Te snel gereden.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

Te snel gereden.

#1 , 22 mei 2015 04:23

Einde maart 2015 ben ik door een bemande camera geflitst geweest op een baan waar ik maar 70 mocht rijden reed ik 120 gecorrigeerd zo'n 111,8. Ja ik weet het dom van mij.
Ik heb de week nadien dan ook van de politie een brief gekregen met dan een formulier dat ik moest invullen. Ik geef mijn fout toe want heb het ook effectief gedaan.

Ik deed mijn zoontje naar het school na een nacht gewerkt te hebben, toen was mijn echtgenote ook hoogzwanger en die nacht was de baby echt fel afgedaald en had mijn echtgenote veel pijn. Door een impulsieve beslissing om toch nog eerst mijn zoontje naar school te doen heb ik mij zelf natuurlijk in een onnodige stresssituatie gebracht met alle gevolge van dien. Het is natuurlijk niet dat ik de ganse route als een gek ben beginnen te rijden, ik heb alleen juist op die plek te hard gereden door een inhaalmanoeuvre uit te voeren waarbij de voorligger eerst traag reed en dan sneller op het moment dat ik hem aan het inhalen was. Weet nu niet op welk ogenblik dat ik geflitst ben, tijdens de inhaling of juist in de naloop van de inhaling. Het is ook de eerste keer dat ik met zo'n snelheid ben geflitst, heb in het verleden wel al een paar boetes gehad maar die waren de overtreding was niet zo erg als nu. Er stond ook in de brief dat het dossier na 15 dagen gaat overgemaakt worden aan het parket. Wij zijn nu meer als een maand verder maar heb nog altijd niets gehoord hiervan.

Ik denk dat ik wel zal moeten voorkomen bij de politie rechtbank waar ik dan ook naar toe zal gaan. Ik weet ook dat mijn uitleg geen excuus is om te hard te rijden, alleen een verklaring waarom ik het gedaan heb. Ik hoop ook dat omwille dat dit mijn eerste maal is dat ik zou moeten voorkomen en dat ik al meer als 1 jaar geen boete heb gehad dat dit een beetje in mijn voordeel zou spelen en dat de boete die ik mij te wachten staat niet immens hoog gaat zijn. Had ik maar zo'n gepersonaliseerde nummerplaat dan had het apparaat misschien niet gewerkt. Maar goed ik neem wel mijn verantwoordelijkheid op en het is niet dat ik constant over de Belgische wegen zit te racen anders had ik al veel eerder voor de rechter geweest.

Ik vraag mij eigenlijk af waaraan ik mij zou mogen verwachten? En hoeveel zo'n boete kan worden?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 22 mei 2015 06:32

Volgens deze link (http://wegcode.be/boeteberekening" onclick="window.open(this.href);return false;) zal u gedagvaard worden, boete tussen 60 en 3000€ (x6), en verplicht intrekken van rijbewijs (8 dagen tot 5 jaar).

Redrum
Berichten: 574

#3 , 22 mei 2015 14:44

semi-juridisch advies: laat uw uitleg bij de rechter achterwege. Best enkel verontschuldigen en zeggen dat je het nooit meer gaat doen.

Waarom?
- de rechter heeft die uitleg in verschillende variaties al 100.000 keer gehoord. De uwe gaat hij niet bijzonder indrukwekkend vinden. Met zwangerschappen heb je nog wat kans, maar zelfs dat gaat hem heus niet zomaar verrassen en naar de keel grijpen; Politierechters worden wellicht vaker met zwangerschappen geconfronteerd dan gynaecologen.
- U vind het vermelden van het feit dat u zo snel reed tijdens schooluren met een kind in de wagen, dat u dat deed na een vermoeiende nacht werken, en dat het niet de eerste keer was klaarblijkelijk verzachtende omstandigheden. In negen van de tien gevallen gaat de rechter -zei ik al dat die allemaal dus al 100.000 keer eerder gehoord heeft?- dat echter allesbehalve verzachtende omstandigheden vinden, eerder integendeel en u bijgevolg nog een extra bolwassing geven. Goedkoper gaat het daardoor dan echt niet worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 22 mei 2015 20:54

