retributie tijdens halen van een parkeerticket

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

retributie tijdens halen van een parkeerticket

#1 , 05 mei 2015 10:51

Beste,

kan iemand mij info verschaffen over volgende:

Ik stond met mijn wagen geparkeerd in een betalende zone.
Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat de retributie werd uitgeschreven op het moment dat ik een ticket ging halen bij de dichtstbijzijnde parkeermeter 50 a 100m verderop.
Ik vond geen boete onder mijn ruitenwisser maar ontving de brief (herinnering later).
Het ticketje heb ik waarschijnlijk al weggegooid.

Heb ik recht van spreken indien ik beweer dat ik op weg was naar de automaat?
De vaststellingen (foto's) zijn immers een momentopname.
Ik dacht dat er steeds een voorcontrole voorafging aan het uitschrijven van de boete? (+/- 3 minuten tijd...?)

alvast bedankt voor de reacties!

mvg,
stephan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 05 mei 2015 11:09

U kunt niet meer bewijzen dat U een ticket bent gaan halen want U hebt het weggegooid.
Zij hebben een foto van uw voertuig, dus einde verhaal en betalen.
Tenzij U een hobbyadvocaat bent, en de wettelijkheid van het desbetreffende parkeerbedrijf wenst onderuit te halen. Wat op sommige plaatsen al eens gelukt is, en op andere wat minder gelukt. :)

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 05 mei 2015 11:18

bedankt voor uw reactie.

Ik ben zeker geen hobby advocaat , maar wens enkel dat de zaken transparant zijn en correct verlopen.

Misschien zie ik het verkeerd maar ....
1. is het niet aan het parkeerbedrijf om te bewijzen dat ik in overtreding was?
2. ben ik al in overtreding wanneer ik mij naar een parkeerautomaat aan het begeven ben?

Ik vrees natuurlijk dat, ook al zou ik mijn gelijk halen voor een rechter, ik steeds meer zal moeten betalen (gerechtskosten) + de tijd die ik kwijt ben....

Bestaat hierover een duidelijke wetgeving?

nogmaals dank voor de reacties!
mvg
stephan

Reclame

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#4 , 05 mei 2015 11:20

PS:

ik had ooit eens gehoord dat er een minimum tijd moest gerespecteerd worden van enkele minuten?

of is dit maar een fabeltje?

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 05 mei 2015 12:59

Het parkeerbedrijf zal wel een foto hebben van uw wagen in overtreding, dus wat kunt u nog gaan aantonen zonder ticket?

k.b.
Berichten: 876

#6 , 05 mei 2015 13:05

Normaal staat de parkeerautomaat in het zicht van uw wagen ...
Ik zou echt de foto opvragen ... mogelijks ziet u uzelf aanschuiven in de lange wachtrij aan de automaat ...

Mij kan u alvast niet overtuigen van de door u voorgestelde "samenloop van omstandigheden" sorry ..

k.b.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#7 , 05 mei 2015 13:37

de foto's heb ik reeds opgevraagd en hierop is enkel de wagen zichtbaar.

Het lijkt mij logisch dat een bestuurder de tijd krijgt om een ticket te halen.

Want op deze manier kan iedereen een boete krijgen. Simpel: wacht gewoon tot er een wagen aan komt en de bestuurder uitstapt en je kan een foto pakken en een boete uitschrijven...

Op internet vond ik zo een richtlijn bij een parkeerbedrijf 'besix'. Op dat ticket stond eerste controle bvb 11.00 : geen ticket en daaronder 2de controle 11.06 geen ticket --> boete

Dit lijkt me een eerlijke en onbetwistbare methode, maar aan de hand van de reacties vrees ik dat hier geen wetgeving rond bestaat, of vergis ik mij?

mvg

VDG2
Berichten: 785

#8 , 05 mei 2015 13:43

Probleem is dat je geen ticket kan voorleggen en bijgevolg geen been hebt om op te staan. Als je een ticket zou hebben van rond het uur van de retributie kan je nog trachten te argumenteren dat je net je ticket was gaan halen. Maar dit kan je dus niet voorleggen.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#9 , 05 mei 2015 13:55

Ik vond in mijn wagen nog een verkreukeld ticket (amper leesbaar) dat het juiste zou kunnen zijn.
Men zegt mij per e-mail dat dit niet het juiste ticket is...

