Fietsoversteekplaatsen verdwijen


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 mei 2015 23:41

De zoveelste stommiteit in verkeerszaken in Vlaanderen

Weyts, Crevits voor hem, en hun bende van AWV vergeten intussen wel dat ze fietsers vaak naar plaatsen leiden waar zij zonder oversteekplaats stomweg niet mògen rijden, nl. links op de rijbaan ...

Totaal onverantwoord !

Turaki
Topic Starter
Berichten: 6870

#3 , 17 mei 2015 00:33

Weyts, Crevits voor hem, en hun bende van AWV vergeten intussen wel dat ze fietsers vaak naar plaatsen leiden waar zij zonder oversteekplaats stomweg niet mògen rijden, nl. links op de rijbaan ...
Ik meende te weten dat fietsers dan mochten oversteken op elke locatie (mits het geven van voorrang), om zich zodanig naar de juiste kant van de weg te begeven. En voor zover ik heb begrepen, is bovenstaande maatregel enkel van toepassing op kruispunten, waar ze toch al moesten oversteken, met of zonder speciale oversteekplaats.

Persoonlijk heb ik nooit het nut van de fietsoversteekplaats begrepen. Het geeft fietsers geen bijkomende voordelen (voorrang geven bij oversteken moest toch al), en creëert alleen maar verwarring (veel menen dat ze toch voorrang hebben).
Het enige wat je ervoor kan zeggen is dat je fietsers kanaliseert naar 1 plaats, en het zodoende voor de andere weggebruikers voorspelbaarder te maken. Maar dit kan je ook bereiken door fietspaden slimmer aan te leggen.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 mei 2015 10:20

[quote="Turaki"][(veel menen dat ze toch voorrang hebben).
quote]
En menen ook dat ze ALLES mogen op de openbare weg.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 mei 2015 11:38

Ik meende te weten dat fietsers dan mochten oversteken op elke locatie (mits het geven van voorrang), om zich zodanig naar de juiste kant van de weg te begeven. En voor zover ik heb begrepen, is bovenstaande maatregel enkel van toepassing op kruispunten, waar ze toch al moesten oversteken, met of zonder speciale oversteekplaats.
Fietsers volgen nog steeds de ondergeschikte dwarsweg.
Als de weg-wan-beheerder hen daarbij links doet rijden, MOET er iets voorzien zijn dat de fietsers daar toelaat links te rijden.
Wegmarkering fietspad volstaat ook niet, want die màg niet gevolgd worden, links in de rijrichting.
En met verkeerslichten in fietsvorm MOET er een D7/D9 staan of F99 / MB PLVW 3.4

Het is niet omdat je dat aan een kruispunt doet, dat je plots links mag rijden ...
Persoonlijk heb ik nooit het nut van de fietsoversteekplaats begrepen. Het geeft fietsers geen bijkomende voordelen (voorrang geven bij oversteken moest toch al), en creëert alleen maar verwarring (veel menen dat ze toch voorrang hebben).
- Het geeft de fietsers een plaats op de weg voor een rijbeweging die anders een maneuver uitmaakt
De Vlaamse definitie van kruispunt strookt niet echt met de arresten van Cassatie, de interpretatie in de rechtspraak, en hun eigen manier van aanleggen.
Vlaanderen aanziet méér als horend tot het kruispunt dan wat Cassatie als kp beschouwde.
Maar voor fietsinfra, aanziet het dan enkel de kruising met de dwarsrijbaan als "kruispunt" ...

-Het geeft de fietsers de toelating of zelfs verplichting (bij einde fietspad) om daar over te steken , wat ze anders niet noodzakelijk hebben.
Het laat fietsers verder een "ander deel" van de weg volgen, zodat hun voorrang niet in het gedrang komt (Art 19), al is dat uitgehold door Cassatie dat dit zelfs op 1 en dezelfde rijbaan toepast ... omdat Art 19 hier een gat heeft voor wie op hetzelfde weggedeelte in dezelfde richting rijdt ...