Ik heb weet van een case : Zelfs om 03 uur achter een ziekenwagen rijden waarin uw stervende vader ligt maar samen met de ziekenwagen voorbij het rode licht rijden is geen reden om dat te doen. In uw wagen zit uw moeder.
Veroordeling volgde.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 mei 2015 22:32

In dat geval zou ik de rechter duidelijk maken dat een boete of gevangenisstraf me niet zou weerhouden om dat nog eens te doen in een vergelijkbare omstandigheid. Als onweerstaanbare dwang niet zou lukken, zou ik voor gevangenisstraf pleiten. Ik heb zo ooit een mama naar het ziekenhuis gereden omdat haar zoon een minivoetbaldoelpaal hard tegen zijn hoofd had gekregen en met spoed afgevoerd was. Zoon noch mama kende Nederlands (Waals), had zelf ook geen benul van de route naar het ziekenhuis (GPS was nog niet veralgemeend). Wel niet alle rode lichten doorgereden, enkel als ik goed zicht had, was ook op een kalme zondag. Zou het ook dan opnieuw doen, denk ik. Menselijkheid gaat dan boven juridische regels.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 23 mei 2015 02:45

@ Redrum tja als je het zo stelt klink mijn daad nu nog dommer dan die al was. Is verkeersveiligheid belangrijk, ja zeker wel. Moeten overtredingen gestraft worden, ja zeker wel. Heb ik een grote fout gemaakt, heeeeel zeker. Maar het geeft niet weer dat ik in een uitzonderlijke situatie zat, toegegeven ik had misschien beter mijn ouders gebeld om de kleine te komen halen en met madam naar het ziekenhuis want bij thuis komst was alles terug normaal en is de kleine nog langer als de vermoedelijke bevallingsdatum in de buik gebleven. Dat maakt het nog meer pijnlijker omdat dit dan ook alles voor niets is geweest. Maar wat ik wel verzachtende omstandigheden vind is dat dit mijn eerste maal is en dat ik nog nooit voor een rechter ben geweest. Dus verdien ik de minst zware straf.

Tevens zeg ik niet dat de situatie een excuus is voor mijn overtreding maar eerder een verklaring waarom ik het gedaan heb, of het nu verkeerd is of niet, tja ik ben ook maar een mens en sorry dat ik gevoelens heb en heel ongerust was en dat ik dan ook misschien ondoordachte beslissing doe en acties. Gaat de rechter hier meer rekening houden denk het ook niet, zij zijn tenslotte politiek benoemd en hebben de opdracht zoveel mogelijk geld naar de staatskas te leiden, evenals de politie veredelde belastinginners zijn geworden. Het systeem dat zich onder het motto van verkeersveiligheid zit heeft in mijn ogen een verborgen agenda en dat is geld uit ons zakken halen. En in Vlaanderen zijn wij nog meer de dupe hiervan deze week nog in het nieuws geweest bv dronkenschap in Vlaanderen geeft een boete van 1400 euro en in de walen (zelfde feit) geeft 750 euro boete. Dus is een Vlaming niets meer en minder dan een geldkoe voor die mannen. En dat zij door hun boete systeem levens kapot maken kan hen niet deren of schelen. Je gaat mij toch niet zeggen dat een politieker of een rechter of ambtenaar gaat wakker liggen dat jij morgen door een zatlap of een hard rijder wordt doodgereden? Ze gaan je nog eens niet kennen, alleen een ambtenaar gaat je nummer schrappen uit het register met de vermelding dood en begraven. En men spreekt nog eens niet meer over jou. Dus @ JPV ik denk niet dat de rechter het menselijke boven het juridische gaat stellen en tevens in de bak gaan zitten is ook geen lachertje zenne heb een paar vrienden op FB vanuit mijn jeugd die al gaan zitten zijn en zij doen er alles aan om dit nooit meer te doen. Brave burgers geworden in tegenstelling tot vroeger.

