Proefritplaten in beslag genomen.

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

Proefritplaten in beslag genomen.

#1 , 30 apr 2015 22:57

Deze nacht had ik een auto gekocht vanuit Charleroi, deze moest ik rijden tot mijn garage.
onderweg werdt ik tegengehouden deze op 23u, mijn platen en auto is in de plaatselijke politiekantoor in beslag genomen.
kan dit zomaar en wat moet ik doen
heb de aankoopbewijs van de wagen en de datum staat erop.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 apr 2015 23:19

De platen en/of de auto zullen niet in orde zijn geweest.

Zonder alle inlichtingen en info te kennen kunnen we niet antwoorden.
Kon de politie niet praten?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 30 apr 2015 23:29

Proefrittenplaten dienen voor proefritten, niet voor auto's in Charleroi te gaan halen.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 30 apr 2015 23:30

Omdat velen het onderscheid niet kennen tussen proefritplaten en garageplaten, hieronder de uitleg gesplitst naar beide opties. Beiden zijn groen van kleur.

1) Proefritplaten starten met 1-ZZ. Proefritplaten mogen enkel en alleen gebruikt worden voor proefritten (de naam zegt het al), en dus niet om een wagen die je gekocht hebt naar je garage te brengen. Aankoopbewijs vormt meer dan voldoende bewijs dat het niet ging om een proefrit.

Garageplaten starten met 1-Z, en is er omdat garages niet voor elke wagen die zij kortstondig in hun bezit hebben telkens een nummerplaat te moeten aanvragen. In de garage moet ook een register liggen van welke wagen op welk moment met welke plaat rondrijdt. Tevens mogen enkel wagens die in eigendom zijn van de garage voorzien worden van deze platen. Garageplaten gebruiken (waarschijnlijk geleend van een vriendelijke garagist) voor een wagen die niet ingeschreven staat in de garage, voor een wagen die reeds gekocht is door een particulier (wederom het aankoopbewijs) mag dus ook niet.

In beide gevallen was de wagen voorzien van een nummerplaat die niet geldig was voor de wagen, en dus wettelijk gezien een valse nummerplaat. Valse nummerplaat moet in beslag genomen worden, en wagen zonder (geldige) nummerplaat ook.

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#5 , 30 apr 2015 23:56

Omdat velen het onderscheid niet kennen tussen proefritplaten en garageplaten, hieronder de uitleg gesplitst naar beide opties. Beiden zijn groen van kleur.

1) Proefritplaten starten met 1-ZZ. Proefritplaten mogen enkel en alleen gebruikt worden voor proefritten (de naam zegt het al), en dus niet om een wagen die je gekocht hebt naar je garage te brengen. Aankoopbewijs vormt meer dan voldoende bewijs dat het niet ging om een proefrit.

Garageplaten starten met 1-Z, en is er omdat garages niet voor elke wagen die zij kortstondig in hun bezit hebben telkens een nummerplaat te moeten aanvragen. In de garage moet ook een register liggen van welke wagen op welk moment met welke plaat rondrijdt. Tevens mogen enkel wagens die in eigendom zijn van de garage voorzien worden van deze platen. Garageplaten gebruiken (waarschijnlijk geleend van een vriendelijke garagist) voor een wagen die niet ingeschreven staat in de garage, voor een wagen die reeds gekocht is door een particulier (wederom het aankoopbewijs) mag dus ook niet.

In beide gevallen was de wagen voorzien van een nummerplaat die niet geldig was voor de wagen, en dus wettelijk gezien een valse nummerplaat. Valse nummerplaat moet in beslag genomen worden, en wagen zonder (geldige) nummerplaat ook.
Mijn neef is de aankoper van de wagen, ik als garageuitbater haalde de wagen op en met besteming mijn garage

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 01 mei 2015 00:08

Dan moet u weten dat een proefrittenplaat enkel kan voor voertuigen die u zelf gebruikt. Voertuigen die van iemand anders zijn mogen deze platen niet dragen, oftewel zorgt de eigenaar dat het voertuig correct ingeschreven is, oftewel moet u de wagen ophalen zonder deze in het verkeer te brengen, bv met een takelwagen.

KrisP
Berichten: 145

#7 , 01 mei 2015 07:51

Belgische platen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mei 2015 08:46

Beetje raar dat een garagist die wetgeving niet kent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 01 mei 2015 09:03

Zal een zwartwerker zijn zeker?
Waarschijnlijk wist hij het wel; waarom anders om 23 Hr s' nachts?

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 01 mei 2015 11:11

Kijk eens naar andere topics van deze "garagist"

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 01 mei 2015 11:45

Die komt hier toch gewoon maar raad vragen op welke wijze hij de wet nog meer kan omzeilen. Mag dat nu ook al weer niet? :evil:

KrisP
Berichten: 145

#12 , 01 mei 2015 12:00

KB 8.1.1996

5.2. De personen die het beroep uitoefenen van koetswerkmaker of hersteller van motorvoertuigen of aanhangwagens, evenals de personen die het beroep uitoefenen van detailhandelaar in motorvoertuigen of in aanhangwagens, kunnen een inschrijving "proefritten" verkrijgen voor de voertuigen die zij gebruiken:

5.2.1. na montage of herstelling om ze af te stellen of om hun goede werking na te gaan;

5.2.2. voor demonstratie;

5.2.3. voor hun overbrenging naar een plaats van inscheping of van aankoop of van de plaats van ontscheping of van aankoop naar hun inrichtingen;

5.2.4. voor hun afstand;

5.2.5. om ze voor te rijden bij een instelling belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.

In principe mag het met proefrittenplaten (ZZ) als er anders niks mis was natuurlijk.
Waren het uw platen of van iemand anders? Verzekering? Inschrijvingsbewijs?

KrisP
Berichten: 145

#13 , 01 mei 2015 12:02

Aangaande de inbeslagname van commerciële kentekenplaten, zelfde KB.

Artikel 21

Een "proefrittenplaat" of een "handelaarplaat" die in beslag is genomen wegens onrechtmatige inschrijving of onrechtmatig gebruik van een inschrijving  wordt onmiddellijk aan de Directie Inschrijvingen Voertuigen bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer teruggegeven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 04 mei 2015 08:21

In principe mag het met proefrittenplaten (ZZ) als er anders niks mis was natuurlijk.
Waren het uw platen of van iemand anders? Verzekering? Inschrijvingsbewijs?
"Mijn neef is de aankoper van de wagen, ik als garageuitbater haalde de wagen op"

Hij was dus niet de aankoper, dus is er een probleem.

KrisP
Berichten: 145

#15 , 04 mei 2015 18:29

In principe mag het met proefrittenplaten (ZZ) als er anders niks mis was natuurlijk.
Waren het uw platen of van iemand anders? Verzekering? Inschrijvingsbewijs?
"Mijn neef is de aankoper van de wagen, ik als garageuitbater haalde de wagen op"

Hij was dus niet de aankoper, dus is er een probleem.
Bij proefrittenplaten (ZZ) moet het voertuig geen eigendom zijn van de titularis van de platen (bij Z platen wel).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”