. Nu, voor 2 km overschrijding, valt het kostenplaatje nog mee: 50 euro en u bent er van af.

U kan de zaak altijd laten voorkomen, maar u zal daar dan toch iets betere argumenten moeten voorleggen dan "ik kon de flitspaal niet zien", of het gaat u sowieso euh .... ietsjes meer kosten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

fieke0509
Berichten: 188

#6 , 10 jun 2015 16:41

Lijkt me wel lachen als je dit gaat argumenteren bij de rechter?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#7 , 12 jun 2015 15:37

Idd als je dit verteld voor de politierechter, kan hij naast de boete nog eens vorderen dat je uw rijexamen mag overdoen.
De rechter vordert niets, die veroordeelt slechts.

En een verplichte theoretische proef voor dergelijke overtreding lijkt mij ook onmogelijk.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

giserke
Berichten: 2434

#8 , 13 jun 2015 01:08

Idd als je dit verteld voor de politierechter, kan hij naast de boete nog eens vorderen dat je uw rijexamen mag overdoen.
De rechter vordert niets, die veroordeelt slechts.

En een verplichte theoretische proef voor dergelijke overtreding lijkt mij ook onmogelijk.

Een politierechter vordert idd niks, maar hij mag wel een strafmaat bepalen.
Ik heb op de politierechtbank in Gent wel degelijk meerdere verkeersovertreders zichzelf zien in de afgrond praten waarbij de rechter een herexamen bevool als men blijk haf het verkeersreglement niet te kennen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 13 jun 2015 14:18

De rechter kan straffen binnen de grenzen van de wet ...
Als er een verval kan opgelegd worden, kan de rechter dat doen.
Als hij dat doet, kan het herstel afhankelijk gemaakt worden van herstelonderzoeken ... of het OM die nu gevraagd heeft of niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”