Parkeren in Antwerpen bezwaar retributies

F.B.
Topic Starter
Berichten: 11

Parkeren in Antwerpen bezwaar retributies

#1 , 28 mei 2015 20:45

Op vraag maak ik een apart onderwerp aan over mijn geval.

Ik heb een aantal retributies hier in antwerpen die ik niet betaal omdat ik in een "tussenperiode" zit. Mijn adres is gewijzigd, maar mijn parkeervergunning nog niet. Dat heeft even geduurd omdat ik in buitenland zat, en een afspraak moest maken met de wijkagent.
2 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie, en de telefoniste van de dienst informeerde dat ik deze retributies niet moet betalen (heb daar trouwens ook een email van). Nu ik een paar retributies op dezelfde manier heb opgelopen, moet ik deze wel betalen. Als ik uitleg vraag waarom dat de ene keer niet moet, en de andere keer niet, krijg ik geen antwoord.
In een laatste mail heeft men laten weten niet meer te zullen reageren (hoewel men nooit op mijn opmerking gereageerd heeft).

Ik wil nu weten wat de volgende stap is. Kan ik hen laten oproepen via de vrederechter?

Alvast dank voor de tips...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 28 mei 2015 21:00

Nee, zij moeten u voor de rechtbank dagen. U moet gewoon tegen elke retributie schriftelijk protesteren.

F.B.
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 28 mei 2015 21:06

Spijtig, dus ik kan geen minnelijke schikking voor de vrederechter overleggen?

Dan kan ik hen alleen nog maar in gebreken stellen voor het geven van misleidende informatie of zo.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 28 mei 2015 22:42

Waarom minnelijke schikking? Ofwel ben je in fout, ofwel niet, zo simpel is het.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 mei 2015 23:47

Spijtig, dus ik kan geen minnelijke schikking voor de vrederechter overleggen?
Neen.
Of je betaalt, plus de kosten, of de zaak komt voor op aangeven van de eiser / GAPA

Nu, GAPA en C° zijn niet echt populair bij 't Vredegerecht daar

F.B.
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 29 mei 2015 16:46

Waarom minnelijke schikking? Ofwel ben je in fout, ofwel niet, zo simpel is het.
Omdat er 1 retributie is met een aanmaning waarbij extra kosten waren. Die extra kosten wil ik wel betalen.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 29 mei 2015 17:47

Rechtbank die bevoegd is is vrederechter.
Echter u zal nadat uw bezwaar verworpen is een dwangbevel krijgen van de ontvangen van de stad Antwerpen.
Zo"'n dwangbevel heeft dezelfde waarde als een vonnis.
Een retributie is geen boete maar het niet betalen in uw geval van een gemeentelijke belasting.
Vorderingstermijn is trouwens 10 jaar.

Trouwens Gapa heeft ook al enkele retributies aan mij bezorgt - een bezwaarschrift ingediend en zaak afgehandeld.
In uw zaak hebt u reeds gebruik gemaakt van de mogelijkheid dat uw retributies werden kwijtgescholden.

Het is niet Gapa hun schuld dar u - retributies hebt gekregen of dat u niet in orde was met uw adres - u had dat maar beter moeten plannen.
Ik vrees er dus voor

http://www.parkereninantwerpen.be/files ... 001769.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis
Berichten: 3293

#8 , 29 mei 2015 17:56


Ik heb een aantal retributies hier in antwerpen die ik niet betaal omdat ik in een "tussenperiode" zit. Mijn adres is gewijzigd, maar mijn parkeervergunning nog niet. Dat heeft even geduurd omdat ik in buitenland zat, en een afspraak moest maken met de wijkagent.
De wijkagent moet zijn rol spelen om uw domicilie te laten goedkeuren en eens uw nieuwe domicilie er is moet u gewoon zelf uw bewonerskaart gaan oppikken. Daar heeft de wijkagent niks meer mee te maken en het is ook één van de weinige dingen die je bij de dienst Bevolking in Antwerpen nog zonder afspraak kan doen. Gewoon binnengaan zonder en buitenkomen mét, onmiddellijk in voege.

Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe auto kocht en een nieuwe nummerplaat kreeg heb ik mij op een vrijdag (de aankoopdag) nog snel snel naar de Lange Gasthuisstraat gerept om die bewonerskaart onmiddellijk te hebben, wetende dat ik anders een retributie zou riskeren. Ik vond dat de logica zelve en heb ernaar gehandeld.

Bekijk de situatie anders. Stel dat iemand recht heeft op een bewonerskaart maar de moeite niet doet om die tijdig te regelen en er enkele weken over laat gaan. Zijn de retributies dan terecht of niet? In mijn ogen wel. Elk spel kent zijn regels, dus wees sportief. U had uw wagen in afwachting en wetende dat u in het buitenland zou zijn net zo goed kunnen parkeren in een gratis zone, die zijn er zelfs in het centrum van de stad.

F.B.
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 29 mei 2015 18:45

Voor alle duidelijkheid: GAPA heeft zelf voorgesteld dat ik die retributies niet moest betalen vanwege mijn verhuis. Ik zuig dat echt niet uit mijn duim. Heb het trouwens ook zwart op wit. Later had men daar een andere mening over. Het is dus niet mijn schuld dat ik die retributies heb gekregen, maar het is de informatie die ik van hen kreeg dat het op die manier gaat.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 29 mei 2015 19:07

Dat was twee jaar geleden als ik zaak goed lees zijn dit dus nieuwe feiten?
In geval u nu hebt gebeld en zelfde antwoord gekregen ... lijkt me raar dat een telefonist uw retributies kan kwijtschelden.
Normaal zal dat een ambtenaar zijn van een 'iets' hoger niveau en na het indienen van een bezwaarschrift volgens de regels van de kunst.

