Vervolgactie na aangifte

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

Re: Vervolgactie na aangifte

#31 , 12 jun 2015 21:29

@Inazuma

inplaats van deze bron te gebruiken: http://webshop.bivv.be/frontend/files/p ... egcode.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
zal ik dan naar de officiele(re) tekst verwijzen: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /174-art16" onclick="window.open(this.href);return false;
behalve om misschien nogmaals je minachting te uiten begrijp ik niet wat je met de opmerking van mijn keuze voor het quoten van de wegcode nu wou bereiken
de formele wet is al even duidelijk als de gewone mensentaal die in het document van bivv gebruikt is

wat betreft inhalen op 30sec,
daar ben ik aan het afremmen vanwege de onoverzichtelijke situatie door de auto die op minder dan 5 meter van het zebrapad is opgesteld
trouwens een duidelijke overtreding van http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /189-art24" onclick="window.open(this.href);return false; puntje 4
maar de auto naast mij remt sneller af dan ik omdat die ook vroeger moet stoppen terwijl ik gewoon tot aan het licht kan blijven rijden

het is zeker geen stommiteit te noemen dat rechts voorbijrijden niet inhalen is omdat, zoals ik al eerder zei, artikel 16.2 en 16.2 bis dit expliciet toelaten in specifieke gevallen
als fietser een stilstaande of traagrijdende file voorbijrijden is gewoon praktischer en veiliger dan er langs links voorbij te rijden op drukke wegen

het gaat aardig vooruit is volgens mij geen technische term om snelheid aan te geven
zolang ik onder de plaatselijk maximum toegestane snelheid blijf ben ik wettelijk in orde
daar stopt de wet, jij mag er vervolgens van vinden wat je wil maar wettelijk is hier niets aan de hand
trouwens rijden er me gedurig auto's voorbij dus zal het alleszins niet te snel zijn anders zijn ook zij allemaal kamikazes in jouw visie?

qua aantal overtredingen staat de rekening bij mij nog altijd op nul
ik heb je om concrete voorbeelden gevraagd maar voorlopig heb je er nog geen enkele kunnen hard maken
niet dat ik er nooit geen maak of nog zal maken maar ik probeer er wel degelijk op te letten dat ik daarbij niemand in gevaar breng

dat deze rijstijl je niet aanstaat is wederom helemaal jouw keuze en ik respecteer je ervoor maar probeer daar geen officieel tintje aan te hangen want dat is er gewoon niet
kom daar dan ook voor uit zoals je reeds gedaan hebt door me een kamikaze te noemen
zo is het voor iedereen duidelijk dat dit enkel en alleen jouw persoonlijke mening is en niets meer dan dat

De beelden die ik online zet zijn allemaal duidelijke flagrante aantoonbare overtredingen
ik heb daar ook een gevoel bij maar ik probeer die uit het debat te houden
of ga je nu op jouw beurt al die overtredingen goed praten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#32 , 13 jun 2015 14:31

inplaats van deze bron te gebruiken: http://webshop.bivv.be/frontend/files/p ... egcode.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
brochure is uit 2008 ...
het is zeker geen stommiteit te noemen dat rechts voorbijrijden niet inhalen is omdat, zoals ik al eerder zei, artikel 16.2 en 16.2 bis dit expliciet toelaten in specifieke gevallen
als fietser een stilstaande of traagrijdende file voorbijrijden is gewoon praktischer en veiliger dan er langs links voorbij te rijden op drukke wegen
Het is links verboden bij het inhalen van bestuurders die een oversteekplaats naderen - zelfs bij file etc.
De wetgever is gewoon vergeten dat er bij meerdere files ook wel eens langs rechts kan/zal "ingehaald" worden ... wat even gevaarlijk is (voor de overstekende weggebruiker).
Alleen is er voor de uitzondering op de uitzondering, verwezen naar een bepaling inzake inhaalverbod, die enkel over LINKS inhalen gaat 17.2.5

het gaat aardig vooruit is volgens mij geen technische term om snelheid aan te geven
Neen, wel je rijgedrag ...
zolang ik onder de plaatselijk maximum toegestane snelheid blijf ben ik wettelijk in orde
Toch niet
er is ook nog zoiets als onaangepaste snelheid - onaangepast aan de omstandigheden, hoewel nog binnen de snelheidsbeperkingen ...

qua aantal overtredingen staat de rekening bij mij nog altijd op nul
Wat enkel mijn punt illustreert dat er nauwelijks controle is op fietsers en hun rijgedrag.
Dat dit soort rijgedrag onbestraft blijft, ondanks het opstapelen van de inbreuken, is een enorm probleem als ook het fietsgebruik gaat toenemen
(in NL is intussen een kwart tot een derde van de verkeersdoden fietser ...)

