Verkeersovertreding bebouwde kom

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

Verkeersovertreding bebouwde kom

#1 , 01 jun 2015 10:12

Beste

In februari hebben ze mijn zoon van 21 jaar geflitst in de bebouwde kom aan een snelheid van 93km/uur. Een tijdje later heeft hij de brief ontvangen dat dit moet voorkomen op het parket. Nu heeft een verleden week een brief ontvangen voor een cursus te volgen "Sta even stil bij snelheid". Deze is niet verplicht.
Mijn vraag is nu heeft het voordelen om deze nu te volgen? Gaat de rechter er rekening mee houden om de straf te bepalen?
Toevallig heeft mij zoon op dezelfde dag dat hij die brief heeft ontvangen het nieuws ontvangen dat hij de job heeft waar hij die dag was voor gaan solliciteren. Houd de rechter er rekening mee als je pas werk gevonden hebt? Het was trouwens zijn eerste overtreding. Hij heeft nu 2,5 jaar zijn rijbewijs.

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groeten
Agna Leunen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 01 jun 2015 10:43

Op beide vragen is het antwoord: eventueel

Agna
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 01 jun 2015 10:52

Beste

Is de kans groot dat de straf zwaarder gaat zijn als hij die cursus niet gaat volgen? En het gaat hier toch over een bedrag van 390 euro.
Ik pleit hier niet dat hij geen straf moet krijgen. Hij moet zeker gestraft worden zo beseft hij wat hij gedaan heeft. Maar ik zou het spijtig vinden dat hij nu die cursus gaat volgen en dan nadien nog eens een serieuze geld boete krijgt

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groeten
Agna Leunen

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 01 jun 2015 10:56

Niemand kan in het hoofd van die rechter kijken, vrees ik. Hij kan er rekening mee houden, hij kan het ook negeren, hij kan het zien als een goedkopere poging of strafvermindering te krijgen..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2015 11:01

93 km per uur in een bebouwde kom is toch geen klein bier, dit is bijna het dubbel van wat men mag, en men zou je zoon moeten verplichten om deze cursus te volgen daar toont men beelden van zware ongevallen.
En ik denk wel dat de rechter daar rekening zal mee houden als je de cursus volgt of niet volgt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 jun 2015 11:03

Was u verzekerd in rechtsbijstand? Een advocaat raadplegen kan u hierbij verder helpen.
Als de advocaat een 'local' is, kent hij normaal de rechtspraak van de politierechter en kan enigzinds aangeven in hoeverre het volgen van de cursus al dan niet een invloed zal hebben op de strafmaat..

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 jun 2015 19:24

Absoluut gaan volgen !

Is géén toeval dat die bij de brief van het Parket zit ...

Als je een beetje coulantie wil ivm het aankomende verval van het recht tot sturen , volgen !
(bvb verval enkel uitvoeren in weekend omwille van werk - dit moet je VRAGEN tijdens de zitting, VOOR uitspraak !
Laatst gewijzigd door Inazuma op 01 jun 2015 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 jun 2015 19:25

Hoe lang had hij zijn rijbewijs op moment van de overtreding ?

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 02 jun 2015 19:41

Hoe lang had hij zijn rijbewijs op moment van de overtreding ?
Beste

In februari hebben ze mijn zoon van 21 jaar geflitst in de bebouwde kom aan een snelheid van 93km/uur. Een tijdje later heeft hij de brief ontvangen dat dit moet voorkomen op het parket. Nu heeft een verleden week een brief ontvangen voor een cursus te volgen "Sta even stil bij snelheid". Deze is niet verplicht.
Mijn vraag is nu heeft het voordelen om deze nu te volgen? Gaat de rechter er rekening mee houden om de straf te bepalen?
Toevallig heeft mij zoon op dezelfde dag dat hij die brief heeft ontvangen het nieuws ontvangen dat hij de job heeft waar hij die dag was voor gaan solliciteren. Houd de rechter er rekening mee als je pas werk gevonden hebt? Het was trouwens zijn eerste overtreding. Hij heeft nu 2,5 jaar zijn rijbewijs.

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groeten
Agna Leunen
En nu: rekenen maar :wink:

Als ik goed kan tellen, bezat hij in februari zijn rijbewijs nét iets meer dan twee jaar, waardoor hij -nipt- niet meer onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders zou vallen .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 02 jun 2015 21:49

Ik kan ook een beetje rekenen, geen paniek.
Er wordt nogal gemakkelijk afgerond ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”