Het enige wat je ervoor kan zeggen is dat je fietsers kanaliseert naar 1 plaats, en het zodoende voor de andere weggebruikers voorspelbaarder te maken. Maar dit kan je ook bereiken door fietspaden slimmer aan te leggen.
Ooit diende de oversteekplaats om buiten de kruispunten de rijbaan over te steken.

Dat is men dan gaan uitbreiden en werden er oversteekplaatsen voorzien op de ondergeschikte weg in het verlengde van fietspaden.
Tot daar was er geen probleem ...

Toen begon men fietspaden en voorrang te linken, en zijn fietsers alles wat voor hen bedoeld was, als fietspad mét voorrang gaan beschouwen.


De simpelste oplossing is die koppeling wég halen uit de wegcode, en ze via infra te regelen.
Maar dat veronderstelt beleid ...

Turaki
Topic Starter
Berichten: 6870

#6 , 17 mei 2015 12:12

En met verkeerslichten in fietsvorm MOET er een D7/D9 staan of F99 / MB PLVW 3.4
Verwijder dan de aanwezige verkeerslichten in fietsvorm...

Kijk, met de huidige wetgeving, en een aanpassing van de infrastructuur, is het perfect mogelijk om op de meeste locaties fietsers op dezelfde plaats, op een even veilige manier, te laten oversteken, zonder de aanwezigheid van fietsoversteekplaatsen.

Het gewoon verwijderen van fietsoversteekplaatsen is een slecht idee, maar dit gaan ze ook niet doen, enkel bij heraanleg. Indien hierbij rekening worden gehouden met het kanaliseren van fietsers, en de wettelijke vereisten (akkoord, hier twijfel ik ook een beetje aan), zie ik geen probleem. Afwachten dan maar, denk ik, en nog niet beginnen roepen op fouten die nog niet gemaakt zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 mei 2015 00:19

Kijk, met de huidige wetgeving, en een aanpassing van de infrastructuur, is het perfect mogelijk om op de meeste locaties fietsers op dezelfde plaats, op een even veilige manier, te laten oversteken, zonder de aanwezigheid van fietsoversteekplaatsen.
Niet bij dubbelrichtingsfietspaden ...
Het gewoon verwijderen van fietsoversteekplaatsen is een slecht idee, maar dit gaan ze ook niet doen, enkel bij heraanleg.
Dat klopt niet - er zijn al oversteekplaatsen actief verwijderd of al een paar jaar niet meer teruggeschilderd waardoor ze ook verdwenen zijn ...
Indien hierbij rekening worden gehouden met het kanaliseren van fietsers, en de wettelijke vereisten
Niet dus ...
Afwachten dan maar, denk ik, en nog niet beginnen roepen op fouten die nog niet gemaakt zijn
Nog niet gemaakt ?

Deze politiek is al een paar jaar bezig ...

Turaki
Topic Starter
Berichten: 6870

#8 , 18 mei 2015 07:03

Kijk, met de huidige wetgeving, en een aanpassing van de infrastructuur, is het perfect mogelijk om op de meeste locaties fietsers op dezelfde plaats, op een even veilige manier, te laten oversteken, zonder de aanwezigheid van fietsoversteekplaatsen.
Niet bij dubbelrichtingsfietspaden ...
Nu moet je weten wat je wil. Langs de ene kant klaag je dat de huidige oversteekplaatsen enkel volgens de Vlaamse Overheid binnen een kruispunt liggen, en langs de andere kant wil het verwijderen van deze oversteekplaatsen plots zeggen dat fietsers plots links moeten rijden. Je kan niet beide hebben. Oftewel liggen ze buiten het kruispunt, en is er geen probleem, oftewel moeten fietsers links rijden, maar liggen ze wel binnen het kruispunt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 mei 2015 17:06

Er is eigenlijk altijd een probleem ...

De oversteekplaatsen liggen "binnen" de verkeerslichten - die voor de auto's toch - volgens Vlaanderen wil dat zeggen op het kruispunt.
Soms liggen ze zo ver op de dwarsweg dat je, rekening houdend met de rechtspraak, niet meer kan stellen dat dit nog op het kruispunt is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”