buurman parkeert ongevraagd op mijn eigendom

zultenaarke
Topic Starter
Berichten: 1

buurman parkeert ongevraagd op mijn eigendom

#1 , 09 mei 2015 15:23

Wij hebben naast de oprit ook nog een extra parkeerplaats voor ons huis, die ligt volledig op onze eigendom.
onze overbuurman parkeert daar te pas en ten onpas terwijl hij zelf een vrije oprit heeft.

Na vriendelijk vragen zich op zijn eigen oprit te plaatsen lukt het hem dat enkele dagen te doen om dan terug op onze (makkelijker op-en af te rijden) plaats te zetten.
Hele vervelend als je zelf bezoek hebt. Wij zijn het vriendelijk zijn nu wel wat beu.

Mag hij dat zomaar doen of bestaat er een wet die we hem eens kunnen onder ogen schuiven die dit verbied zonder toestemming van de eigenaar?

alvast bedankt voor een reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 09 mei 2015 15:27

Als hij daar nog eens staat laat hem takelen.
Takelfirma's gaan die wel komen halen en hem de rekening presenteren.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 09 mei 2015 15:38

Misschien deze tekst toch eerst eens lezen.
U kan daar ook een ketting of een beugel plaatsen.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Patrick M.
Berichten: 74

#4 , 09 mei 2015 17:25

Wel oppassen, al u de takeldienst belt dan kan het zijn dat u de factuur voor het takelen krijgt. Eerst de politie bellen en dan de politie de takeldienst laten bellen.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 09 mei 2015 17:26

Indien men niet voldoet aan de wettelijke regeling ... zal politie niet veel doen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 mei 2015 18:33

Wel oppassen, al u de takeldienst belt dan kan het zijn dat u de factuur voor het takelen krijgt.
Niet "kan het zijn" : het zal zo zijn - de takeling gebeurt op kosten van wie ze laat uitvoeren.
Men moet dan deze kosten verhalen op de buurman, desnoods via gerechtelijke weg.

Eerst de politie bellen en dan de politie de takeldienst laten bellen.
Politie treedt NIET op inzake takeling vanop privé-grond :!:

KrisP
Berichten: 145

#7 , 09 mei 2015 22:01

Voor wat het waard is en wat men mij indertijd heeft wijsgemaakt :
Als u zelf een voertuig wil laten wegtakelen van uw privé grond als volgt te werk gaan :
- zeker zijn dat het wel degelijk privé is en geen openbare weg/plaats
- deurwaarder de feiten laten vaststellen
- takeldienst laten takelen
- takeldienst betalen
- factuur verhalen op de eigenaar

U ziet direct de problemen want weet u zeker wie de eigenaar is of op wie de factuur zou moeten verhaald worden? Ook de stap van de deurwaarder is niet over te slaan. Politie zal hier inderdaad niet tussenkomen. Misschien kunnen zij adhv de nummerplaat de titularis ervan (laten) contacteren en vragen het voertuig te verplaatsen.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 09 mei 2015 23:14

Inderdaad, politie treedt niet op en de kosten voor de takelfirma zijn voor u. Franciscus' wielklem-optie lijkt me de beste; wel moet u dan ergens een bericht aanbrengen dat oneigenlijke parkeerders voor de kosten zullen mogen opdraaien. Anders: is het mogelijk om op desbetreffende plek een paaltje met een slot te zetten? Andere optie is klacht neerleggen wegens inbraak.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 09 mei 2015 23:45

wegens inbraak --waar is er ingebroken.
De door mij aangehaalde wijze en de teksten werden meerdere jaren geleden al toegepast met een dagprijs van Bfr 1000. Deze algemene voorwaarden hingen ook aan paal C3 met onderbord veldwetboek enz enz
Veel geroep en getier en bedreigingen met advocaat..... bleek dat advocaten toch kozen voor optie betalen want dat gaat u toch verliezen.

Trouwens met veldwetboek is politie wel bevoegd maar dan moet alles correct aangebracht zijn. 8_)

giserke
Berichten: 2434

#10 , 10 mei 2015 09:18

Naar mijn weten zijn alleen veldwachters bevoegd voor veldwetboek niet de gewone politie. Wat een uitstervend beroep is.
Die bevoegdheden zijn grotendeels overgedragen aan boswachters, die in graad boven de politie staan.
Laatst gewijzigd door giserke op 10 mei 2015 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 10 mei 2015 09:20

Naar mijn weten zijn alleen veldwachters bevoegd voor veldwetboek niet politie. Wat een uitstervend beroep is.
Die bevoegdheden zijn grotendeels overgedragen aan boswachters.
Dan bent u mis. Politie is bevoegd voor het veldwetboek, boswachters ook maar niet voor alles.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 10 mei 2015 23:33

Veldwachters zoals ze bestonden in de vorige eeuw zijn in eerste instantie opgeslorpt bij de wijziging van de gemeentewet in de vorige eeuw en daarna zijn alle politiediensten opgegaan in de geïntegreerde politie op twee niveau's.
Boswachters kunnen er nog zijn als deze behoren bij natuur en bossen en in sommige gebieden als een privé- persoon die bijzondere bevoegdheid heeft gekregen voor een bepaald jachtgebied
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5102,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;
boswetboek
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1854121930" onclick="window.open(this.href);return false;
De officieren en agenten van politie hebben een algemene bevoegdheid en kunnen steeds overal en quasi voor alle wetgevingen optreden.
In boswetgeving hebben de boswachters een bijzondere bevoegdheid en hebben trouwens voor een aantal acties een officier van gerechtelijke politie ( bevoegdheid) nodig om te kunnen optreden.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 11 mei 2015 07:20

Beugel plaatsen, ofwel de hierboven door Franciscus aangehaalde techniek. Zelfs als het correct aangegeven werd zal de politie niet steeds ter plaatse willen komen. à la limite klem plaatsen en vergoeding eisen om te openen. Maar dan zorgen dat u de regelgeving zéér goed kent en alles strikt volgens het boekje doet want dat gaat niet zonder slag of stoot verlopen en ik denk niet dat uw buur u nog op een bbq zal uitnodigen daarna.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 mei 2015 09:35

Indien mogelijk, zou de topic starter zijn eigen wagen voor de extra parkeerplaats kunnen zetten als de overbuur er nog eens op parkeert, zodat deze niet meteen kan wegrijden, en ofwel moet wachten ofwel moet komen bellen om weg te rijden. Als de overbuur dit enkele keren tegenkomt, zal hij het in het vervolg wel laten om daar te parkeren, vermoed ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 11 mei 2015 09:37

Indien mogelijk, zou de topic starter zijn eigen wagen voor de extra parkeerplaats kunnen zetten als de overbuur er nog eens op parkeert, zodat deze niet meteen kan wegrijden, en ofwel moet wachten ofwel moet komen bellen om weg te rijden. Als de overbuur dit enkele keren tegenkomt, zal hij het in het vervolg wel laten om daar te parkeren, vermoed ik.
Beter nog, maar alleen mogelijk als TS 2 wagens heeft: 1 wagen voor de wagen van buurman plaatsen, en met andere wagen op stap gaan. Buurman kan dan wachten tot TS thuiskomt.

Natuurlijk wel op letten dat indien je op straat parkeert, de nummerplaat van TS op de oprit of garagepoort is aangebracht.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”