Parkeerboete privaat terrein

Hyloba
Topic Starter
Berichten: 8

Parkeerboete privaat terrein

#1 , 01 mei 2015 19:24

Beste allen,

Ik woon (maar ben niet gedomicileerd) in een woonwijk in de buurt van de Gelamco arena in Gent. Ik ben teweten gekomen dat, telkens wanneer het match is, er bij ons een verkeersbord geldt dat ons verplicht een bewonerskaart te hebben, of maximaal 1u te parkeren. Enkel wanneer er match is, voor een beperkt aantal uren.
Eerst was ik mij daar helemaal niet van bewust aangezien het bord opgeklapt kan worden. Vorige week heb ik daarvoor mijn eerste boete gekregen. Vervolgens wou ik een bewonerskaart aanvragen, maar aangezien ik er niet gedomicilieerd ben (student), is dit niet mogelijk. Gisteren heb ik mijn tweede boete gekregen.

Normaal zou ik ze betaald hebben, maar een mede bewoner heeft mij verteld dat de parking die gelegen is vlak voor ons appartement complex, geen bezit is van de gemeente. De gemeente Merelbeke was ooit van plan deze parking over te kopen van de eigenaars, maar dit is er nooit van gekomen.

Mijn vraag is nu: zijn die boetes geldig? Het is als het ware dat ik op mijn eigen oprit geparkeerd sta en dat ik hiervoor een boete krijg.

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 mei 2015 19:33

Het is als het ware dat ik op mijn eigen oprit geparkeerd sta en dat ik hiervoor een boete krijg.
Aangezien u daar geen eigenaar bent kan het ook niet uw parkeerplaats zijn, tenzij die parkeerplaats deel uitmaakt van uw huurcontract.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 mei 2015 19:58

1) Zou niet de eerste keer zijn dat er retributies uitgeschreven worden op privé-terrein. Geldig zijn die uiteraard niet.

2) Openklapbare borden gelden ENKEL indien ze opengeklapt waren toen u er voorbijreed en dan parkeerde - good luck aan wie dat moet gaan bewijzen (bewijslast ligt volledig bij de parkeerconcessie-houder :!: )

Heb je misschien straat + nr waar de parking is, en de plaats waar die klapborden staan ?

Reclame

KrisP
Berichten: 145

#4 , 01 mei 2015 20:15

Bij gemeente/stad op de plannen gaan kijken wie eigenaar van stuk grond is.

Hyloba
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 01 mei 2015 20:18

Het is als het ware dat ik op mijn eigen oprit geparkeerd sta en dat ik hiervoor een boete krijg.
Aangezien u daar geen eigenaar bent kan het ook niet uw parkeerplaats zijn, tenzij die parkeerplaats deel uitmaakt van uw huurcontract.
Ik ben inderdaad geen eigenaar en de plaats maakt geen deel uit van het contract. Echter is er altijd plek in deze kalme wijk, ik dacht eerst dat de boete een grap was.
Hoe dan ook, als de parking privé is, ligt het toch aan de eigenaar om te melden of ik er kan staan of niet? De gemeente bepaalt dat toch niet? Of ben ik mis hierin?
1) Zou niet de eerste keer zijn dat er retributies uitgeschreven worden op privé-terrein. Geldig zijn die uiteraard niet.

2) Openklapbare borden gelden ENKEL indien ze opengeklapt waren toen u er voorbijreed en dan parkeerde - good luck aan wie dat moet gaan bewijzen (bewijslast ligt volledig bij de parkeerconcessie-houder :!: )

Heb je misschien straat + nr waar de parking is, en de plaats waar die klapborden staan ?
In die 2 maand dat ik hier woonde had ik nooit een verkeersbord gezien. Soms staat de auto hier dagen, en soms komen we de woning niet uit. Ik weet niet hoeveel dagen (of uren) op voorhand het bord wordt opengeklapt en een nieuwe datum wordt opgeschreven, maar duidelijk is het alleszins niet.

Het adres is: Wederikweg 6-10 in Merelbeke. Het bord staat ongeveer op Eikenmolenwijk 67, vlak na de tunnel, en is mijns inziens slecht zichtbaar en gedeeltelijk overgroeid door vegetatie. Blijkbaar staat het bord er nog niet lang want op google maps is het enkel zichtbaar van onder de tunnel (foto genomen in 2014), en niet juist voorbij de tunnel (2009). Vandaar dat het mij nog niet opgevallen was, en ik passeer er elke dag.
Bij gemeente/stad op de plannen gaan kijken wie eigenaar van stuk grond is.
Wat zal ik hiermee dan bereiken als ik de naam van de eigenaar heb.


