Art. 77.5 In een parkeerzone met witte markeringen

Wal3460
Topic Starter
Berichten: 6

Art. 77.5 In een parkeerzone met witte markeringen

#1 , 06 mei 2015 14:55

Beste

Ik ben afgelopen weekend bekeurd omdat ik volgens Art 77.5 buiten de voorziene parkeervakken stond geparkeerd. Men maakt melding van witte markeringen maar deze plaatsen waren afgebakend door een aluminium plaat.

Telt deze aluminium plaat ook als wettelijke lijn of MOET dit een witte lijn zijn?

Vraag mij af of het de moeite waard is (55€) om hiermee naar de politierechtbank te trekken.

De plaats van voorval was het Isabellaplein te Scherpenheuvel. Ik stond netjes geparkeerd voor het bord dat aanduid dat vanaf daar het voorbehouden is voor gehandicapten.

Wie kan mij hierover raad geven?

Alvast dank.

Walter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 06 mei 2015 15:08

Kunt u misschien een foto tonen van de situatie? Ik kan mij er moeilijk een voorstelling bij maken.

Wal3460
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 06 mei 2015 15:13

Heb gekeken op google maps, maar daar is de vernieuwing vh plein nog niet op te zien zoals het nu is en zijn er trouwens wel witte lijnen. Zal proberen een foto te vinden. Mvg.

Reclame

Wal3460
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 06 mei 2015 15:23

Geen te vinden op internet, zal ter plaatse gaan om foto te nemen. De parkeerlijnen waren gewoon vervangen door aluminium platen die uiterst slecht te zien waren door de weersomstandigheden. Met volle zon is dit waarschijnlijk beter zichtbaar maar dan nog is dit geen witte lijn en waren er verder ook geen verkeerstekens aangebracht.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 mei 2015 00:51

Ik ben afgelopen weekend bekeurd omdat ik volgens Art 77.5 buiten de voorziene parkeervakken stond geparkeerd.
77.5 geldt enkel in een parkeerzone volgens 75.2

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /262-art75" onclick="window.open(this.href);return false;

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.



Er is namelijk niets anders dan deze parkeerzone zo bestempeld in de wegcode.

Stond u buiten de parkeerzone;
of
binnen de parkeerzone, maar niet in zo'n foutief aangeduid vakje ?

Men maakt melding van witte markeringen maar deze plaatsen waren afgebakend door een aluminium plaat.
Telt deze aluminium plaat ook als wettelijke lijn of MOET dit een witte lijn zijn?
Deze wegmarkeringen moeten wit zijn in België.


77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.


geen blue, geen gele, geen aluminium ... witte :!:

Vraag mij af of het de moeite waard is (55€) om hiermee naar de politierechtbank te trekken.
Ik heb dat al gedaan :wink:

Wal3460
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 07 mei 2015 09:00

Er was geen parkeerzone aangeduid. Enkel een bord waar alleen gehandicapten mogen parkeren, maar daar stond ik juist voor en dus bij mijn weten niet in overtreding en buiten het foutief gemarkeerd vak.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 mei 2015 11:23

Als u buiten enig vak staat, is 77.5 NIET van toepassing.

De "vakjes" gelden immers uitsluitend IN een parkeerzone (volgens 75.2)
Geen parkeerzone, geen Art 77.5 van toepassing.


Als u wil stuur ik u het vonnis van de PRB Mechelen.
(Ik stond op een parking, buiten de vakjes - maar verder nergens mee in overtreding .)

Wal3460
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 07 mei 2015 14:12

Dus u stond geparkeerd op net dezelfde wijze als ik.

Tybo
Berichten: 145

#9 , 08 mei 2015 14:42

In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan ...

Als men dit artikel analyseert komt met - zoals door Inazuma reeds /deels werd aangehaald - tot het volgende :
- Nergens in de wegcode staat gedefinieerd wat een parkeerzone juist is, enkel in het artikel 75.2 wordt over 'parkeerzone' gesproken ..
- Witte markeringen MOGEN plaatsen afbakenen ... het is niet MOETEN
- waar de voertuigen MOETEN staan ...

