Te snel gereden.

Turaki
Berichten: 6870

Re: Te snel gereden.

#16 , 24 mei 2015 09:09

AUB geen muggenzifterij.
AUB geen geminimaliseer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#17 , 24 mei 2015 10:51


Slaagcijfers voor het examen rechter liggen rond de 6% van de deelnemende advocaten.

..
Meent je dit echt ?
Doet weinig terzake in deze discussie, doch dat is het officiële slaagcijfer. Vaak wordt er nogal geringschattend over overheidsexamens in bepaalde middens geoordeeld maar op het einde van de rit blijkt dat meer uit onwetendheid dan wat anders te zijn.

Een paar voorbeeldjes:

Laatste algemeen examen niveau c: 17%
Niveau b: 13%
Niveau a: 9%

Laatste ingangsexamen sociaal controleur: 4%

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 24 mei 2015 19:12

@Inazuma; Hoe zo uw rechtbank????
Bij wijze van spreken ...

Het kan zo ongeveer zijn wat u wel eens te horen kan krijgen als u uw argumenten voor de rechtbank gaat gebruiken.

Als je dàt daar wil gaan vertellen, kan je beter zwijgen ... of enkel je advocaat sturen.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#19 , 25 mei 2015 07:54

Zoals anderen reeds zegden: uw uitleg zal de rechter er eerder van overtuigen dat u absoluut niet achter het stuur van een voertuig thuishoort op de openbare weg dan iets anders. Best gewoon de fout erkennen en beloven dat het niet meer zal gebeuren.

Heel uw uitleg over iedereen die wel eens te snel gereden heeft, hogere boetes in Vlaanderen dan elders etc: volstrekt irrelevant. U en niemand anders reed te snel, in Vlaanderen. Dat is uw verantwoordelijkheid.

Afgaande op een andere thread die u lopen heeft (uw reis): misschien best letterlijk en figuurlijk een beetje gas terugnemen en nadenken vooraleer te handelen, dat is goedkoper en veiliger.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

lohabra
Berichten: 1015

#20 , 25 mei 2015 10:10

@Inazuma; Hoe zo uw rechtbank???? Ik wil niet onder de straf uitkomen of de verantwoordelijkheid van mijn overtreding ontlopen. Dat ik naar de politierechtbank moet is zo goed als zeker. U oordeelt al dat ik constant over de weg zit te racen gelijk een rallypiloot blijkbaar. De boetes die ik heb opgelopen is over een tijdspanne van 20 jaar en is van overtredingen waarbij ik bijvoorbeeld 1 km te snel reed (50 euro moeten betalen, zo heb ik er een paar gehad over die 20 jaar), een keer op de autosnelweg 130 gereden boete van 120 à 140 euro moeten betalen (dit is de meest recente en is van meer dan 1 jaar geleden). Dus als u mij al veroordeelt of een stempel zet van veelvuldige hardrijder of doodrijder wat is dan al de rest voor u?


Probeer nu eens begrijpend te lezen aub. Inazuma heeft je dus niet veroordeeld. Maar hij heeft je daarentegen hier wél een ideetje gegeven over hoe de conversatie tussen uzelf en de rechter zou kunnen verlopen, als u zich daar gaat verdedigen met de strategie die u eerder neerschreef in dit topic.

Voor 't geval de boodschap dus nog steeds niet duidelijk is: het is sowieso ten zeerste af te raden om de argumenten te gaan gebruiken die u hier eerder neerschreef.
Gaat de rechter om een verklaring vragen waarom ik dit gedaan heb??
Je gaat de kans krijgen je te verantwoorden.
Zo ja wat zou het beste antwoord zijn.


Zeker niet de strategie die je hierboven neergeschreven hebt. Inazuma heeft je al een idee gegeven van hoe je een rechter fameus tegen de haren in zou kunnen strijken. Goede raad: best niet teveel vermelden dat ook uw zoontje erbij zat, u vermoeid was, u aan het inhalen was, .....
Mij gewoon verontschuldigen voor mijn begane fout en beloven dat ik het niet meer zou doen.
Dat lijkt mij inderdaad al véél verstandiger, ja. Fout toegeven, géén excuus-truzen zoeken (de standaardsmoezen kent de rechter écht wel allemaal uit 't hoofd), en berouw tonen.
Zou hij of zij rekening houden dat dit mijn eerste maal is dat ik voor de rechter moet verschijnen, zou de rechter ook rekening houden dat ik al meer als 1 jaar geen boete heb opgelopen?
Of zou het direct de volle hamer op mijn kop zijn en de volle pot van 6000 euro en 5 jaar rijverbod zijn?
Niemand hier, is rechter. De rechter zal wikken en wegen. Maar denk goed na over de antwoorden die je daar gaat geven. Probeer vooral niet de rechter tegen je in het harnas te jagen.
Tevens aan al die beweren nog nooit te snel hebben gereden en zelfs ontkennen dat zij ooit een boete hebben gehad daar geloof ik totaal niets van. Iedereen onder ons heeft wel eens te hard gereden, dus voor dat u mij beoordeelt kijkt liever na u zelf. Ik heb tenminste het geweten om voor mijn fout uit te komen en er eerlijk in te zijn en ook om mijn verantwoordelijkheid er voor op te nemen. En ik denk niet dat hier iemand onder ons is die staat te springen om een boete te betalen of om zijn hard verdiende centen weg te geven.
Dergelijke strategie, zou ik in de rechtbank dus ook vooral niet gebruiken. U dient zich in de rechtbank te verantwoorden voor wat U gedaan heeft, en niet voor wat vele anderen ooit allemaal uitgespookt hebben.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Malta1700
Berichten: 2

#21 , 31 mei 2015 11:09

Ik heb afgelopen vrijdag ook een proces-verbaal in de brievenbus gekregen, met een snelheidsovertreding, die op een dagvaarding zal uitdraaien.
Dit is de eerste keer dat dit me overkomt, dus ik heb ook wel een aantal vragen.