F.B.
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 29 mei 2015 19:34

Dat was twee jaar geleden als ik zaak goed lees zijn dit dus nieuwe feiten?
In geval u nu hebt gebeld en zelfde antwoord gekregen ... lijkt me raar dat een telefonist uw retributies kan kwijtschelden.
Normaal zal dat een ambtenaar zijn van een 'iets' hoger niveau en na het indienen van een bezwaarschrift volgens de regels van de kunst.
Hoe dat men dat intern regelt, zijn mijn zaken niet. Feit is wel dat men mij die toelating heeft gegeven (en zelf heeft voorgesteld). Er werd op hun site trouwens ook geen aankondiging gegeven dat die maatregel die toen telde werd afgeschaft.
Het is volgens mij de bedoeling dat een beleid, regels voor iedereen op elk moment hetzelfde zijn, en niet afhangen van de gemoedstoestand van de persoon in kwestie op dat moment.

In ieder gevel zal ik GAPA in gebreken stellen voor het niet behandelen van mijn dossier (men heeft eigenlijk nooit mijn opmerking beantwoord), en het geven van misleidende informatie die tot deze retributies hebben geleid. Alvast bedankt voor de tips.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 29 mei 2015 20:48

Hoe intern regelt.... ik denk dat als u met argument de telefonist heeft gezegd dat ... u niet ver zal geraken bij de vrederechter.
U zal moeten bewijzen wat er gezegd is.
Een retributiereglement is een gemeentelijke verordening en heeft 10 dagen na publicatie in het ..ik dacht
zo overgenomen van een gemeentelijke site Dendermonde
"In tegenstelling tot de eerdere verplichting van een gemeente of stad om alle aangenomen reglementen en verordeningen aan de inwoners bekend te maken door een aanplakbrief op een aanplakbord, moet de gemeente vanaf 1 januari 2014 de reglementen en verordeningen bekendmaken op de gemeentelijke website.
De publicatie moet de vermelding bevatten van zowel de datum waarop de reglementen en verordeningen werden aangenomen (door de gemeenteraad, het schepencollege of de burgemeester) als de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Een reglement of verordening treedt namelijk pas in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het reglement of verordening een andere ingangsdatum bepaalt."

Vanaf dat moment is het geldig.

Hebt u die opmerking schriftelijk gedaan?

F.B.
Topic Starter
Berichten: 11

#13 , 29 mei 2015 21:00

Hoe intern regelt.... ik denk dat als u met argument de telefonist heeft gezegd dat ... u niet ver zal geraken bij de vrederechter.
U zal moeten bewijzen wat er gezegd is.
Een retributiereglement is een gemeentelijke verordening en heeft 10 dagen na publicatie in het ..ik dacht
zo overgenomen van een gemeentelijke site Dendermonde
"In tegenstelling tot de eerdere verplichting van een gemeente of stad om alle aangenomen reglementen en verordeningen aan de inwoners bekend te maken door een aanplakbrief op een aanplakbord, moet de gemeente vanaf 1 januari 2014 de reglementen en verordeningen bekendmaken op de gemeentelijke website.
De publicatie moet de vermelding bevatten van zowel de datum waarop de reglementen en verordeningen werden aangenomen (door de gemeenteraad, het schepencollege of de burgemeester) als de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Een reglement of verordening treedt namelijk pas in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het reglement of verordening een andere ingangsdatum bepaalt."

Vanaf dat moment is het geldig.

Hebt u die opmerking schriftelijk gedaan?
Zoals ik al een paar keer schreef: Ik heb die beslissing zwart op wit (email). Het was op hun eigen initiatief. Ze stelde het zelf voor om dat zo te doen. Bewijzen genoeg dus. Sorry, misschien ben ik niet duidelijk genoeg daarin. Ik belde met de telefoniste, en die bevestigde dat later op mail.
En nee, het zijn mijn zaken toch niet hoe men intern omgaat met beslissingen. Ik heb toch niets te zeggen over de structuren intern bij het parkeerbedrijf?

Ik ben echt niet de persoon die alles op alles zet om niet te moeten betalen. Bijvoorbeeld is er in de straat van mijn werk geen enkele parkeermeter te bespeuren. Ik ga dat niet aanhalen als argument om niet te moeten betalen, hoewel hier al uitspraak over bestaat. Ik maak daar geen spelletje van. Ik loop dan wel een paar straten verder om daar te betalen. Bij mij ook geen discussies "ik was maar 1 minuut te laat". Maar de fout van iemand anders ga ik echt niet betalen.
Laatst gewijzigd door F.B. op 29 mei 2015 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 29 mei 2015 21:09

het is een beslissing op die ene inbreuk, niet in het algemeen.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 29 mei 2015 21:41

Ik probeer de zaak maar duidelijker te maken.U schrijft zelf :
"2 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie, en de telefoniste van de dienst informeerde dat ik deze retributies niet moet betalen (heb daar trouwens ook een email van).

Mijn vraag is of u nu voor de nieuwe overtredingen ook een email hebt gekregen.

Gapa is een deel van de stad als autonome eenheid.

Het kan perfect dat Gapa als interne regel heeft één maal zien we zoiets door de vingers maar geen twee maal bij dezelfde persoon / nplt.

PS u kan ook altijd een klacht indienen bij de ombudsvrouw van Antwerpen Karla Blomme.
https://www.antwerpen.be/nl/info/52d505 ... ec798b473c" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”