Ja sorry dat wou even van mijn hart af. Maar goed ik hoop dat ik geen duizenden euro's ga moeten betalen, mijn rijbewijs kwijt zal al erg genoeg zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 mei 2015 08:45

Gaat de rechter hier meer rekening houden denk het ook niet, zij zijn tenslotte politiek benoemd en hebben de opdracht zoveel mogelijk geld naar de staatskas te leiden, evenals de politie veredelde belastinginners zijn geworden. Het systeem dat zich onder het motto van verkeersveiligheid zit heeft in mijn ogen een verborgen agenda en dat is geld uit ons zakken halen.
proficiat, deze week weinig grotere onzin gehoord. Rechters zijn niet politiek benoemd (al zal een partijkaart soms wel een voordeel geven om vlugger benoemd te geraken ;). Er zijn in bepaalde arrondissementen trouwens genoeg vacatures voor een rechter, ga er gerust voor :).
En in Vlaanderen zijn wij nog meer de dupe hiervan deze week nog in het nieuws geweest bv dronkenschap in Vlaanderen geeft een boete van 1400 euro en in de walen (zelfde feit) geeft 750 euro boete.
er zijn geen 2 identieke rechtzaken. Laat staan dat je op basis van 2 rechtzaken kan oordelen dat Vlamingen harder gestraft zouden worden dan Walen. Er zijn zonder twijfel genoeg omgekeerde voorbeelden te geven :).

Lees overigens eens dit artikel: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150305_01563670" onclick="window.open(this.href);return false; en lees verder dan de samenvatting die redelijk suggestief is.

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 23 mei 2015 10:27

Mss kan u beter zwijgen op de rechtbank, ze gaan geneigd zijn u de maximumstraf te geven als u met zo'n onzin afkomt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 mei 2015 18:14

Even uw conversatie met de rechter uittikken ...
Ik deed mijn zoontje
U rijdt mét uw zoon erbij - en na correctie, die ik als rechter niet moet toepassen - 42 km/u te snel :?:
naar het school
Terwijl ook andere weggebruikers op weg zijn naar werk of school :?:
na een nacht gewerkt te hebben,
Terwijl vermoeidheid volgens studies met 0,5 of meer promille overeenkomt :?:
toen was mijn echtgenote ook hoogzwanger
Terwijl u nog een extra kindje verwacht :?:
een inhaalmanoeuvre uit te voeren
Dus op de rijstrook van eventuele tegenliggers :?:
Het is ook de eerste keer dat ik met zo'n snelheid ben geflitst, heb in het verleden wel al een paar boetes gehad maar die waren de overtreding was niet zo erg als nu.
Helaas weten we hier niets van, maar u bent één van de redenen waarom men een overtredingen-databank wil invoeren
Er stond ook in de brief dat het dossier na 15 dagen gaat overgemaakt worden aan het parket. Wij zijn nu meer als een maand verder maar heb nog altijd niets gehoord hiervan.
Hoe langer het duurt, hoe slechter ...
Màànden later ontvangt u dan de dagvaarding .

Ik denk dat ik wel zal moeten voorkomen bij de politie rechtbank
Dat is de normale praktijk ....
Had ik maar zo'n gepersonaliseerde nummerplaat dan had het apparaat misschien niet gewerkt.
U verlangt naar middelen om onder vervolging voor mijn rechtbank uit te komen :?:


Vooral deze argumenten gebruiken als je een zwaardere straf wil - daar zijn ook liefhebbers van ...

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 23 mei 2015 22:20

Slaagcijfers voor het examen rechter liggen rond de 6% van de deelnemende advocaten. Het proces is dubbelblind; de vragen zijn in willekeurige volgorde per kandidaat, de correctoren, die onafhankelijk van elkaar corrigeren, kunnen nergens uit het antwoordformulier afleiden wie de kandidaat is. Bij te grote verschillen in punten toegekend aan een kandidaat wordt het examen door een tweede groep correctoren beoordeeld.

De benoeming... Daar kan politiek helpen... Mocht het aantal beschikbare plaatsen niet groter zijn dan het aantal kandidaten....

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 23 mei 2015 22:56

Mag de politie u uitnodigen om de volgende maal eens het overlijden van een dierbare te gaan uitleggen die weggemaaid werd door een persoon die wat 'te vlug reed- inhaalde en slecht geslapen had'?

