Openbare weg? - Leuven

Loof
Topic Starter
Berichten: 5

Openbare weg? - Leuven

#1 , 05 mei 2015 14:21

Hallo iedereen,

Ik heb een boete ontvangen op basis van art 24.al.1.1° KB 01.12.1975, inbreuk 2de graad.
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
Vaststelling: Geen laad- of losbeweging vast te stellen. Met 4 wielen op het trottoir geparkeerd.

Ik stond geparkeerd zoals zichtbaar op de foto (zie link onderaan) in de St Maartenstraat te Leuven. Ik stond geparkeerd waar op de foto de grijze wagen staat.

Is dit deel van de openbare weg? Dit terrein is eigendom van Dijledal vzw.
Ik sta niet op het trottoir, zoals de vaststelling vermeldt (hoogstens op een verhoogde berm). Ik vorm geen hinder of gevaar voor andere weggebruikers.
Merk op dat ik niet beboet wordt voor het verkeersbord E1, dat ook zou gelden voor verhoogde bermen binnen de bebouwde kom naast de aangeduide weg. Mocht ik hiervoor beboet worden zou het ook niet van toepassing zijn omdat ik naar mijn mening niet op de openbare weg sta.

Op internet vind ik niets terug over of dat de terreinen van Dijledal vzw al dan niet tot de openbare weg behoren. Wat denken jullie?
Ik zit er een beetje mee verveeld omdat er voortdurend auto's op die plaatsen staan. Ik heb er ook al meermaals geparkeerd. Ik woon in de buurt. Dit is de eerste boete daarvoor in de drie jaar dat ik er woon. Het is een onduidelijke situatie. Voordien schreven politieagenten er geen boetes voor uit. Maar nu is er een zwaantje langsgekomen dat er anders over dacht.


https://www.dropbox.com/s/a7gpm6vb317tm ... 6.png?dl=0

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 05 mei 2015 16:36

Kinky natuurlijk.
Dijledal VZW is een huisestingsmaatschappij - en het zou me niet verwonderen moesten zij aangedrongen hebben op controles én uitschrijven PVs

In sommige gevallen heb je juridische constructies waarbij de bouwheer een deel van zijn grond openbaar bruikbaar met laten - als doorgang, of park/tuin functie - en dan wordt dat wél openbaar terrein .


Het is dus maar wat een rechter er van maakt - en dat kan 2 kanten op.
Beschouwt die het als een oprit op de grond , horend bij het gebouw is er geen overtreding.
Beschouwt die het als een openbare plaats, dan hang je ...


Daar wat rondkijkend ... fameuze knoeiboel.
Zoneborden aan een parking ???

krisje1973
Berichten: 281

#3 , 07 mei 2015 09:08

De terreinen zijn wel degelijk openbare weg.
Enkel de gebouwen zijn eigendom van de verhuurmaatschappij.

Er is zeer weinig parkeerplaats daar, misschien kunnen enkele mensen eens samen zitten met de stad Leuven om van deze parkeerplaatsen 'bewonersplaatsen' te maken.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”