Iemand op bagagedrager vervoeren strafbaar?

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

Iemand op bagagedrager vervoeren strafbaar?

#1 , 02 mei 2015 11:17

Dag iedereen,

gisterenavond een boete gehad in Gent omdat ik iemand meehad op de bagagedrager van mijn fiets, beide niet onder invloed. Fiets in orde en verlichting ook.

Ik wist eigenlijk niet dat dit strafbaar was, 't was dan ook de eerste keer in jaren dat ik dat nog eens gedaan heb. Had de persoon die met mij mee was gewoon haar mond gehouden hadden ze het sowieso laten passeren, maar niet dus. 55 euro boete voor ons beide dankzij mijn vriendin haar "arrogante toon", dixit de politie zelf op een nog veel arrogantere toon.

Ook redelijk opmerkelijk en typisch: terwijl ze checken of we "gekend zijn bij de politie" vlamt er een auto aan ik schat minstens 100 per uur (50kmph max op die baan), waarop een van de drie agenten droog zegt "die gaat ook snel" en ze zich verder bezighouden met ons, zucht.

Nu zocht ik vanochtend naar het wegreglement hieromtrent en ik vind dit eigenlijk nergens terug? Waar kan ik mij als simpele burger eigenlijk informeren?

Met vriendelijke groeten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 mei 2015 11:31

Uit de wegcode:
44.4. Een fiets, een bromfiets, een motorfiets, een drie- of vierwieler met of zonder motor mogen niet meer personen vervoeren dan het getal waarvoor de zitplaats of zitplaatsen ingericht zijn.

Alleen in aan fietsen gekoppelde aanhangwagens mogen passagiers worden vervoerd.

Een aanhangwagen mag slechts twee passagiers vervoeren en moet uitgerust zijn met beveiligde zitplaatsen met een afdoende bescherming van handen, voeten en rug.

De fietser mag slechts één aanhangwagen trekken.

44.5. Het is de bestuurders van fietsen, bromfietsen , motorfietsen, driewielers met motor en vierwielers met motor verboden de "amazonezit" aan te nemen of te laten aannemen door een passagier.

Het is de passagiers van deze voertuigen verboden de "amazonezit" aan te nemen.

De passagiers van bromfietsen, motorfietsen, driewielers met motor en vierwielers met motor moeten de voeten op de voetsteunen hebben.
Samengevat: u moet zorgen dat er een zitplaats is op uw fiets, en dit doet u door voetsteuntjes te plaatsen. Geen voetsteuntjes, geen zitplaats, geen passagiers.

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 02 mei 2015 11:42

Bedankt Turaki, ik had erover gekeken (niet echt vertrouwd met wetteksten). En de strafmaat, waar wordt die dan bepaald? Is dit iets dat per stad vastligt? Nu in ieder geval nu ik met zekerheid weet dat het verboden is, zal ik die boete mooi betalen.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 02 mei 2015 11:56

http://wegcode.be/boetetarieven" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden" onclick="window.open(this.href);return false;

Hiermee zou je voor elke overtreding elke boete moeten kunnen vinden.

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 02 mei 2015 11:58

Heel erg bedankt! Stom dat ik over dit alles heen heb gekeken.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 02 mei 2015 21:04

Ook redelijk opmerkelijk en typisch: terwijl ze checken of we "gekend zijn bij de politie" vlamt er een auto aan ik schat minstens 100 per uur (50kmph max op die baan), waarop een van de drie agenten droog zegt "die gaat ook snel" en ze zich verder bezighouden met ons, zucht.
Spijtig dat ze zich met jou moesten bezig houden, anders hadden ze daar misschien wel werk van kunnen maken ;).

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 02 mei 2015 23:38

Een bagagedrager is voor bagage ... dus als u de passagier had vastgelegd met een of andere binder net als een stuk bagage was het in orde geweest.
Voor bagage was u verzekerd geweest ...voor een passagier niet ...bij ongeval wil ik echt niet in uw plaats zijn.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 03 mei 2015 09:03

Ook redelijk opmerkelijk en typisch: terwijl ze checken of we "gekend zijn bij de politie" vlamt er een auto aan ik schat minstens 100 per uur (50kmph max op die baan), waarop een van de drie agenten droog zegt "die gaat ook snel" en ze zich verder bezighouden met ons, zucht.
Spijtig dat ze zich met jou moesten bezig houden, anders hadden ze daar misschien wel werk van kunnen maken ;).
Ja in het leggen van prioriteiten zijn de flikken wel heer en meester.

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 04 mei 2015 18:31

Ja in het leggen van prioriteiten zijn de flikken wel heer en meester.
De meest achterlijke reactie in een nog veel achterlijker ik-haat-flikken-pleidooi.
Misschien eens beginnen met de regeltjes te volgen.

artemis
Berichten: 3294

#10 , 04 mei 2015 19:21

Beschouw het als een dure les, maar toch een les en zo heb je weer iets geleerd ;)

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#11 , 19 sep 2015 22:08

Zo heb ik het ook bekeken, trouwens volgens een vriend bij de politie zouden ze het PV verkeerd opgesteld hebben omdat het geen amazonezit betrof. En hebben ze naar het verkeerde artikel verwezen dus. Maar dat lijk me moeilijk te bewijzen en ga ik mij sowieso niet mee bezighouden.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 19 sep 2015 22:23

????

44.4. Een fiets, een bromfiets, een motorfiets, een drie- of vierwieler met of zonder motor mogen niet meer personen vervoeren dan het getal waarvoor de zitplaats of zitplaatsen ingericht zijn.
En waar staat dat het enkel amazonezit mag zijn?
De reglementaire stoeltjes op de bagagedrager voldoen wel aan het reglement nl voetsteunen en zitplaats.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 19 sep 2015 22:36

Plaats een kinderzitje op je fiets en laat voortaan uw vriendin daarin plaatsnemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#14 , 20 sep 2015 12:09

????

44.4. Een fiets, een bromfiets, een motorfiets, een drie- of vierwieler met of zonder motor mogen niet meer personen vervoeren dan het getal waarvoor de zitplaats of zitplaatsen ingericht zijn.
En waar staat dat het enkel amazonezit mag zijn?
De reglementaire stoeltjes op de bagagedrager voldoen wel aan het reglement nl voetsteunen en zitplaats.
Wel dat is het juist: ze hebben verwezen naar artikel 44.5, maar ze moesten eigenlijk artikel 44.4 gebruiken. Er was geen sprake van een amazonezit. Maar zoals gezegd: dat kan je toch niet bewijzen.

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 20 sep 2015 13:22

Artikel in PV heeft geen waarde - de vaststellingen wel.
Het is nl het parket en uiteindelijk de rechter die in het vonnis bepaald welk misdrijf het in feite was.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”