Voorrang 'tijdens' maneuver

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

Voorrang 'tijdens' maneuver

#1 , 07 jun 2015 22:42

Ik heb een vraag ivm voorrang en maneuvers, waar ik in de wetteksten niet zo veel van terug vind.

Als vrachtwagenchauffeur staat mijn vrachtwagen op een bouwgrond geparkeerd naast een iets of wat drukke baan. Hier moet ik achteruit oprijden. (90° draaien zodat ik haaks op de rijbaan sta).

In de wegcode vind ik terug dat wie een maneuver wil uitvoeren, voorrang moet verlenen.
Als ik dit gedaan heb, de baan is vrij, ik voer mijn maneuver uit, wie heeft der op het moment dat ik aan het inparkeren ben dan voorrang?

Op het moment dat ik begin af te draaien, kan ik in mijn spiegels alleen mijn oplegger maar zien. Er zijn altijd auto's die niet kunnen wachten en langs rechts over de pechstrook/fietspad voorbij komen gestoken. Dit leidt tot gevaarlijke situaties, aangezien zij mij wel kunnen zien, maar ik hun niet.

Dus als je in uitvoering van een maneuver bent, na dat je voorrang hebt verleend aan alle andere weggebruikers, wie krijgt dan voorrang (als er daarna nog auto's moesten aankomen)

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 08 jun 2015 10:40

In de wetteksten, ga je het niet meteen vinden. Maar er is rechtsspraak te vinden (Cassatie) die stelt dat je maneuver, en dus ook je voorrangsplicht, voortduurt tot het maneuver volledig is afgewerkt. Dus totdat men zijn normale plaats rechts op de rijbaan weer ingenomen heeft. Of in jouw geval: totdat je je eigendom volledig bent opgereden.

Hof van Cassatie, 18/09/2007, rolnummer P.07.0770.N

De verplichting bij het uitvoeren van een manoeuvre voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers bestaat niet enkel op het ogenblik waarop de bestuurder het manoeuvre wil uitvoeren, maar duurt voort totdat de manoeuvrerende bestuurder zijn normale plaats in het verkeer heeft ingenomen.
Voorgaand gelijkaardig arrest: Cass., 24 juni 1998, AR P.98.0020.F, nr 334.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 08 jun 2015 11:16

Dat gezegd zijnde, dit geeft de andere weggebruikers niet het recht om zelf een andere overtreding te maken. Bij ongeval zal er dan gekeken worden welke fout de oorzaak was van het ongeval.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 jun 2015 15:39

Als ik dit gedaan heb, de baan is vrij, ik voer mijn maneuver uit, wie heeft der op het moment dat ik aan het inparkeren ben dan voorrang?
De verplichting voorrang te verlenen, geldt gedurende het ganse maneuver
U blijft dus voorrangsplichtig
Die verplichting gelt tov alle voorzienbare weggebruikers.
Er zijn altijd auto's die niet kunnen wachten en langs rechts over de pechstrook/fietspad voorbij komen gestoken.
Dat zijn ook maneuvers ...
Niet-gereglementeerde rijbeweging (en overtreding) met zijdelingse verplaatsing = maneuver volgens Cassatie

Tussen manoeuvrerende bestuurders onderling, geldt de voorrang van rechts (Cassatie), te bekijken in de effectieve rijrichting van de voertuigen (Cassatie).

Dus als je in uitvoering van een maneuver bent, na dat je voorrang hebt verleend aan alle andere weggebruikers, wie krijgt dan voorrang (als er daarna nog auto's moesten aankomen)
De àndere weggebruikers dus ... de manoeuvrerende bestuurder blijft voorrangsplichtige.

U kan aan de voorrangsplicht voldoen door het maneuver te onderbreken.


De wetgeving én rechtspraak inzake maneuvers is onhoudbaar in het huidige verkeer.
Maar als de wetgeving niet aangepast wordt, blijft het zo ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 jun 2015 16:30

Dat gezegd zijnde, dit geeft de andere weggebruikers niet het recht om zelf een andere overtreding te maken. Bij ongeval zal er dan gekeken worden welke fout de oorzaak was van het ongeval.
De fout van anderen heft de fout (volgens de wegcode: niet verlenen van voorrang bij maneuver ) van de indraaiende vrachtwagenbestuurder niet op ...

Voor bepaalde weggebruikers is het zelfs geen fout om achter een indraaiende vrachtwagen door te lopen / rijden op een parkeerzone of berm/trottoir ...

