reglementair geparkeerd of niet?

BW123
Topic Starter
Berichten: 42

reglementair geparkeerd of niet?

#1 , 19 mei 2015 18:55

Ik had vandaag een kleine discussie met schoonvader en wou hier even polsen wie gelijk had.

Ik sta vooraan een parkeerstrook geparkeerd waar een 10tal wagens na elkaar kunnen staan in een eenrichtingsstraat. Wielen staan binnen het vak, voorbumper komt er net buiten. Reden waarom ik zo sta is het voertuig achter mij dat overdreven veel plaats inneemt en er al stond toen ik aankwam. Mijn achterbumper stond op 20 cm van de achterligger.

Afbeelding

Vraag van de dag: sta ik zoals op de foto reglementair of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 mei 2015 19:33

Neen, u moet volledig binnen het vak staan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 mei 2015 19:39

Stelling van Turaki geldt UITSLUITEND in een erf of een parkeerzone volgens Art 75.2 - en dit is er zo te zien geen van beide.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /262-art75" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is onmogelijk om op basis van deze foto te stellen of u daar mag parkeren of niet.

Bebouwde kom ?
U staat zo te zien om een verhoogde berm ...

Verkeersborden inzake parkeren ?


U staat minder dan 1m van het andere voertuig, dat mag evenmin ...
Daar zijn géén uitzonderingen op voorzien met die vakjes - die opnieuw enkel in een parkeerzone of erf gelden .


Alle wegbeheerders in Vlaanderen schilderen overal "vakjes" die in de wegcode geen enkele betekenis gekregen hebben buiten in een parkeerzone of erf.
En iedereen dicht die vakjes magische eigenschappen toe ...
Collectieve verdwazing.

Reclame

BW123
Topic Starter
Berichten: 42

#4 , 21 mei 2015 08:20

Deze straat is bebouwde kom met blauwe zone. In de straat staan geen borden om parkeren te regelen, enkel een bord dat de straat verplicht eenrichtingsstraat is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 21 mei 2015 13:55

Bij correcte toepassing van de wegcode, mag u daar dan nérgens parkeren wegens trottoirs/verhoogde bermen...

Parkeren IN de vakjes kan door foutieve interpretaties toegelaten worden, maar is dat niet.

king nero
Berichten: 45

#6 , 26 mei 2015 09:48

@ Inazuma:

Ik val blijkbaar ook onder diegene die de details van parkeerzones niet kennen:
Kun je event oelichten wat je in je vorige post hebt geschreven?

Als ik op de link klik die me naar art. 75.2 brengt, zie ik daar staan: "het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen".

Volgens hetgene wat je schrijft, geldt dit dan enkel maar in parkeerzones (bord E9 ?) of erven (bord F12). Begrijp ik dit correct?

bedankt,

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 26 mei 2015 14:05

Als ik op de link klik die me naar art. 75.2 brengt, zie ik daar staan: "het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen".
Die link geeft aan wat een parkeerzone is - verder is er in de wegcode niets [anders] bepaald dat een parkeerzone zou zijn ...
Volgens hetgene wat je schrijft, geldt dit dan enkel maar in parkeerzones (bord E9 ?) of erven (bord F12). Begrijp ik dit correct?
Parkeerplaatsen aangeven met "vakjes" geldt enkel

- in een parkeerzone volgens 75.2 die in vakjes verdeeld is , dus rechts van de bredere denkbeeldige rand v/d rijbaan,

zie
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /263-art77" onclick="window.open(this.href);return false;

77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.



- in een (woon)erf , waar "wegmarkeringen" (niet nader omschreven) mogen aangeven waar er geparkeerd mag worden

zie
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 2-art22bis" onclick="window.open(this.href);return false;

4° a) is het parkeren verboden, behalve :

op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.

king nero
Berichten: 45

#8 , 26 mei 2015 14:46

OK, bedankt voor de bijkomende uitleg.

Vakjes zoals hier
https://www.google.be/maps/@50.933962,3 ... e0!6m1!1e1" onclick="window.open(this.href);return false; (en dus ook over de hele lengte van de Dorpsstraat, en ongetwijfeld op nog vele andere plaatsen)
hebben dus in principe geen enkele waarde (omdat er geen bord staat dat aangeeft dat je ze mag "gebruiken" om te parkeren)...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 mei 2015 16:15

En als je er een PV krijgt zeg je maar dat Inazuma gezegd heeft dat het daar wel mag.

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 26 mei 2015 19:41

En als je er een PV krijgt zeg je maar dat Inazuma gezegd heeft dat het daar wel mag.
(jongens, toch .....)

Nope, dan kan topicstarter het PV betwisten, daarbij verwijzend naar de relevante wetteksten die Inazuma aangehaald heeft. En dat laatste kan niet iedereen hier beweren.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 26 mei 2015 22:51

Vakjes zoals hier
https://www.google.be/maps/@50.933962,3 ... e0!6m1!1e1" onclick="window.open(this.href);return false; (en dus ook over de hele lengte van de Dorpsstraat, en ongetwijfeld op nog vele andere plaatsen)
hebben dus in principe geen enkele waarde (omdat er geen bord staat dat aangeeft dat je ze mag "gebruiken" om te parkeren)...
Klopt

aangezien een parkeerzone rechts van de denkbeeldige rand van de rijbaan ligt volgens de enige bepaling daaromtrent, en hier de werkelijke rand aangegeven is, is het geen parkeerzone

waar men daar op parkeert is een beschilderd trottoir ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 26 mei 2015 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 26 mei 2015 22:52

En als je er een PV krijgt zeg je maar dat Inazuma gezegd heeft dat het daar wel mag.
Ik stel net dat het NIET mag, lijnrecht het tegenovergestelde van wat weggebruikers, wegbeheerders en politie denken ...

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 26 mei 2015 23:10

Er is duidelijk geen witte lijn op de verhoogde inrichting die de rand van de rijbaan zou aangeven ... ik dacht dat die dan 15 of 20 cm breed moet zijn...
Maar is zeker geen rand gezien de lijn onderbroken is.

king nero
Berichten: 45

#14 , 27 mei 2015 08:16

@ Inazuma, bedankt voor de verduidelijking.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”