Filefilteren met motorfiets

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

Filefilteren met motorfiets

#1 , 30 apr 2015 13:59

Dag lezers

Filefilteren op de autosnelweg is toegelaten voor motorfietsen, mits men niet sneller dan 50km/h en niet sneller dan 20km/h sneller rijd dan het overige verkeer. Nu vraag ik mij af of deze regeld ook gelden buiten de snelweg?
Hoe zit het bijvoorbeeld bij een "gewoon kruispunt" met een stoplicht? mag ik langs links een rij wachtende auto's voorbij rijden om zo vooraan het stoplicht te staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum
Berichten: 574

#2 , 30 apr 2015 15:23

De regel onder artikel 16 is niet beperkt tot snelwegen, maar heeft wel uitdrukkelijk slechts betrekking op het rijden tussen rijstroken. Wanneer u op een enkele baan langs links passeert is de regel dan ook niet meer van toepassing, maar bent u aan het inhalen of ,bij stilstaande wagens, zelfs aan het manoevreren.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 30 apr 2015 15:41

De regel onder artikel 16 is niet beperkt tot snelwegen, maar heeft wel uitdrukkelijk slechts betrekking op het rijden tussen rijstroken. Wanneer u op een enkele baan langs links passeert is de regel dan ook niet meer van toepassing, maar bent u aan het inhalen of ,bij stilstaande wagens, zelfs aan het manoevreren.
En kan ik daar uit afleiden dat dit dus ook mag op een enkele baans weg? inhalen is zover ik weet toegelaten mits er geen doorgetrokken streep is of uitdrukkelijk verbodsbord dat inhalen verbied?

Reclame

Redrum
Berichten: 574

#4 , 30 apr 2015 16:05

Ja, inhalen mag volgens de regels, en idem voor manoevreren voorbij stilstaand verkeer bv, maar je bent dan wel absoluut voorrangsplichtig, en daar gaat het schoentje meestal wringen.

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#5 , 30 apr 2015 16:34

ok, bedankt voor de info. Extra vraagje dan. Je zegt dat bij inhalen ik een manouvre uitvoer. Is dat bij filefilteren niet? Als ik wordt aangereden tijdens het filefilteren door een wagen die plots van rijkstrook wisselt, of op zijn rijstrook blijft, maar niet genoeg plaats maakt/laat. Ligt dan de fout bij de automobilist of bij de motorrijder? Ik ben er mij uiteraard bewust van dat ik niet tussen 2 voertuigen kan door rijden als er niet voldoende plaats is, maar wat als een wagen op zijn rijstrook plots minder ruimte laat?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 mei 2015 14:02

Hoe zit het bijvoorbeeld bij een "gewoon kruispunt" met een stoplicht? mag ik langs links een rij wachtende auto's voorbij rijden om zo vooraan het stoplicht te staan?
Met een paar beperkingen :

- je mag niet voorbij de stopstreep rijden bij rood (3de graads inbreuk)

- je mag niet over een doorlopende streep rijden, noch er links van rijden als die de rijrichtingen scheidt (ook 3de graads)

De combinatie hier van op een PV kost je je rijbewijs.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 mei 2015 14:19

Je zegt dat bij inhalen ik een manouvre uitvoer. Is dat bij filefilteren niet?
De praktijk is geregeld in de wegcode via 16.2bis, is niet bestempeld als maneuver ergo is het geen maneuver.

Probleem:
Het is onmogelijk tussen de rijstroken te rijden - daar is geen plaats.
De éne rijstrook ligt vlak naast de andere - er is geen ruimte "tussen" ...
Zoveelste kwakkel van de politiek bij het aanpassen van de wegcode.

Blijft de vraag of je "tussen" rijstroken rijdt, of feitelijk voortdurend van de éne rijstrook naar de andere wisselt.

Als iemand kan aantonen dat je niet "tussen", maar in 1 rijstrook reed, en naar de andere wisselde, is dat een maneuver ...

ls ik wordt aangereden tijdens het filefilteren door een wagen die plots van rijkstrook wisselt, of op zijn rijstrook blijft, maar niet genoeg plaats maakt/laat. Ligt dan de fout bij de automobilist of bij de motorrijder?
Er is geen enkele vereiste in de wegcode om plaats te maken, noch om plaats te "laten", voor filefilterende motoren.


Wisselen van rijstrook is een maneuver, als filefilteren er geen is, heeft u voorrang.

Ik ben er mij uiteraard bewust van dat ik niet tussen 2 voertuigen kan door rijden als er niet voldoende plaats is, maar wat als een wagen op zijn rijstrook plots minder ruimte laat?
Heeft de wetgever niet geregeld ...

Zijdelingse verplaatsingen van voertuigen binnen hun rijstrook zijn normaal, maar niet "meegenomen" in deze besluitvorming ...

Bestuurders die rechts van je rijden, zouden opzij moeten (zo ver mogelijk naar rechts) als ze ingehaald worden.
Maar er is bij filefilteren geen sprake meer van inhalen ... wég verplichting.

Blijft enkel het feit dat er een zijdelingse verplaatsing is - in het verleden was dat voldoende om van een maneuver te spreken in de rechtspraak.

Maar dat is een roetsjbaan bergaf ...
Iedereen maakt voortdurend zijdelingse verplaatsingen binnen zijn rijstrook, en zou dus permanent aan het manoeuvreren zijn ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”