Ik moet ten laatste vandaag die eerste boete betalen of de kosten kunnen oplopen. Zou ik dit dan doen? Of toch nog even wachten tot alles duidelijk is?

KrisP
Berichten: 145

#6 , 01 mei 2015 20:29

U zal daarmee bereiken dat u weet of het stuk grond waar u parkeert van de gemeente is of van iemand anders (privé).
En daarmee weet u of de retributie (veronderstel ik) kan aanvechten of niet.

Hyloba
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 01 mei 2015 22:31

Betaal ik die boete dan nu om dan later mijn geld proberen terug te vragen? Of moet ik het nu gewoon zo laten en proberen aanvechten, maar mogelijks extra betalen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 mei 2015 23:21

In die 2 maand dat ik hier woonde had ik nooit een verkeersbord gezien.
dat zegt ook al wat ...
Ik weet niet hoeveel dagen (of uren) op voorhand het bord wordt opengeklapt en een nieuwe datum wordt opgeschreven, maar duidelijk is het alleszins niet.
Maakt niet uit.
Het bord moet opengeklapt zijn op het moment dat JIJ er voorbij reed om te gelden voor jou.
Achteraf opengeklapt (of geplaatst) betekent dat het niet geldt.

En bewijslast daarvoor ligt volledig bij de eiser (parkeerbedrijf / stad gent)
Het bord staat ongeveer op Eikenmolenwijk 67, vlak na de tunnel, en is mijns inziens slecht zichtbaar en gedeeltelijk overgroeid door vegetatie.
Verkeerstekens moeten voldoende zichtbaar zijn :

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


en anders gelden ze niet.

Ik moet ten laatste vandaag die eerste boete betalen of de kosten kunnen oplopen.
Als je betaalt krijg je nooit wat terug als het een retributie is.

Het is toch geen parkeerbelasting hé ?

Wie heeft het uitgeschreven ?


PS : een boete wordt opgelegd door de rechter ... zover is het nog lang niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 mei 2015 23:37

Het adres is: Wederikweg 6-10 in Merelbeke.
1 van deze parkings ?

https://goo.gl/maps/1cIKm" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens de rechtspraak is dit openbare weg.
Staat er ergns dat het privé-parking is ?

Als je kan aantonen dat het privé-terrein is (bvb van de verkavelaar indertijd) en nooit afgestaan / overgedragen / verkocht is aan de gemeente, heft men retributies op privé eigendom.

Het grappige is dat er niks is dat dit tegenhoudt ...
Zoals gezegd is dit conform de rechtspraak openbare weg.
Niemand heeft blijkbaar ooit aan de verdere consequenties daarvan gedacht ...
bvb dat een gemeente bepaalt dat zij retributies gaat heffen ... op de openbare weg ... die feitelijk deels niet van hen is.


Wat een rechter daarmee gaat aanvangen :?:
Normaal als privé-grond verwacht ik niet dat die niet mee gaat in het verhaal van retributies op privé-bezit.


Het bord staat ongeveer op Eikenmolenwijk 67, vlak na de tunnel, en is mijns inziens slecht zichtbaar en gedeeltelijk overgroeid door vegetatie.
Dit is het bord denk ik ?

https://goo.gl/maps/MyoX8" onclick="window.open(this.href);return false;

en zo zie je het als aankomend verkeer ...

https://goo.gl/maps/QuLfo" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyloba
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 01 mei 2015 23:51

dat zegt ook al wat ...


Maakt niet uit.
Het bord moet opengeklapt zijn op het moment dat JIJ er voorbij reed om te gelden voor jou.
Achteraf opengeklapt (of geplaatst) betekent dat het niet geldt.

En bewijslast daarvoor ligt volledig bij de eiser (parkeerbedrijf / stad gent)

Verkeerstekens moeten voldoende zichtbaar zijn :

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


en anders gelden ze niet.


Als je betaalt krijg je nooit wat terug als het een retributie is.

Het is toch geen parkeerbelasting hé ?

Wie heeft het uitgeschreven ?


PS : een boete wordt opgelegd door de rechter ... zover is het nog lang niet.
Onder druk heb ik helaas reeds 1 retributie betaald. Ik mag er dan van uit gaan dat ik daar niets meer van terug zie, ook al stuur ik voldoende bewijs?
De retributie werd uitgeschreven door APCOA PARKING. Ik kan nooit bewijzen dat ik met de auto het bord voorbij gereden ben alvorens het opengeklapt werd. De eiser dan ook niet, maar wat doe je er tegen?

