Fietsersbond daagt Leuven voor rechter voor "illegale verkee


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 mei 2015 19:58

Dat die fietsersbond dan zijn leden eens leert hun fiets degelijk achter te laten .Soms tot 4 fietsen of meer naast elkaar op een stoep van 1.20 m. Voetganger moet maar op straat lopen.
Of zoals op het Martelmaren plein voor het station. Er zijn daar bijna 5000 overdekte fietsparkings, maar de fietsers in Leuven zijn blijkbaar te lui om 200 meter te lopen naar deze parking, en laten hun fietsen overal achter. Op sommige dagen staan (liggen) en honderden fietsen tegen gerestaureerde monumenten en gevels. Gewoon schandalig. Van mij zouden ze alle dagen die fietsen mogen oppakken en onmiddellijk in de shredder werpen.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 15 mei 2015 20:43

Akkoord dat het geen geldig verkeersbord is, maar de betekenis lijkt mij wel duidelijk genoeg?

En hoe zit dat dan met al die bordjes "verboden fietsen tegen de gevel te plaatsen" etc., zijn die dan ook volledig waardeloos?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 15 mei 2015 20:49

Als het mijn gevel is dan mag ik zo'n bordje plaatsen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 16 mei 2015 07:16

Dat die fietsersbond dan zijn leden eens leert hun fiets degelijk achter te laten .Soms tot 4 fietsen of meer naast elkaar op een stoep van 1.20 m. Voetganger moet maar op straat lopen.
Of zoals op het Martelmaren plein voor het station. Er zijn daar bijna 5000 overdekte fietsparkings, maar de fietsers in Leuven zijn blijkbaar te lui om 200 meter te lopen naar deze parking, en laten hun fietsen overal achter. Op sommige dagen staan (liggen) en honderden fietsen tegen gerestaureerde monumenten en gevels. Gewoon schandalig. Van mij zouden ze alle dagen die fietsen mogen oppakken en onmiddellijk in de shredder werpen.
Onmiddellijk akkoord met uw voorstel, op voorwaarde dat alle wagens die op het fietspad staan ( 'maar het is maar voor 30 seconden terwijl mijn vrouw uitstapt met de boodschappen, stop met zagen' ) ook stante pede verbeurd verklaard worden.

Het bord is reglementair of niet. En als het niet reglementair is zou ik indien beboet gezwind naar de rechter trekken, de boete betwisten en een schadevergoeding eisen. In Leuven denkt de lokale potentaat blijkbaar dat alles toegestaan is. Enfin, weinig kans ervoor want hoewel ik alles met de fiets of het openbaar vervoer doe kom ik nooit in Leuven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 16 mei 2015 07:21

Akkoord dat het geen geldig verkeersbord is, maar de betekenis lijkt mij wel duidelijk genoeg?

En hoe zit dat dan met al die bordjes "verboden fietsen tegen de gevel te plaatsen" etc., zijn die dan ook volledig waardeloos?
Als het uw gevel is dan mag u daar zo'n bord tegen schroeven. En indien ik mijn fiets er pal voor zet maar op de pikkel zodat hij op geen enkel punt steunt tegen die gevel en volledig op openbaar domein staat (ervan uitgaande dat hij daar reglementair staat, wel te verstaan) dan kan daar niets tegen gedaan worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 16 mei 2015 23:40

Het bord dat aan de gevel geschroefd wordt mag ook niet uitsteken over het openbaar domein. :D

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 mei 2015 23:52

Akkoord dat het geen geldig verkeersbord is, maar de betekenis lijkt mij wel duidelijk genoeg?
Het plaatsen van dergelijke borden is een overtreding als elke andere.

Wat de betekenis is, doet niet ter zake.

En hoe zit dat dan met al die bordjes "verboden fietsen tegen de gevel te plaatsen" etc., zijn die dan ook volledig waardeloos?
Ja.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 17 mei 2015 10:17

Als die fietsersbond zijn gelijk haalt en die borden dus onwettelijk worden verklaard, mag men bijna 50 % van alle verkeersborden in ons land vervangen, en een heel pak Pv's nietig verklaren. Dat wordt lachen geblazen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 17 mei 2015 11:46

Mij interesseert hun juridische basis en voor welke rechtbank ze dit gaan laten komen.

Normaal is dat strafrecht, daar hang je vast aan de wil of onwil van het parket om te vervolgen .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 17 mei 2015 11:52

Als die fietsersbond zijn gelijk haalt en die borden dus onwettelijk worden verklaard, mag men bijna 50 % van alle verkeersborden in ons land vervangen, en een heel pak Pv's nietig verklaren. Dat wordt lachen geblazen.
50% is wat veel, maar ik schat dat er 500-600.000 inbreuken in Vlaanderen staan inzake verkeerstekens

Extrapolatie op basis van een (niet bekend gemaakt) deel van Lier, en die strookte redelijk met het aantal verkeersborden in de verkeersborden-databank voor Lier in verhouding tot Vlaanderen ...

Helaas is de knoeidienst van mobiliteits schepen Wollants hier de boel (een deel van mijn referentiegebied) aan het verpesten met intussen 3 of 4 inbreuken aan één zonebord :!:


(BTW: een "spitsstrook" geldt daarbij dan maar als 1 overtreding, niet elke streep apart)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”