Het bijgevoegde formulier; moet dat altijd ingevuld worden, of enkel wanneer je de feiten betwist? (Ik betwist de feiten niet, ik weet dat ik in fout ben).

En wat gaat er nu juist gebeuren? Duurt het over het algemeen lang eer ik een dagvaarding in de bus krijg?

Alvast bedankt!

(ik weet niet of ik hier een apart topic voor moet aanmaken,)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 31 mei 2015 11:30

Ik heb afgelopen vrijdag ook een proces-verbaal in de brievenbus gekregen, met een snelheidsovertreding, die op een dagvaarding zal uitdraaien.
Waarom denk je dat het op dagvaarding gaat uitdraaien ?
Het bijgevoegde formulier; moet dat altijd ingevuld worden
Neen.
Je kan niet verplicht worden jezelf te beschuldigen, en bent dus niet verplicht daar enige verklaringen op in te vullen.

Tenzij je een rechtspersoon bent (firma, ..) kan je ook niet gedwongen worden aan te geven wie de feitelijke bestuurder was.

Er wordt nauwelijks gekeken naar wat op dat papier staat .
Er is zelfs geen garantie dat het bij in het dossier steekt dat van politie naar het Parket gestuurd wordt.

Duurt het over het algemeen lang eer ik een dagvaarding in de bus krijg?
Ja.
Doorgaans maanden, tot bijna een jaar ...
(ik weet niet of ik hier een apart topic voor moet aanmaken,)
Dat was beter geweest ...

Malta1700
Berichten: 2

#23 , 31 mei 2015 12:07

Dank je wel voor je snelle antwoord.
Ik heb afgelopen vrijdag ook een proces-verbaal in de brievenbus gekregen, met een snelheidsovertreding, die op een dagvaarding zal uitdraaien.
Waarom denk je dat het op dagvaarding gaat uitdraaien ?
Mijn gecorrigeerde snelheid is 83km/u, waar ik 50km/u mocht rijden. Ik ging ervan uit dat er dan altijd een dagvaarding volgt?
(ik weet niet of ik hier een apart topic voor moet aanmaken,)
Dat was beter geweest ...
Sorry :oops: , bij een volgende vraag zal ik dat zeker doen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 31 mei 2015 13:07

Mijn gecorrigeerde snelheid is 83km/u, waar ik 50km/u mocht rijden. Ik ging ervan uit dat er dan altijd een dagvaarding volgt?
Als dat in een bebouwde kom was, is dagvaarding het gebruikelijke gevolg, omdat er aan de straf dan een verval van het recht tot sturen vast hangt:

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /456-t4hs2" onclick="window.open(this.href);return false;


Artikel 29
§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :
het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.


Gemotiveerd niet-uitspreken van het verval is zeldzaam ...


Buiten de bebouwde kom is een minnelijke schikking nog mogelijk.


In het kort:
Hoe langer het duurt voor u na het PV nog wat hoort, hoe erger ...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#25 , 12 jun 2015 16:33

Beste Malta

Uw rijbewijs kan wel onmiddellijk worden ingetrokken.

U komt niet in aanmerking voor een onmiddellijke inning. In principe komt u evenmin in aanmerking voor een minnelijke schikking.

Normaal gezien wordt u gedagvaard voor de rechtbank. In dat geval bedraagt de boete 60 tot 3000 EUR (opdeciemen). Deze geldboetes worden verdubbeld wanneer u minder dan 3 jaar eerder reeds voor gelijkaardige feiten werd veroordeeld. De boete wordt bovendien verhoogd met de gerechtskosten (ongeveer 100 EUR). Bedraagt de boete meer dan 150 EUR (opdeciemen) dan betaalt u bovendien een bijdrage aan het Slachtofferfonds van 150 EUR (opdeciemen).

De rechter moet een verval van het recht tot sturen uitspreken, tenzij hij de beslissing uitdrukkelijk motiveert.

Heeft u uw rijbewijs minder dan 2 jaar op het ogenblik van de overtreding, dan dient u te kiezen of u uw praktisch of uw theoretisch examen opnieuw wenst af te leggen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 12 jun 2015 16:49

Heeft u uw rijbewijs minder dan 2 jaar op het ogenblik van de overtreding, dan dient u te kiezen of u uw praktisch of uw theoretisch examen opnieuw wenst af te leggen.
De rechter kiest ... niet de veroordeelde.
1 van beide is een minimum in dat geval, maar de rechter heeft de keuze uit alle herstelonderzoeken.

Al zijn er gevallen waar de rechter aan de beklaagde vroeg welk van beide examens die liefst opnieuw aflegde. :lol:
Choose wisely :wink:

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#27 , 12 jun 2015 17:09

Al zijn er gevallen waar de rechter aan de beklaagde vroeg welk van beide examens die liefst opnieuw aflegde. :lol:
Choose wisely :wink:
In Antwerpen en Mechelen weet ik dat dit de regel is, niet de uitzondering.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 12 jun 2015 19:44

Rechters staan nogal op hun onafhankelijkheid.

De wettelijke verplichting om voor vaak banale en ongevaarlijke overtredingen meteen al herstelonderzoeken te moeten opleggen, aan beginnende bestuurders van maar 1 rijbewijscategorie, terwijl die verplichting er niet eens is voor het veroorzaken van ongevallen met "slechts" lichtgewonden, is niet overal bijster goed aangekomen :mrgreen:

Dat wordt dan creatief opgelost :lol:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”