PV geldig? plaats van feiten is een verlichtingspaal

Sequel
Topic Starter
Berichten: 9

Re: PV geldig? plaats van feiten is een verlichtingspaal

#16 , 06 mei 2015 14:24

Ik reed na correctie 83 ipv 70. Mijn bedoeling is niet om er tussen uit te komen met een smoes, ik reed te hard punt.
Maar als ik me aan de regels moet houden (terecht) wil ik dat dit voor iedereen telt.
Daarom dat ik bedenkingen had bij het opstellen van deze pv. Geen meldeing van welke weg of dergelijke, geen rijrichting,
Ik ken de juiste wetgeging hieromtrent niet, maar ik dacht dat ze toch iets preciezer als dat moesten zijn.
Een burger heeft ook zijn rechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 06 mei 2015 14:38

De redenering die u maakt lijkt op "iemand anders houd zich niet aan de reglementering, dus ik moet dat ook niet". Zo werkt recht niet.

U wordt veroordeeld als de omstandigheden geen twijfel qua plaats opleveren. Zoniet, zal u vrijgesproken worden.

De PV-opsteller is zelf dan verantwoordelijk voor om zich ook aan de regels te houden. Deed hij dat niet, dan kan deze ook aansprakelijk gesteld worden voor alle schade die u daardoor liep (in deze dus géén schade).

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#18 , 06 mei 2015 14:41

Ik ben 100% akkoord dat een burger ook rechten heeft en dat een overtreding op correcte manier dient te worden vastgesteld en afgehandeld. Vandaar dat ik ook zeg dat indien u 100% zeker bent van uw gelijk én dat ook kan aantonen, het de moeite loopt om naar de rechtbank te trekken. Maar zelfs indien u daar zeker van bent zijn er nog praktische overwegingen.

Indien S <= B * p + k , met S= schikking, B=max boete bij veroordeling, p=kans op veroordeling en k= kosten (advocaat of kosten van minstens een halve dag verlof, voorbereiding, inkomstenderving etc) dan is het economisch gewoon interessanter om te betalen. Een halve dag verlof an sich is me al meer waard dan 80 EUR. Vergeet ook niet: bij veroordeling komt de zaak op uw strafregister. En de mantel uitgeveegd worden ter zitting is ook geen onverdeeld plezier. Roll the dice en veel succes!
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#19 , 06 mei 2015 15:04

Een genummerde verlichtingspaal is duidelijk genoeg voor mij, een adres is misschien wel logischer, maar zegt even veel of weinig. Men kan via die nummer perfect de plaats bepalen, dan is er m.i. geen twijfel mogelijk.

Moest het een beschrijving zijn van "onder een appelboom met een zwaluwnest op de bovenste tak, ergens in de buurt van Wortegem-Petegem", kan ik u gelijk geven.

Maar goed, aan u om te weten of u dit de moeite waard vind.

jef007
Berichten: 1680

#20 , 06 mei 2015 15:09

geverbaliseerde heeft toch het recht om ter plaatse de omstandigheden te gaan bekijken.
Moet hij dan alle palen van Wommelgem? Belgie? aflopen om na te zien waar "zijn" paal ergens staat?

LeenW
Berichten: 12826

#21 , 06 mei 2015 15:24

Maar de paal is na wat opzoekwerk al gevonden, dat is toch hetzelfde als een straatnaam die je niet kent te gaan opzoeken?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#22 , 06 mei 2015 15:31

Maar de paal is na wat opzoekwerk al gevonden, dat is toch hetzelfde als een straatnaam die je niet kent te gaan opzoeken?
Er bestaat een algemeen aanvaard systeem dat al jaar en dag gebruikt wordt in België: een adres. Het is niet normaal dat een geverbaliseerde persoon dient op te zoeken waar een verlichtingspaal zich zou bevinden. Wat is het volgende? Boete in rebusvorm of kruiswoordraadsel?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#23 , 06 mei 2015 15:42

Die paal heeft een adres: zijn nummer op het grondgebied van bepaalde gemeente.
Vermoedelijk zijn er ter hoogte van de paal geen huzien en dus ook geen huisnummers.
Maar het staat iedereen vrij spijkers op laag water te zoeken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 06 mei 2015 16:32

Idem snelheidsovertredingen op de autostrade. Hier werkt men gewoonlijk met de kilometerpaal.

Franciscus
Berichten: 38592

#25 , 06 mei 2015 18:02

Ook bij ongevallen wordt dikwijls een verlichtingspaal gebruikt met identificatienummer als vast punt.

Sequel
Topic Starter
Berichten: 9

#26 , 06 mei 2015 20:20

Maar de paal is na wat opzoekwerk al gevonden, dat is toch hetzelfde als een straatnaam die je niet kent te gaan opzoeken?
Omdat ik dmv mijn uittreksels wist waar ik die dag in Wommelgem had gereden anders was het idd zoeken in een hooiberg.

Waarom deze topic?
Niet omdat ik onder de boete onderuit wil, 80€ is ook niet om van dood te gaan, maar deze plaats van omschrijving had ik nog nooit gezien.
De commentaar dat een halve dag verlof + eventuele gerechtskosten hoger gaan uitvallen is absoluut waar.
Ik kan misschien via de rechtsbijstand van mijn autoverzekering om raad proberen te vragen.

Moest nu iedereen hier (ik ben geen expert) zeggen dat zulke plaatsbepaling niet geldig is, had ik hierin verder gegaan.
Nu zal ik morgen die 80€ maar overschrijven, dus case close.
Toch al bedankt voor jullie input, niet iedereen heeft dezelfde inkijk, en van een ander kunnen we nog altijd wat leren.
;-)
Laatst gewijzigd door Sequel op 06 mei 2015 20:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Sequel
Topic Starter
Berichten: 9

#27 , 06 mei 2015 20:23

Idem snelheidsovertredingen op de autostrade. Hier werkt men gewoonlijk met de kilometerpaal.
Dat is waar, maar dan wordt er bv vermeld, e19 te Kontich thv kmpaal 13,2.
Dat is hier niet het geval.

Sequel
Topic Starter
Berichten: 9

#28 , 06 mei 2015 20:25

Die paal heeft een adres: zijn nummer op het grondgebied van bepaalde gemeente.
Vermoedelijk zijn er ter hoogte van de paal geen huzien en dus ook geen huisnummers.
Maar het staat iedereen vrij spijkers op laag water te zoeken.
Die zijn er wel, maar dat zelfs de straatnaam van de gewestweg (autolei) er niet opstaat, begrijp ik niet.
Gewoon Wommelgem en een nummer van een verlichtingspaal. Toch wel kort door de bocht.

LeenW
Berichten: 12826

#29 , 06 mei 2015 23:28

Kilometerpaal is lang niet zo nauwkeurig als een verlichtingspaal, dus eigenlijk kan dit als een verbetering aanzien worden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#30 , 06 mei 2015 23:38

En bovendien geeft de verlichtingspaal licht in de duisternis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”