Ik meende te weten dat fietsers dan mochten oversteken op elke locatie (mits het geven van voorrang), om zich zodanig naar de juiste kant van de weg te begeven. En voor zover ik heb begrepen, is bovenstaande maatregel enkel van toepassing op kruispunten, waar ze toch al moesten oversteken, met of zonder speciale oversteekplaats.
Fietsers volgen nog steeds de ondergeschikte dwarsweg.
Als de weg-wan-beheerder hen daarbij links doet rijden, MOET er iets voorzien zijn dat de fietsers daar toelaat links te rijden.
Wegmarkering fietspad volstaat ook niet, want die màg niet gevolgd worden, links in de rijrichting.
En met verkeerslichten in fietsvorm MOET er een D7/D9 staan of F99 / MB PLVW 3.4
Het is niet omdat je dat aan een kruispunt doet, dat je plots links mag rijden ...
Persoonlijk heb ik nooit het nut van de fietsoversteekplaats begrepen. Het geeft fietsers geen bijkomende voordelen (voorrang geven bij oversteken moest toch al), en creëert alleen maar verwarring (veel menen dat ze toch voorrang hebben).
- Het geeft de fietsers een plaats op de weg voor een rijbeweging die anders een maneuver uitmaakt
De Vlaamse definitie van kruispunt strookt niet echt met de arresten van Cassatie, de interpretatie in de rechtspraak, en hun eigen manier van aanleggen.
Vlaanderen aanziet méér als horend tot het kruispunt dan wat Cassatie als kp beschouwde.
Maar voor fietsinfra, aanziet het dan enkel de kruising met de dwarsrijbaan als "kruispunt" ...
-Het geeft de fietsers de toelating of zelfs verplichting (bij einde fietspad) om daar over te steken , wat ze anders niet noodzakelijk hebben.
Het laat fietsers verder een "ander deel" van de weg volgen, zodat hun voorrang niet in het gedrang komt (Art 19), al is dat uitgehold door Cassatie dat dit zelfs op 1 en dezelfde rijbaan toepast ... omdat Art 19 hier een gat heeft voor wie op hetzelfde weggedeelte in dezelfde richting rijdt ...
Het enige wat je ervoor kan zeggen is dat je fietsers kanaliseert naar 1 plaats, en het zodoende voor de andere weggebruikers voorspelbaarder te maken. Maar dit kan je ook bereiken door fietspaden slimmer aan te leggen.
Ooit diende de oversteekplaats om buiten de kruispunten de rijbaan over te steken.
Dat is men dan gaan uitbreiden en werden er oversteekplaatsen voorzien op de ondergeschikte weg in het verlengde van fietspaden.
Tot daar was er geen probleem ...
Toen begon men fietspaden en voorrang te linken, en zijn fietsers alles wat voor hen bedoeld was, als fietspad mét voorrang gaan beschouwen.
De simpelste oplossing is die koppeling wég halen uit de wegcode, en ze via infra te regelen.
Maar dat veronderstelt beleid ...