Het adres is: Wederikweg 6-10 in Merelbeke.
1 van deze parkings ?

https://goo.gl/maps/1cIKm" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens de rechtspraak is dit openbare weg.
Staat er ergns dat het privé-parking is ?

Als je kan aantonen dat het privé-terrein is (bvb van de verkavelaar indertijd) en nooit afgestaan / overgedragen / verkocht is aan de gemeente, heft men retributies op privé eigendom.

Het grappige is dat er niks is dat dit tegenhoudt ...
Zoals gezegd is dit conform de rechtspraak openbare weg.
Niemand heeft blijkbaar ooit aan de verdere consequenties daarvan gedacht ...
bvb dat een gemeente bepaalt dat zij retributies gaat heffen ... op de openbare weg ... die feitelijk deels niet van hen is.


Wat een rechter daarmee gaat aanvangen :?:
Normaal als privé-grond verwacht ik niet dat die niet mee gaat in het verhaal van retributies op privé-bezit.


Het bord staat ongeveer op Eikenmolenwijk 67, vlak na de tunnel, en is mijns inziens slecht zichtbaar en gedeeltelijk overgroeid door vegetatie.
Dit is het bord denk ik ?

https://goo.gl/maps/MyoX8" onclick="window.open(this.href);return false;

en zo zie je het als aankomend verkeer ...

https://goo.gl/maps/QuLfo" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is inderdaad die parking. Er staat nergens dat het privé terrein is, maar een buur die hier alles opvolgt sinds het beginne wist mij te vertellen dat de gemeente de parking nog steeds niet opgekocht heeft. En dat is het bord ja, zoals je kunt zien is het moeilijk zichtbaar.

Wat kan ik dan doen nu? Als ik mijn auto hier ga blijven zetten ga ik retributies blijven ontvangen. Voor 50 euro ga ik liever niet naar de rechter, tenzij dit aan te raden is? (eigenlijk heb ik hier allemaal weinig tot geen kennis van). Komt er nog eens bij dat ik die ene retributie 10 minuten geleden betaald heb..

KrisP
Berichten: 145

#11 , 02 mei 2015 07:56

Als ze niet van de gemeente zijn van wie zijn die parkings dan wel?

Hyloba
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 02 mei 2015 08:55

Als ze niet van de gemeente zijn van wie zijn die parkings dan wel?
De oorspronkelijke eigenaar van het appartement complex.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 02 mei 2015 15:38

Ik kan nooit bewijzen dat ik met de auto het bord voorbij gereden ben alvorens het opengeklapt werd. De eiser dan ook niet, maar wat doe je er tegen?
U hoef dan ook helemaal niets te bewijzen.
APCOA als eiser van de retributie moet dat doen, en zal het niet kunnen ...

Wat je er tegen doet ?
Gewoon niet betalen, je krijgt hopen dreigende post, en deze bedrijven dagvaarden je dan uiteindelijk voor de vrederechter en moeten daar gaan bewijzen dat de retributie verschuldigd was ....

ik heb er 2 lopen :lol:
Voor 50 euro ga ik liever niet naar de rechter, tenzij dit aan te raden is?
Dan blijft u maar betalen ...

Heel het retributie-systeem is daar uiteindelijk op gebaseerd.
Men deelt maar uit - vaak waar er helemaal geen retributie verschuldigd is - en legt de last bij de eigenaar van het voertuig ...

LeenW
Berichten: 12825

#14 , 02 mei 2015 18:41

Een betaling kan in sommige gevallen gezien worden als schulderkenning, dus nooit betalen als u ergens niet mee akkoord bent en uw gelijk wil halen.

Muscleduck
Berichten: 26

#15 , 03 mei 2015 13:35

Wij wonen ook aan de Ghelamco arena. Ondertussen met ons gezin al een 15-tal retributies opgespaard ondanks het feit dat we parkeren op privégrond. Dit is een braak stuk bouwgrond. Telkens sturen we een mail, en deze worden dan ook telkens geschrapt. De politie en/of parkeerwachters worden hier op de hoogte gesteld dan dat dit wel degelijk privégrond is. Ik denk dat het idd een goed idee is om bij de gemeente eens te gaan kijken van wie die grond nu echt is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”