De beelden die ik online zet zijn allemaal duidelijke flagrante aantoonbare overtredingen
Die praten de jouwe niet goed ...

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

#33 , 13 jun 2015 18:27

@Inazuma

op een of andere manier moet een fietser wel rekening houden met de omstandigheden
dit terwijl de auto's in de getoonde beelden aan hogere snelheden rondrijden op dezelfde locatie + hetzelfde moment
trouwens volledig wettelijk en ik vermoed, door het ontbreken van enige comentaar van jou op dit feit, ook passend in jouw visie van goed gedrag in het verkeer

aangezien dit een juridisch forum is probeer ik het gesprek telkens terug te leiden tot het wettelijke.
je blijft "mijn overtredingen" aanhalen maar die zijn er dus niet dus hoef ik ze ook niet goed te praten.
het blijven allemaal verwijzingen naar gedrag, vage omstandigheden, gevoelsmatige zaken zonder enige wettelijke basis.

zo lang je dit blijft doen zal ik je telkens weer van antwoord dienen,
je reacties sluiten perfect aan op waar ikzelf gevoelsmatig van overtuigd ben
het meten met twee maten en gewichten aangaande rechten en plichten van de verschillende verkeersdeelnemers
daar zijn we het dus volledig over eens :-)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#34 , 13 jun 2015 18:55

Op dat bord staat enkel de busstrook aangegeven.

Staat die witgeschilderde fiets op de rijbaan ergens in de wegcode ?...
Dat is intussen voorzien voor dit gebruik

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#35 , 13 jun 2015 19:00

aangezien dit een juridisch forum is probeer ik het gesprek telkens terug te leiden tot het wettelijke.
je blijft "mijn overtredingen" aanhalen maar die zijn er dus niet dus hoef ik ze ook niet goed te praten.
Die zijn er zeker wel, en zijn al eerder aangehaald.

1 van overtredingen die u blijkbaar blijft ontkennen ...

Niet verlenen van voorrang aan voetgangers

Derdegraads overtreding overigens ...

Afbeelding

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

#36 , 13 jun 2015 20:49

net zoals de wagen reeds voor mij deed, maar dat haal je dus niet aan

BrechtS
Berichten: 463

#37 , 14 jun 2015 00:35

net zoals de wagen reeds voor mij deed, maar dat haal je dus niet aan
Dus omdat die wagen voor jou dat niet deed, moet je dat zelf niet doen? Anders gezegd: omdat de wagen voor u een verkeersovertreding maakt, mag u dit ook? Of praat het uw verkeersovertreding goed?

lohabra
Berichten: 1015

#38 , 14 jun 2015 08:55

net zoals de wagen reeds voor mij deed, maar dat haal je dus niet aan
Alsof dàt een excuus zou zijn om zélf een overtreding te begaan.

Jongens, toch. Je komt hier een topicje starten om te mekkeren over andermans fouten. Maar je toont daarbij filmpjes waarbij je zélf de éne overtreding na de andere begaat. En als je dan een beetje tegenwind krijgt, gedraag je je als een klein kind dat geen snoepje krijgt.

Te zielig voor woorden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

#39 , 14 jun 2015 09:00

nope, zoals ik al zei, 2 maten en 2 gewichten
je bent blijkbaar zo gefocust op "mijn verkeersovertredingen" dat je blijkbaar geen oog hebt voor de flagrante overtredingen van het autoverkeer hier ter plaatse
zoals bvb ook de ladderwagen rechts van mij die bovenop het zebrapad staat te lossen en laden
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /189-art24" onclick="window.open(this.href);return false;

trouwens is deze "overtreding" reeds aan de orde geweest en heb ik daar reeds op geantwoord
deze "overtreding" bestaat hier wederom enkel in jouw visie op de verkeerscode
om het nog eens samen te vatten:

de fietser heeft hier GEEN voorrang
de voetgangers staan nog aan de andere kant van de straat
tenzij zij een 100m sprint zouden inzetten zijn zij NOOIT in gevaar geweest

Voorrang verlenen is 1 ding maar praktisch zijn is een andere:

"Als het nodig is, moeten chauffeurs stoppen om voetgangers door te laten."
bron: http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/fie ... s/rechten/" onclick="window.open(this.href);return false;

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

#40 , 14 jun 2015 09:30

net zoals de wagen reeds voor mij deed, maar dat haal je dus niet aan
Alsof dàt een excuus zou zijn om zélf een overtreding te begaan.

Jongens, toch. Je komt hier een topicje starten om te mekkeren over andermans fouten. Maar je toont daarbij filmpjes waarbij je zélf de éne overtreding na de andere begaat. En als je dan een beetje tegenwind krijgt, gedraag je je als een klein kind dat geen snoepje krijgt.

