Verkeersboete zonder identiteitskaart te hebben gegeven

eques
Topic Starter
Berichten: 2

Verkeersboete zonder identiteitskaart te hebben gegeven

#1 , 12 mei 2015 08:05

Beste,

Op een donderdagavond riep de politie zich naar me toe, ze zeiden dat ik door het rood gewandeld was, maar ik was daar niet zo zeker van. Als ik om uitleg vroeg zeiden ze gewoon dat ik door het rood was gewandeld en meer niet. Ze werden zelfs een beetje gepiqueerd. Nu had ik mijn identiteitskaart niet bij me, dus ze vroegen mijn naam en gemeente waar ik woonde. Ze schreven dit op in een schriftje, en hierna stapten ze verder. Ik had nooit gedacht dat ik een boete ging krijgen, tot ze dus in de brievenbus zat. Wat ik nu raar vind is dat ze zo maar een boete kunnen/mogen sturen als ik enkel mijn naam zeg en de gemeente waar ik woon. Ik weet dat ze dit kunnen opzoeken, maar voor het zelfde geld wonen er twee mensen met mijn naam in de gemeente of ik zou ook een verkeerde naam kunnen gegeven hebben. Dus kan dit zo maar? En het was 110 euro, wat me nogal veel lijkt voor door het rood te wandelen (op internet lees ik veel dat dit zelfs niet beboet wordt, of toch nooit zo veel).
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 mei 2015 09:24

Je mag blij zijn dat ze je niet bestuurlijk hebben aangehouden en meegenomen voor identificatie. Vlug betalen die handel!
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 12 mei 2015 09:45

+ boete niet bijhebben ID-card. Zoals hierboven gezegd, niet zeveren en betalen.

Reclame

KrisP
Berichten: 145

#4 , 12 mei 2015 11:41

Wees blij dat men naar de geest van de wet gehandeld heeft en niet naar de letter, want :
Uit de wegcode :
59.1. Elke persoon die meer dan 15 jaar oud is moet zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen op elk door een bevoegd persoon gedaan verzoek naar aanleiding van een overtreding op de politie van het wegverkeer of van een verkeersongeval.
=> nog eens 55 € erbij.

Verder, wet op politieambt :
Art. 34. § 1. De politieambtenaren controleren de identiteit van ieder persoon wiens vrijheid wordt benomen of die een misdrijf heeft gepleegd.
Zij kunnen eveneens de identiteit controleren van ieder persoon indien zij, op grond van zijn gedragingen, materiële aanwijzingen of omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat hij wordt opgespoord, dat hij heeft gepoogd of zich voorbereidt om een misdrijf te plegen of dat hij de openbare orde zou kunnen verstoren of heeft verstoord.
§ 2. Overeenkomstig de richtlijnen en onder de verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie, kunnen (de politieambtenaren) eveneens de identiteit controleren van ieder persoon die een plaats wenst te betreden die het voorwerp is van een bedreiging in de zin van artikel 28, § 1, 3° en 4°. <W 1998-12-07/31, art. 186, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2001>
§ 3. Teneinde de openbare veiligheid te handhaven of de naleving te verzekeren van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, kunnen de overheden van bestuurlijke politie, binnen de perken van hun bevoegdheden, identiteitscontroles voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten in de omstandigheden die deze overheden bepalen.
§ 4. De identiteitsstukken die aan de politieambtenaar overhandigd worden, mogen slechts ingehouden worden gedurende de voor de verificatie van de identiteit noodzakelijke tijd en moeten daarna onmiddellijk aan de betrokkene worden teruggegeven.
Indien de persoon waarvan sprake in voorgaande paragrafen weigert of in de onmogelijkheid verkeert het bewijs te leveren van zijn identiteit, alsook indien zijn identiteit twijfelachtig is, mag hij worden opgehouden gedurende de voor de verificatie van zijn identiteit noodzakelijke tijd.
De mogelijkheid moet hem worden geboden zijn identiteit te bewijzen op eender welke wijze.
In geen geval mag de betrokkene te dien einde langer dan twaalf uur worden opgehouden.

U ziet, u krijgt 12 uur de tijd om uw identiteit te bewijzen maar dat zal niet van thuis zijn ;-)

eques
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 12 mei 2015 13:15

Oke, allemaal bedankt voor de reacties.
Even voor de duidelijkheid, ik was niet van plan om niet te betalen, ik vond het gewoon raar dat dit kon zonder identiteitskaart te moeten laten zien.
Alvast bedankt aan iedereen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mei 2015 13:33

Op zich had de politie u inderdaad moeten meenemen om uw identiteit vast te stellen als ze van plan waren u toch een boete te geven. U had inderdaad gewoon de naam en gemeente van een wildvreemde kunnen opgeven, en dan had u er niets meer van gehoord en had een wildvreemde een boete in de bus gehad.

Natuurlijk, had u op dat moment een valse naam en woonplaats opgegegeven, en men had u WEL meegenomen om dit te controleren, zat u nog meer in de problemen dan nu...

Maar zoals je zegt, vind ik toch dat de politie hier niet echt professioneel geweest is door u op uw woord te geloven. Men had u beter meegenomen naar het politiebureau om uw identiteit te bevestigen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 12 mei 2015 14:04

Waarschijnlijk hebben ze achteraf wel z'n foto in het rijksregister opgevraagd om te zien of de naam wel klopte.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mei 2015 15:47

Waarschijnlijk hebben ze achteraf wel z'n foto in het rijksregister opgevraagd om te zien of de naam wel klopte.
Laat ons hopen. Maar als ze op dat moment merken dat het niet klopt, hebben ze wel iemand laten lopen die zich een valse identiteit aangemeten had. Toch een ernstig misdrijf, als je het mij vraagt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#9 , 19 mei 2015 10:57

Beste

110 EUR enkel voor het rode licht lijkt mij niet te kloppen. De boete bedraagt in dat geval slechts 55 EUR. Tenzij u ook een boete kreeg voor het niet bijhebben van de identiteitskaart.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

sethje4
Berichten: 81

#10 , 20 mei 2015 14:04

Toch geen oplichters?
In Mechelen is er namelijk eens een man geweest die boetes uitschreef met een valse anonieme politiewagen :shock:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”