De verplichting voorrang te verlenen, geldt gedurende het ganse maneuverAls ik dit gedaan heb, de baan is vrij, ik voer mijn maneuver uit, wie heeft der op het moment dat ik aan het inparkeren ben dan voorrang?
Dat zijn ook maneuvers ...Er zijn altijd auto's die niet kunnen wachten en langs rechts over de pechstrook/fietspad voorbij komen gestoken.
De àndere weggebruikers dus ... de manoeuvrerende bestuurder blijft voorrangsplichtige.Dus als je in uitvoering van een maneuver bent, na dat je voorrang hebt verleend aan alle andere weggebruikers, wie krijgt dan voorrang (als er daarna nog auto's moesten aankomen)
De fout van anderen heft de fout (volgens de wegcode: niet verlenen van voorrang bij maneuver ) van de indraaiende vrachtwagenbestuurder niet op ...Dat gezegd zijnde, dit geeft de andere weggebruikers niet het recht om zelf een andere overtreding te maken. Bij ongeval zal er dan gekeken worden welke fout de oorzaak was van het ongeval.
Heb ik ook nergens beweert. Wel dat bij een ongeval zal gekeken worden naar beide fouten, en welke invloed zij hadden op het ongeval.De fout van anderen heft de fout (volgens de wegcode: niet verlenen van voorrang bij maneuver ) van de indraaiende vrachtwagenbestuurder niet op ...Dat gezegd zijnde, dit geeft de andere weggebruikers niet het recht om zelf een andere overtreding te maken. Bij ongeval zal er dan gekeken worden welke fout de oorzaak was van het ongeval.
Wekt de indruk dat men onder de voorrangsplicht bij een maneuver kan uitkomen door overtredingen van andere betrokken bestuurders.Bij ongeval zal er dan gekeken worden welke fout de oorzaak was van het ongeval.
er is de voorrang (al dan niet van rechts), maar ook dat je moet stoppen voor een voorzienbare hindernis. Je voorrang opeisen tegenover een vrachtwagen die bezig is met een manoeuvre en van ver zichtbaar is, is dus geen goed idee.Hoe vaak ik op de nijverheidskaai te Gent moet wachten voor de vrachtwagens die de bedrijventerreinen moeten inrijden. Zoek het maar op, bekijke de straat en u zult beseffen dat geen enkel vrachtwagen hier in minder dan 5 keer voor/achteruit manoeuvreren zomaar bij de meeste terreinen kan inrijden. Dus die zijn dan altijd in fout omdat ze de verplichte voorrang niet geven? Wel, dan zullen ze nooit op het bedrijventerrein kunnen raken zonder een fout te maken. Ik denk dat er toch in zekere zin een gedoogbeleid geld hierrond zelfs als er ongelukken als deze in praktijk komen door een persoon die zijn voorrang opeiste. Zoals bij de voorrang van rechts, u hebt er recht op, maar dat betekend nog niet dat u die altijd moet nemen.
"van rechts" wordt dan bekeken in functie van de gereden rijrichtingen van de betrokken voertuigen.Hartelijk dank allemaal!
Is een beetje duidelijker nu
Alleen Inazuma, bij ongeval kijkt men naar voorrang van rechts, maar als ik achteruit rij, passeert de auto mij eigenlijk op mijn linker kant... Maar ik bevind mij ook lings tov de auto.. Als wij allebei van lings komen.. Hoe zit dat dan?
Moet je bekijken in de richting waarin beide voertuigen effectief rijden.Alleen Inazuma, bij ongeval kijkt men naar voorrang van rechts, maar als ik achteruit rij, passeert de auto mij eigenlijk op mijn linker kant... Maar ik bevind mij ook lings tov de auto.. Als wij allebei van lings komen.. Hoe zit dat dan?