Te zielig voor woorden.

om eerlijk te zijn ben ik dit draadje niet gestart om te mekkeren,
mijn initiele vraag ging om helemaal iets anders

LeenW
Berichten: 12824

#41 , 14 jun 2015 09:51

net zoals de wagen reeds voor mij deed, maar dat haal je dus niet aan
Alsof dàt een excuus zou zijn om zélf een overtreding te begaan.

Jongens, toch. Je komt hier een topicje starten om te mekkeren over andermans fouten. Maar je toont daarbij filmpjes waarbij je zélf de éne overtreding na de andere begaat. En als je dan een beetje tegenwind krijgt, gedraag je je als een klein kind dat geen snoepje krijgt.

Te zielig voor woorden.

om eerlijk te zijn ben ik dit draadje niet gestart om te mekkeren,
mijn initiele vraag ging om helemaal iets anders
Maar er is zo'n spreekwoord van de pot en de ketel, de overtredingen van anderen maken uw eigen overtredingen niet goed. Alle waardering dat u wil opkomen voor de rechten van fietsers, maar u geeft op zijn minst de indruk de baan voor uzelf te willen. Uw rijstijl is zeer agressief, tot op het punt waar ik zou zeggen gevaarlijk. De politie laat inderdaad veel toe tegenover fietsers vergeleken met andere bestuurders, maar u moet maar eens een kind of bejaarde slecht raken..

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#42 , 14 jun 2015 10:32

https://www.youtube.com/watch?v=_qlANH2YWaE

Heeft u als fietser voorrang op een zebrapad wanneer u fietst? ;)
En fietspad verlaten om rechts een verkeerslicht voorbij te steken om alzo op een zebrapad te kunnen oversteken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#43 , 14 jun 2015 10:35

nope, zoals ik al zei, 2 maten en 2 gewichten
Zo kan je jouw visie op verkeer duidelijk beschrijven.
De anderen maken overtredingen, de mijne wil ik /mag men niet zien ... 2 maten en 2 gewichten.
de fietser heeft hier GEEN voorrang
Klopt, maar is naast de kwestie
de voetgangers staan nog aan de andere kant van de straat
En hebben voorrang, die jij hen niet verleent ...
Voorrang verlenen is 1 ding maar praktisch zijn is een andere:
Het is overduidelijk dat het vooral praktisch moet zijn voor JOU ...

Als je andermans overtredingen aan de kaak wil stellen, bega je er beter niet aan de lopende band zelf ... 't is maar een tip.

"Als het nodig is, moeten chauffeurs stoppen om voetgangers door te laten."
bron: http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/fie ... s/rechten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om te illustreren hoe selectief je steeds weer leest : op dezelfde link
Een voetganger krijgt altijd voorrang bij een zebrapad.

De wegcode stelt echter wat anders dan "als het nodig is" te moeten stoppen
Het is bovendien perfect mogelijk voorrang te verlenen zonder te stoppen, bvb door te vertragen ...

De voorrangplicht is er niet "als het (in de ogen van een fietser) nodig is", maar wel:

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

En dat doe je dus NIET ...

De wagen voor je is trouwens al pal aan de oversteekplaats op het moment dat de voetgangers nog maar richting oversteekplaats afbuigen ...

Afbeelding

Deze doorlopende streep ben je ook niet overgereden vermoedelijk ?
Ook weer een 3de graad inbreuk.
Waardoor je je trouwens ook nog even in een rijstrook begeeft van waaruit je verplicht linksaf moet, maar rechtdoor rijdt ...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#44 , 14 jun 2015 10:37

je bent blijkbaar zo gefocust op "mijn verkeersovertredingen" dat je blijkbaar geen oog hebt voor de flagrante overtredingen van het autoverkeer hier ter plaatse
zoals bvb ook de ladderwagen rechts van mij die bovenop het zebrapad staat te lossen en laden
/
En die huiseigenaar moet zijn gebouw dan maar afbreken en 20 meter verder heropbouwen om alzo zijn huurders toch toe te laten om te verhuizen. Kan het nog zotter?

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

#45 , 14 jun 2015 10:52

doorlopende streep overrijden --> alsook de wagen voo rmij maar ook weer naast de kwestie?
heeft misschien iets te maken met de camionette die iets verder staat te lossen en laden bovenop een oversteekplaats?
hierdoor moet ik alsook alle wagens voor én achter mij idd naar links uitwijken om het toch nog ietwat veilig te houden

zelf een overtreding begaan omdat de omstandigheden door andere overtredingen je daartoe dwingen heeft een wettelijke term
ik kan er niet direct opkomen maar ik geloof dat burgemeester BDW ons hierin van dienst kan zijn :-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”