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 08 jun 2015 19:08

Dat gezegd zijnde, dit geeft de andere weggebruikers niet het recht om zelf een andere overtreding te maken. Bij ongeval zal er dan gekeken worden welke fout de oorzaak was van het ongeval.
De fout van anderen heft de fout (volgens de wegcode: niet verlenen van voorrang bij maneuver ) van de indraaiende vrachtwagenbestuurder niet op ...
Heb ik ook nergens beweert. Wel dat bij een ongeval zal gekeken worden naar beide fouten, en welke invloed zij hadden op het ongeval.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 jun 2015 19:21

De verplichting voorrang te verlenen bij een maneuver, staat los van eventuele overtredingen begaan door andere bestuurders (Cassatie)
Bij ongeval zal er dan gekeken worden welke fout de oorzaak was van het ongeval.
Wekt de indruk dat men onder de voorrangsplicht bij een maneuver kan uitkomen door overtredingen van andere betrokken bestuurders.
Dat is niet zo .

BrechtS
Berichten: 463

#8 , 09 jun 2015 00:23

Hoe vaak ik op de nijverheidskaai te Gent moet wachten voor de vrachtwagens die de bedrijventerreinen moeten inrijden. Zoek het maar op, bekijke de straat en u zult beseffen dat geen enkel vrachtwagen hier in minder dan 5 keer voor/achteruit manoeuvreren zomaar bij de meeste terreinen kan inrijden. Dus die zijn dan altijd in fout omdat ze de verplichte voorrang niet geven? Wel, dan zullen ze nooit op het bedrijventerrein kunnen raken zonder een fout te maken. Ik denk dat er toch in zekere zin een gedoogbeleid geld hierrond zelfs als er ongelukken als deze in praktijk komen door een persoon die zijn voorrang opeiste. Zoals bij de voorrang van rechts, u hebt er recht op, maar dat betekend nog niet dat u die altijd moet nemen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 jun 2015 07:15

Hoe vaak ik op de nijverheidskaai te Gent moet wachten voor de vrachtwagens die de bedrijventerreinen moeten inrijden. Zoek het maar op, bekijke de straat en u zult beseffen dat geen enkel vrachtwagen hier in minder dan 5 keer voor/achteruit manoeuvreren zomaar bij de meeste terreinen kan inrijden. Dus die zijn dan altijd in fout omdat ze de verplichte voorrang niet geven? Wel, dan zullen ze nooit op het bedrijventerrein kunnen raken zonder een fout te maken. Ik denk dat er toch in zekere zin een gedoogbeleid geld hierrond zelfs als er ongelukken als deze in praktijk komen door een persoon die zijn voorrang opeiste. Zoals bij de voorrang van rechts, u hebt er recht op, maar dat betekend nog niet dat u die altijd moet nemen.
er is de voorrang (al dan niet van rechts), maar ook dat je moet stoppen voor een voorzienbare hindernis. Je voorrang opeisen tegenover een vrachtwagen die bezig is met een manoeuvre en van ver zichtbaar is, is dus geen goed idee.

Los daarvan moeten een hoop bedrijven zich eens realiseren dat ze bij het construeren van hun terrein, geen oprit moeten maken die slechts 5 meter breed is en loodrecht op een smalleweg staat

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

#10 , 11 jun 2015 21:56

Hartelijk dank allemaal!
Is een beetje duidelijker nu :)

Alleen Inazuma, bij ongeval kijkt men naar voorrang van rechts, maar als ik achteruit rij, passeert de auto mij eigenlijk op mijn linker kant... Maar ik bevind mij ook lings tov de auto.. Als wij allebei van lings komen.. Hoe zit dat dan? :D

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 11 jun 2015 21:58

Hartelijk dank allemaal!
Is een beetje duidelijker nu :)

Alleen Inazuma, bij ongeval kijkt men naar voorrang van rechts, maar als ik achteruit rij, passeert de auto mij eigenlijk op mijn linker kant... Maar ik bevind mij ook lings tov de auto.. Als wij allebei van lings komen.. Hoe zit dat dan? :D
"van rechts" wordt dan bekeken in functie van de gereden rijrichtingen van de betrokken voertuigen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 12 jun 2015 10:33

Alleen Inazuma, bij ongeval kijkt men naar voorrang van rechts, maar als ik achteruit rij, passeert de auto mij eigenlijk op mijn linker kant... Maar ik bevind mij ook lings tov de auto.. Als wij allebei van lings komen.. Hoe zit dat dan? :D
Moet je bekijken in de richting waarin beide voertuigen effectief rijden.

In dit voorbeeld:

Jij rijdt achteruit, en er passeert achteraan jouw voertuig een ander voertuig dat van jouw linkerkant (i.e. jouw kant als bestuurder) lijkt te komen ...
Die komt dan eigenlijk van rechts :!:


't Is simpeler als je het vanuit het standpunt van de andere partij bekijkt:
De achteruit rijdende auto komt dan van links.

jurgen0901
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 12 jun 2015 22:08

Ok, bij deze toch heel ffe nog een klein schetske gemaakt om misverstanden te vermijden :)
Stel de auto steekt mij voorbij langs de blauwe lijn terwijl ik achteruit aan het rijden ben, en hem niet kan zien. Als dit tot een aanrijding komt. Wie is er dan in fout?



Afbeelding



Nogmaals hartelijk dank!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”