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#12 , 23 mei 2015 23:41

@Inazuma; Hoe zo uw rechtbank???? Ik wil niet onder de straf uitkomen of de verantwoordelijkheid van mijn overtreding ontlopen. Dat ik naar de politierechtbank moet is zo goed als zeker. U oordeelt al dat ik constant over de weg zit te racen gelijk een rallypiloot blijkbaar. De boetes die ik heb opgelopen is over een tijdspanne van 20 jaar en is van overtredingen waarbij ik bijvoorbeeld 1 km te snel reed (50 euro moeten betalen, zo heb ik er een paar gehad over die 20 jaar), een keer op de autosnelweg 130 gereden boete van 120 à 140 euro moeten betalen (dit is de meest recente en is van meer dan 1 jaar geleden). Dus als u mij al veroordeelt of een stempel zet van veelvuldige hardrijder of doodrijder wat is dan al de rest voor u?

@ Franciscus: Iemand verliezen is nooit leuk en zeker als die persoon veel te vroeg van ons wordt afgenomen door een verkeersongeval, maar u gaat mij niet zeggen dat u nooit te snel heeft gereden he. En trouwens mag ik de politie eens uitnodigen aan het graf van de jeugdvriendin van mijn moeder die door een politiecombi is aangereden waardoor zij met haar auto in de Dijle terechtkwam en daar in het water is overleden. Mag ook eens aan die familie uitgelegd worden waarom die 2 politieagenten zelfs niet gestraft zijn geweest???? Dus voordat u mij veroordeelt denkt eerst eens goed na, want iemand veroordelen is gemakkelijk maar om iemand te verstaan vraagt meer moeite.

Tevens dat er verschil is in zwaarte van boetes tussen Vlaanderen en Wallonië komt niet van mij maar van een journalist en dit heeft deze week in de krant gestaan.

Dus zoals eerder al gezegd ik zal en moet voorkomen en zal ook mijn verantwoordelijkheid opnemen en naar de zitting gaan maar dit is ook de eerste maal dat ik voor een rechter kom dus ik weet niet goed hoe dat dat in zijn ?
Gaat de rechter om een verklaring vragen waarom ik dit gedaan heb?? Zo ja wat zou het beste antwoord zijn. Mij gewoon verontschuldigen voor mijn begane fout en beloven dat ik het niet meer zou doen. Zou hij of zij rekening houden dat dit mijn eerste maal is dat ik voor de rechter moet verschijnen, zou de rechter ook rekening houden dat ik al meer als 1 jaar geen boete heb opgelopen?
Of zou het direct de volle hamer op mijn kop zijn en de volle pot van 6000 euro en 5 jaar rijverbod zijn?

Tevens aan al die beweren nog nooit te snel hebben gereden en zelfs ontkennen dat zij ooit een boete hebben gehad daar geloof ik totaal niets van. Iedereen onder ons heeft wel eens te hard gereden, dus voor dat u mij beoordeelt kijkt liever na u zelf. Ik heb tenminste het geweten om voor mijn fout uit te komen en er eerlijk in te zijn en ook om mijn verantwoordelijkheid er voor op te nemen. En ik denk niet dat hier iemand onder ons is die staat te springen om een boete te betalen of om zijn hard verdiende centen weg te geven.

Gegroet.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 23 mei 2015 23:46

en is van overtredingen waarbij ik bijvoorbeeld 1 km te snel reed
Neenee, u reed niet 1 km te snel. U reed gecorrigeerd 1 km te snel, wat wil zeggen dat u in werkelijkheid 7 km te snel reed, en uw kmteller waarschijnlijk meer dan 10 km te snel aangaf. Die hele uitleg van "een boete voor 1 km te snel" is altijd gezwans, daar men (voor zo ver men weet) altijd minstens 10 km te snel rijdt (en bij oudere wagens mag u al gaan naar 15).

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#14 , 24 mei 2015 00:07

@ Turaki; yep ik reed 60 in plaats van 50, of 80 in plaats van 70, dacht dat dit duidelijk was. Dus ja gecorrigeerd kwamen die boetes op 1 km te snel. Het zelfde van die 130 in plaats van 120 kwam ook maar op een 1 of 2 km gecorrigeerd te snel. AUB geen muggenzifterij.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 mei 2015 08:09


Slaagcijfers voor het examen rechter liggen rond de 6% van de deelnemende advocaten.

..
Meent je dit echt ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”