Concreet komt het hier op neer : je bent enkel in overtreding wanneer je deels in een vak, deels buiten het parkeervak opgesteld staat ...
Staat je r buiten : geen overtreding ... (tenzij dat de rijbaan mss verdeeld is in rijstroken maar dan is een ander artikel van kracht)

Bedoelde overtreding kan ook het voorbeeld uitmaken van een GAS-boete ..
Als je het overzicht bekijkt van

9 MAART 2014. — Koninklijk besluit betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
[BS 20.06.2014]

Artikel 1

De Gemeenteraad kan een administratieve geldboete voorzien in zijn reglementen of verordeningen voor de aangewezen overtredingen van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, bedoeld in artikel 2, begaan door meerderjarige natuurlijke personen of door rechtspersonen.

De bedragen van de administratieve geldboetes en van de onmiddellijke betaling van de administratieve geldboetes worden bepaald in artikel 2.

Artikel 2

§ 1. Zijn overtredingen van de eerste categorie, bestraft met een administratieve geldboete of een onmiddellijke betaling van 55 euro:

Punt q :
Het stilstaan of parkeren is verboden op witte markeringen bedoeld in artikel 77.5 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.

Hier staat stilstaan of parkeren OP witte markeringen ... niet BUITEN de witte markeringen

Wal3460
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 08 mei 2015 21:30

Heb een foto van de plaats van de bekeuring, maar weet niet hoe ik dit hier kan plaatsen zodat jullie dit ook zouden kunnen zien en beoordelen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 09 mei 2015 17:40

kan via flickr, dropbox of zoals je dat hebt

anders mail naar inazumawegcode at gmail.com , dan plaats ik 'm wel

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 11 mei 2015 07:20

De situatie :

Afbeelding
Ik stond juist voor het 2de bord geparkeerd dat aanduid dat het vanaf daar enkel voor gehandicapten is toegestaan om te parkeren.
Dat is dus niet verhoogd tov de rijbaan.

Niet herkenbaar als trottoir - identieke aanleg als de parkeervakken.
En het 1ste bord zegt dat er tot daar mocht uitgeladen worden of om mensen laten in- en uitstappen.
Merk het totaal overbodige - en onwettige - blauwe onderbord bij de E1 :roll:

Let ook op de gebruikte markeringen van de parkingplaatsen.
Dat zijn geen wegmarkeringen - punt andere lijn ...

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 11 mei 2015 09:35

Niet herkenbaar als trottoir - identieke aanleg als de parkeervakken.
Dit argument zal (imho) niet rechtblijven in een rechtszaak. Het is een parkeervak dat anders moet aangeduid zijn dan een voetpad (of enig ander wegonderdeel), niet omgekeerd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 11 mei 2015 20:04

Niet herkenbaar als trottoir - identieke aanleg als de parkeervakken.
Dit argument zal (imho) niet rechtblijven in een rechtszaak. Het is een parkeervak dat anders moet aangeduid zijn dan een voetpad (of enig ander wegonderdeel), niet omgekeerd.
Er bestaan helemaal geen parkeervakken in de Belgische wegcode ...
(buiten "witte markeringen" in een (woon)erf en deze in een parkeerzone / 75.2 )

Het is niet omdat wegbeheerders hiermee zo vaak in de fout gaan dat het bij sommigen en politiediensten al als "normaal" aanzien wordt, dat een markering ook enige juridische waarde zou krijgen.
Zelfs als ze wit was ...



Het is net het trottoir dat duidelijk onderscheiden moet zijn van de rest van de weg, en als zodanig herkenbaar en ingericht moet zijn voor de voetgangers.
En dàt is nogal lastig hard te maken als de aanleg van de "parkeervakken" identiek is aan wat 5cm verder dan plots voor trottoir zou moeten doorgaan, met een wegbedekking (kasseien) die elders eerder voor een rijbaan zou gebruikt worden.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 11 mei 2015 20:19

Op basis van de foto zie ik toch een verschil tussen de verharding van de weg en deze van het voetpad. Er is ook de greppel die de grens bepaald. In de wet staat trouwens zeer duidelijk dat het trottoir niet verhoogd moet zijn, enkel herkenbaar afgescheiden. Enige dat hier kan gesteld worden is dat er geen parkeervakken zijn wegens incorrecte markering (zoals bepaald volgens de plaatsingsvoorwaarden), en dat de alle voertuigen foutief op het trottoir staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”