Fietsers en zebrapaden

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

Fietsers en zebrapaden

#1 , 02 mei 2015 09:55

Situatie: 4 vaksbaan telkens 2 rijvakken in beide richtingen gescheiden door berm.
Deze baan wordt gekruist door een 2 vakbaan (1 vak per richting) waar ook verkeerslichten staan.

Verkeer op beide wegen staat stil en de kleine baan krijgt groen. Verkeer op die baan komt in beweging en er slaan
ook auto's af naar links of rechts om zich op de grotere baan te begeven.
Echter !!!! Op dat zelfde moment steken fietsers over op het zebrapad van de grote baan. Die moeten
dus kruisen met de auto's die van de kleine baan links of rechts gaan.
Mogen die dat wel en moeten die auto's voorrang geven. Mijn gedacht is dat dit helemaal niet moet.
Het is een zebrapad, het groen is voor de voetgangers en niet voor fietsers en je bent pas een voetganger
als je niet meer op de fiets zit. MAW fietsers die oversteken op een zebrapad hebben geen voorrang op
verkeer dat hen kruist.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 mei 2015 10:53

Er is geen verbod voor fietsers om gebruik te maken van een zebrapad om over te steken, maar u heeft het correct voor dat ze dan geen voorrang genieten die een voetganger wel heeft.
Echter voor de auto's komen de fietsers van rechts (in de veronderstelling dat ze aan de juiste kant van de weg zijn), en bijgevolg hebben ze wel voorrang op de auto's.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 mei 2015 15:31

Van waar komen die fietsers ?

Volgden die vooraf de "kleine baan" of reden ze op de "grote weg" :?:

Reclame

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#4 , 02 mei 2015 21:50

Neen zij rijden op de grote weg en kunnen mijn inziens nooit voorrang hebben tenzij ze al aan de rechterkant van het verkeerspunt staan te wachten om over de zebrapaden te fietsen wat mij niet logisch lijkt. Zij kruisen dan idd de wagens die rechts afslaan of de wagens die van de overkant komen links afslaan van de rechtse kant. Maar waarom voorziet de wetgever dan naast een zebrapad specifieke fietspaden als daar volgens Turaki geen nood toe is. Als die specifieke fietspaden er zijn oke maar fietsen over een zebrapad ? Lijkt mij zowiezo als fout in eerste instantie of z enu voorrang hebben of niet. Nu ja als iemand mij per wetteks tof link kan bevestigen dat fietsers gebruik mogen maken van zebra paden om die al fietsend over te steken dan kan het misschien wel allemaal kloppen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 mei 2015 22:41

Fietsen over een zebrapad is geen enkel probleem volgens de wegcode.
Het is nérgens door verboden .
Randvoorwaarden : de rijbaan dwarsen buiten een kruispunt is een maneuver dus voorrang verlenen; geen voetgangershinderen: en er niet op stoppen.

Maar het zebrapad ligt waarschijnlijk op het kruispunt
(De interpretatie van "kruispunt" volgens het Vlaams Gewest is héél erg ruim ... )

Het verkeer op de grote baan moet wettelijk verplicht rood krijgen als de kleine dwarsstraat groen heeft.
Alleen vertikt de Vlaamse overheid het om die verplichting in de praktijk na te leven voor fietsers, en raadt ze via het Fietsvademecum de andere wegbeheerder (gemeenten) aan om dat ook te doen.

Het gevolg is dat fietsers vaak géén rood hebben voor ze het kruispunt oprijden, maar pas als ze de dwarsrijbaan gaan kruisen.
Op dat moment zijn ze de dwarsende fietspaden al voorbij ... of kunnen ze afdraaien naar dit (eventuele dubbelrichtings)fietspad langsheen de kleine baan.
Met groen !
Kan ook zijn dat ze op het dwarse fietspad langsheen de kleine baan gaan spookrijden als het geen dubbelrichtingsfietspad is.

