Vervolgactie na aangifte

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

Vervolgactie na aangifte

#1 , 07 jun 2015 13:06

Wat kan je doen als de gemeente ondanks meerdere meldingen (met beeldbewijzen) weigert iets te doen aan dagelijkse overtredingen op de verkeerswet?
Het gaat hier over duidelijke verkeerd geparkeerde wagens.
Desondanks wordt er geen enkele actie ondernomen om de infrastructuur aan te pasen zodat dit niet meer mogelijk is.

Wat zijn dan de eventuele vervolg acties die men kan ondernemen tegen de gemeente?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 07 jun 2015 13:30

Het is niet aan de gemeente om infrastructuur aan te passen, de politie moet de overtredingen vaststellen en bekeuren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 jun 2015 13:53

Infrastructuur dient niet om overtredingen onmogelijk te maken
De attributen die daarvoor dienen, zijn vaak levensgevaarlijk voor fietsers en andere weggebruikers (paaltjes, varkensruggen, pyramide, hoge randen, ...)

Gemeente kan een GAS reglement opstellen tegen foutparkeerders zodat ze er zelf wat aan overhouden - kan een kleine goudmijn zijn ...

Melden bij politie
Politie kan een handhavingspolitiek voeren ipv gezellig voorbij cruisen ...
U krijgt allicht de drogreden terug dat men niet alle overtredingen kan verbaliseren, dat klopt, maar als men er niet eens aan begint escaleert het probleem totaal.

Helpt dat evenmin:
Stuur de korpschef van de PZ een aangetekende ingebrekestelling waarmee u hem en zijn politiekorps mede-aansprakelijk stelt voor het niet of nauwelijks optreden van zijn korps tegen deze overtreders, met vermelding hoe zij de veiligheid van de fietsers er in gevaar brengen ...

Echt graag ontvangt men die niet:
het zijn gedateerde meldingen van problemen
gaat het nadien mis, kan hun persoonlijke verantwoordelijkheid ter sprake komen, en kan men niet stellen niet op de hoogte geweest te zijn van het probleem .

Zorg dat je dergelijke meldingen ergens online plaatst
Lokale FB afdeling, ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 07 jun 2015 14:56

Doen zoals Inazuma heeft gezegd.
Gemeente /lokale politiezone hebben hun opdrachten en verantwoordelijkheden.
Aanpassen van infrastructuur is wel een mogelijkheid om overtredingen te laten ophouden vb trottoir uitbouwen aan kruispunten.
Kruispunten verkleinen enz enz ... maar inderdaad wat Inazuma zegt is ook waar.

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 07 jun 2015 21:25

het online zetten van de meldingen doe ik nu al verscheidene maanden: https://twitter.com/fietsperikelen" onclick="window.open(this.href);return false;
maar het brengt dus duidelijk niet op,
gemeente reageert gewoon niet, situatie wijzigt niet en het verbaliseren haalt duidelijk niets uit ervan uitgaand dat het uberhaupt gebeurt

vandaar de vraag hoe je deze zaken iets hoger op de prioriteitenlijst krijgt bij de gemeente
want voorzover ik weet zijn zij weldegelijk verantwoordelijk voor wegen infrastructuur binnen hun gemeente behalve wat betreft de gewestwegen

wegwanbeheer zal ik al eens nalezen, bedankt

LeenW
Berichten: 12826

#6 , 08 jun 2015 10:18

Zoals hierboven gezegd, de gemeente moet hier niet op reageren, het is de politie die consequenter moet verbaliseren. Volg de stappen die Inazuma oplijst.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 jun 2015 11:42

Als ik de filmpjes zo bekijk, wil jij een fietspad waar JIJ ALLEEN op mag.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 jun 2015 15:33

Ik heb fameuze bedenkingen bij een hoop van die filmpjes, perikel, en niet enkel over bedenkelijk parkeergedrag of de rammelende infra ...

fietsperikelen
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 09 jun 2015 19:16

Kan je me concrete zaken aanwijzen waardoor je die indruk krijgt?
Mijn bedoeling is enkel de flagrante overtredingen te duiden en onder de aandacht te brengen van zij die er iets aan kunnen doen.
Andere motieven heb ik eigenlijk niet en al zeker geen zelfzuchtige.

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 09 jun 2015 21:53

En dan nu even serieus.

Fietsperikelen, ik ontken allerminst dat er in Antwerpen in bepaalde wijken echt een probleem is aan wildparkeerders.
Maar kijk ook eens in eigen boezem. Ooit al eens een filmpje gemaakt van de overtredingen die fietsers begaan in dezelfde stad?

Hoeveel fietsers het rode verkeerslicht negeren, op voetpaden rijden, tegen rijrichtingen in rijden,... je kan het zo gek niet bedenken.

Het is altijd gemakkelijk om de andere kant uit te kijken en de automobilist als zwart schaap te bestempelen maar zelfreflectie kan misschien tot andere inzichten leiden.

Edit: ik zie op je frontpagina meteen een artikel 'bellen achter het stuur..daarom niet' met een automobilist die belt. Ooit al eens gezien hoeveel fietsers met hun hand aan hun oor zitten?

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 09 jun 2015 21:58

https://www.youtube.com/watch?v=YJKxfVlIY4o" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoeveel overtredingen bega je hier ? ;)

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 09 jun 2015 22:00

https://www.youtube.com/watch?v=vhtm6rgwCiE" onclick="window.open(this.href);return false;

Tegen de rijrichting in met de fiets? ;)

Wuyts1991
Berichten: 399

#13 , 09 jun 2015 22:03

https://www.youtube.com/watch?v=_qlANH2YWaE" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft u als fietser voorrang op een zebrapad wanneer u fietst? ;)

Wuyts1991
Berichten: 399

#14 , 09 jun 2015 22:09

https://www.youtube.com/watch?v=yU2pWmFSEPI" onclick="window.open(this.href);return false;

Rechts inhalen
Geen voorrang verlenen aan personen op een oversteekplaats

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 10 jun 2015 11:41

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet is hier wel 100 % van toepassing.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”