Kosten garage auto-ongeval

Neke83
Topic Starter
Berichten: 4

Kosten garage auto-ongeval

#1 , 29 apr 2015 13:53

Ik had een wagen met nummerplaat ingeschreven onder mijn naam. Ik betaalde verkeersbelasting en verzekering. Toen leerde ik iemand kennen. Een tijdje was er niets aan de hand. Hij kwam bij me inwonen, we deelden de kosten, we reden allebei met mijn wagen (een Saab).
Toen ontplofte de motor van de Saab. Geen ongeval, gewoon zwarte rook en niet meer te herstellen. De Saab bleef achter in de garage. Ik wilde de nummerplaat indienen want ik had niet de financiële mogelijkheid om direct een nieuwe wagen aan te schaffen. Op een dag niet veel later kwam hij met een bmw thuis. Ik wist er niet van, hij heeft de bmw gekocht en betaald, hij heeft de eigendomspapieren. Hij zei me dat ik mijn nummerplaat dus niet moest terugsturen naar DIV en aan de bmw moest hangen. Dat deed ik; eerste stomme fout.
Een paar maanden later gingen we uiteen. Hij verhuisde van Roeselare naar Oostende, en had de wagen nodig om naar zijn werk te raken in Moorslede. Gezien het zijn wagen was, liet ik hem ermee gaan. Hij verzekerde me dat hij zelf zou zien voor zijn eigen verzekering en inschrijving van de wagen... Tweede stomme fout.
Nog geen vijf weken later belt hij me ineens op dat hij een ongeluk heeft gehad en dat de bmw perte totale is. Ik nam contact op met de garage waar de bmw stond, de garage die hem getakeld heeft van bij het ongeval en die zeiden me dat ik volledig moest instaan voor de kosten gezien de wagen volledig op mijn naam staat. Het bedraagt een rekening van bijna 1000€ omdat mijn ex me te laat had ingelicht (ik wist van niets) en het standgeld was ondertussen serieus opgelopen. Ik heb onmiddellijk een papier ondertekend om de bmw op te geven als schroot, daarmee stopte het standgeld.
Ik heb nu de rekening deels afbetaald en moet nog een aantal maanden verder afbetalen voor de rest. Mijn verzekering kan voorlopig niet tussenkomen in de rekening want blijkbaar is er een dispuut rond het ongeval. Blijkt dat mijn ex had gedronken en (hou je vast) dat hij niet eens een rijbewijs heeft! Jah.. Dat is nu niet iets dat je vraagt als je elkaar leert kennen: 'Heb je wel een rijbewijs?' Ik heb daar nooit verder bij nagedacht.
Hoe het ook zei, ik draai op voor alle kosten en mijn ex.. Daar heb ik niets meer van gehoord...
Kan ik hier niets tegen beginnen? Moet hij die rekening eigenlijk niet betalen? Het kan toch niet dat iemand een ongeluk heeft met een wagen waarvan hij de eigendomspapieren heeft en een nummerplaat dat op mijn naam staat en dan zomaar kan weglopen zonder ook maar iets te betalen? Of wel?
Ik betaal het nu dus af, die garage heeft geen verhaal aan mijn persoonlijk drama. Ze hebben een dienst geleverd en dat moet betaald worden. Maar ik vind het zo vreselijk oneerlijk dat ik volledig opdraai voor de kosten van een ongeluk waar ik niet eens bij betrokken was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 05 mei 2015 18:52

Beste

Waarom zegt men dat u de eigenaar bent?

Heeft u de BMW gekocht? Is de wagen ingeschreven op uw naam?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Neke83
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 mei 2015 19:36

Ik heb de bmw niet gekocht, ik heb er geen eigendomspapieren van. Maar gezien het mijn nummerplaat was die eraan hing, kwam ook de verzekering op mijn naam. Dus ja, hij was wel ingeschreven op mijn naam.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 05 mei 2015 22:08

De nummerplaat staat op uw naam ... u bent daar titularis van.
Hebt u het verzekeringscontract getekend?
De factuur getekend?
Of van uw rekening de autobetaling gedaan?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 06 mei 2015 10:29

Neem uw inschrijvingsbewijs eens bij de hand. Daarop staat uitdrukkelijk vermeld dat het geen eigendomsbewijs is.

U bent niet de eigenaar, noch de opdrachtgever. U bent dus niet aansprakelijk.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 06 mei 2015 13:03

:D

Feitelijk samenwonend ?

U kan aangifte doen bij politie wegens misbruik van vertrouwen / oplichting.

Maar u zal eerst uw ex in gebreke moeten stellen.
Gezien dit niet zo eenvoudig is hebt u een afzonderlijke rechtsbijstand?
Kan u gebruik maken van een pro deo advocaat?

http://balieantwerpen.be/nl/pro-deo/eer ... s-bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 06 mei 2015 14:55

Een nummerplaat is toch niet overdraagbaar aan niet-verwanten ? Wie heeft dan de verzekeringspapieren ingevuld/betaald ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 mei 2015 15:02

Ik begrijp niet goed dat uw ex-vriend dit zomaar allemaal kan zonder dat u ook maar één keer uw handtekening ergens gezet hebt? Heeft hij uw handtekening dan vervalst om een voertuig in te schrijven met uw oude plaat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”