Dan nog hebben ze voorrang op afslaande auto's - ze volgen een andere deel van dezelfde weg - er is namelijk niets dat hen die voorrang afneemt omdat ze een overtreding begaan :!:

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 02 mei 2015 23:04

Nu ja als iemand mij per wetteks tof link kan bevestigen dat fietsers gebruik mogen maken van zebra paden om die al fietsend over te steken dan kan het misschien wel allemaal kloppen.
Nergens in de wegcode is dit verboden, en de wegcode is van die aard dat wat niet verboden is, toegestaan is. Een link naar een wettekst kan dus niet gegeven worden, daar het niet nodig is om dit specifiek te vermelden.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#7 , 02 mei 2015 23:49

Dus hebben duizenden politiemannen en of vrijwilligers die bvb aan de scholen de boel regelen het al jaren verkeerd voor ? (dit ter zijde)

Nu ja het lijkt mij allemaal heel onduidelijk en rekening houdend met het gedrag van sommige fietsers een aartsgevaarlijke situatie.
Persoonlijk zou ik het mijn eigen kinderen absoluut verbieden. Want je mag nog zoveel gelijk hebben onder de banden van een auto
die even verstrooid is of twijfelt heb je niks.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 03 mei 2015 00:07

Dus hebben duizenden politiemannen en of vrijwilligers die bvb aan de scholen de boel regelen het al jaren verkeerd voor ? (dit ter zijde)
Neen, aangezien de bevelen van gemachtigde toezichters boven de geldende verkeersregels en -tekens gaan (artikel 6.1), en de aanwijzingen van gemachtigde toezichters dienen opgevolgd te worden (artikel 40bis2).

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 03 mei 2015 11:24

Dus hebben duizenden politiemannen en of vrijwilligers die bvb aan de scholen de boel regelen het al jaren verkeerd voor ?
Ja.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 03 mei 2015 11:27

Dus hebben duizenden politiemannen en of vrijwilligers die bvb aan de scholen de boel regelen het al jaren verkeerd voor ? (dit ter zijde)
Neen, aangezien de bevelen van gemachtigde toezichters boven de geldende verkeersregels en -tekens gaan (artikel 6.1),
Geldt enkel voor bevelen van bevoegde personen, niet van gemachtigde opzichters :!:

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 03 mei 2015 11:37

Dus hebben duizenden politiemannen en of vrijwilligers die bvb aan de scholen de boel regelen het al jaren verkeerd voor ? (dit ter zijde)
Neen, aangezien de bevelen van gemachtigde toezichters boven de geldende verkeersregels en -tekens gaan (artikel 6.1),
Geldt enkel voor bevelen van bevoegde personen, niet van gemachtigde opzichters :!:
Wou "bevoegde personen" plaatsen...

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 03 mei 2015 12:13

Dus hebben duizenden politiemannen en of vrijwilligers die bvb aan de scholen de boel regelen het al jaren verkeerd voor ?
Ja.
Duizenden politie-agenten kunnen bevelen geven die ingaan tegen de verkeersregels, en dus fietsers voorrang geven op een plaats waar ze dit normaal niet hebben. Is dit toevallig een zebrapad, dan is dit zo. Anders kunnen we evengoed stellen dat agenten die het verkeer komen regelen op een kruispunt (met volledig dezelfde gebaren) ook verkeerd zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 03 mei 2015 14:07

Duizenden politie-agenten kunnen bevelen geven die ingaan tegen de verkeersregels, en dus fietsers voorrang geven op een plaats waar ze dit normaal niet hebben.
Dat kunnen ze, maar dat betekent niet dat het gedrag dat ze willen stoppen, op zich een overtreding was ...

Er heerst binnen het politiekorps al jaren een wijdverspreide maar daarom niet minder foute opvatting dat fietsers niet mogen oversteken op zebrapaden.
Tot zelfs bij agenten die "opfrissingscursussen" gaan geven ...

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#14 , 03 mei 2015 16:37

http://www.juridischforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;: stuur ze allen daarheen en we/ze zullen het licht zien.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#15 , 16 mei 2015 21:37

Heb de wetgeving er nog eens op na gezien want ik twijfelde. Denk ook dat sommigen dat beter zouden doen. Een van mijn inziens de betrouwbaarste bronnen inzake deze materie lijkt mij toch Touring. In hun stukken over fietsers en zebrapaden staat blijkbaar toch klaar en duidelijk vermeld dat fietsers onder geen enkel beding al rijdend op het zebrapad voorrang hebben op naderend verkeer. Maar zij zullen zich ook wel vergissen zeker net zoals ik :o). Of er zal wel een interpretatie volgen van ......
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”