Maar ik meen uit de reacties af te leiden dat ik mijn onschuld dien te bewijzen? Ik dacht dat de parkeerwachter mijn schuld moet bewijzen. (een momentopname lijkt me geen bewijs, wel 2 momentsopnamen (2 foto's met bepaalde tussenperiode)

Is er echt niemand die hier voldoende over weet?

nogmaals dank.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#10 , 05 mei 2015 14:04

als men zegt dat iemand dronken was kan men een alcoholtest doen en als bewijs voorleggen.
als men zegt dat iemand te snel reed kan men een flitscamera inzetten en als bewijs voorleggen.
als men beweert dat iemand zijn wagen parkeerde en geen betalingsbewijs ging halen dan zou ik een foto voorleggen van de moment van vaststelling + een foto na een periode die uitsluitsel geeft dat de persoon niet onderweg was naar de automaat.

Gaat deze redenering hier ook op of niet?

LeenW
Berichten: 12839

#11 , 05 mei 2015 14:30

Nee, uw redenering klopt niet. Zij stellen het fout parkeren vast en nemen een foto als bewijs. U moet dan gaan aantonen dat u op weg was, door het ticket (dat u hebt weggegooid).

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 05 mei 2015 14:32

het parkeerbedrijf beweert dat u daar geparkeerd stond (voor hoe lang, maakt niks uit). Zij hebben daarvoor bewijs: een foto van uw wagen, op die plaats, zonder parkeerticket. Dat lijkt me ruim voldoende bewijs.

U beweert dat u op dat moment uw ticket ging halen. Dan is het aan u om dit te bewijzen. En dat kan u niet. Case closed.

Je kan beweren dat de flitscamera foto niet de juiste situatie weergeeft, je kan beweren dat de alcoholtest niet het juiste situatie weergeeft, je kan beweren dat de foto van je geparkeerde wagen niet de juiste situatie weergeeft. Maar dan moet je dat ook bewijzen :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 05 mei 2015 14:45

Uw betaling is niet traceerbaar? (SMS of betaalkaart)

Hoeveel tijd is er verstreken tussen het uitschrijven van de retributie en het ontvangen van de brief?
De parkeermaffia beweert wel ze altijd dat ze een ticketje achterlaten onder de ruitenwisser, maar ze hoeft dit nooit te bewijzen. De wind of kwaadwillige voorbijgangers kunnen retributies wel eens laten verdwijnen.
"sowieso" schrijf je zo.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#14 , 05 mei 2015 15:11

ik weet niet of zo'n betaling traceerbaar is.
Het probleem is nu net: er is geen tijd tussen foto's en uitschrijven van boete (+/- 50 seconden)

@ LeenW: ik twijfel toch aan uw redenering hoor. Het begint al bij het vaststellen van het 'fout parkeren'. Dan zou het zeer simpel zijn. Iedereen die zijn wagen stillegt en uitstapt is in overtreding dan.
wie verzameld er nu in godsnaam zijn parkeertickets??

Bijgevoegd een link die naar een internetpagina verwijst die me wel logisch lijkt.

http://www.parkeerbeheer.be/wp-content/ ... ticket.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk wel degelijk dat het wel aan het parkeerbedrijf is om aan te tonen dat hun beschuldigingen wel gegrond zijn en geen twijfel geven.

We zullen de boete maar gaan betalen zeker? :) of dat het nu terecht is of onterecht.... betalen zullen we toch :-)

mvg

LeenW
Berichten: 12839

#15 , 05 mei 2015 15:23

@ LeenW: ik twijfel toch aan uw redenering hoor. Het begint al bij het vaststellen van het 'fout parkeren'. Dan zou het zeer simpel zijn. Iedereen die zijn wagen stillegt en uitstapt is in overtreding dan.
Klopt! Natuurlijk worden er al veel geëlimineerd omdat tijdens de vaststellingen de chauffeur terug is met zijn parkeerticket. Bij u zal het dus net niet geweest zijn, al trek ik die 50 seconden in twijfel.

wie verzameld er nu in godsnaam zijn parkeertickets??
Ik heb nooit gezegd dat iemand ze verzamelT. Het punt was dat u het bewijs weggegooid hebt, en dus niets in handen hebt om de vaststellingen van het parkeerbedrijf tegen te spreken.


Probeer inderdaad de betaling te traceren, anders zal het betalen worden. Tenzij u denkt dat er een rechter is die u gaat volgen uiteraard.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”