met fiets door rood licht

riki
Topic Starter

met fiets door rood licht

#1 , 24 apr 2015 09:15

Hallo,

Om 12u 's nachts heb ik een volledig verkeersvrij kruispunt waar er rode lichten stonden overgestoken met mijn fiets, in Kortrijk.
Ik had heel veel pech want er stond ergens een politieauto geparkeerd en die had dat natuurlijk gezien. Ze lieten me stoppen hebben mijn identiteitskaart gevraagd en mijn gegevens overgeschreven. Ze zeiden dat ik 165€ ging moeten betalen. Ik zei dat ik inderdaad niet stilstand voor de streep maar dat ik het kruispunt niet volledig had overgestoken vooraleer het groen was. Hun antwoord was dat ik dat dan maar moest aanklagen als ik de boete kreeg. Ik vroeg me af ofdat ik met dit argument mede door het feit dat er helemaal geen verkeer was misschien een mildere boete zou krijgen?
Alsook ben ik bang dat ik mijn rijbewijs ( dat ik nog maar 1 jaar heb) zal worden afgenomen? gebeurt dit sowieso? want ze hebben dit niet gezegd en ik was met de fiets.

Graag jullie mening
Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 24 apr 2015 10:07

Ten eerste en dit is niet strikt juridisch dus mijn excuses t.o.v. de moderatoren: ik rij zelf elke dag met de fiets (heb geen wagen) in Brussel, en ik erger me dagelijks aan onverantwoord gedrag van automobilisten maar ook (en misschien nog meer) van fietsers die fratsen uithalen als door het rode licht rijden.

Uw argumentering snijdt geen hout, de reglegeving is zéér eenvoudig:

De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;


Daar staat niets bij over 'behalve als er geen verkeer is', ''s nachts' etc. U bent in fout, klaar en duidelijk. Ik denk dat het een overtreding van de 3e graad is, als ik me niet vergis (maar ik ben niet zeker) worden die in beginsel via een voorstel tot minnelijke schikking afgehandeld en zal er geen rijverbod zijn.

Indien ik in uw geval was zou ik dat snel betalen, u wil hiermee niet voor een politierechtbank verschijnen, zeker niet indien de verdediging neerkomt op de reeds aangehaalde argumentatie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 24 apr 2015 10:07

Ten eerste en dit is niet strikt juridisch dus mijn excuses t.o.v. de moderatoren: ik rij zelf elke dag met de fiets (heb geen wagen) in Brussel, en ik erger me dagelijks aan onverantwoord gedrag van automobilisten maar ook (en misschien nog meer) van fietsers die fratsen uithalen als door het rode licht rijden.

Uw argumentering snijdt geen hout, de reglegeving is zéér eenvoudig:

De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;


Daar staat niets bij over 'behalve als er geen verkeer is', ''s nachts' etc. U bent in fout, klaar en duidelijk. Ik denk dat het een overtreding van de 3e graad is, als ik me niet vergis (maar ik ben niet zeker) worden die in beginsel via een voorstel tot minnelijke schikking afgehandeld en zal er geen rijverbod zijn.

Indien ik in uw geval was zou ik dat snel betalen, u wil hiermee niet voor een politierechtbank verschijnen, zeker niet indien de verdediging neerkomt op de reeds aangehaalde argumentatie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 24 apr 2015 10:11

* Voor de volledigheid: ik ga ervan uit dat er geen bord B22 of B23 stond.

http://www.wegcode.be/actueel/1920-door ... keerslicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 24 apr 2015 10:13

U moet aan het rode licht (of als er een stopstreep is, daarvoor) wachten tot het groen is. Geen verkeer, groen terwijl u al aan het oversteken bent, of elk ander excuus zullen de rechter er alleen maar van overtuigen dat u nog niet in staat bent om u veilig in het verkeer te begeven, en zal uw straf maar verzwaren. Dus betalen, of indien dit voor de rechter komt toegeven dat u in fout was (zonder enig excuus) zijn uw beste oplossingen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 apr 2015 11:00

's nachts door het rood licht rijden lijkt me overigens gevaarlijker dan overdag (een voetganger zie je dan immers minder goed). Dus ook geen goed argument.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 24 apr 2015 11:07

Laten blijken dat je de verkeersregels niet kent op de politierechtbank?
Niet bijster slim, want de rechter kan U in dit geval een bijkomende straf opleggen zoals een verplichte cursus theorie met examen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2015 11:10

Niks is goed te praten voor mensen die door het rood licht rijden, is dit nu een fiets of een auto, ook voor de voetgangers is het niet goed te praten, anders moeten we geen wegcode meer hebben, of moeten er zelfs geen rode lichten meer staan, als er toch geen rekening mee gehouden word, als het voor de politie rechtbank komt zal je het wel horen wat de rechter daar over denkt..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 24 apr 2015 11:29

Er zijn wel slimmeriken in de Wetstraat die voorstellen hebben gedaan dat fietsers en voetgangers wel mogen oversteken bij rood, wanneer er geen verkeer is.

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 24 apr 2015 11:30

Iedereen rijdt wel eens door het rood met de fiets, maar wees dan ook in staat de gevolgen te dragen en betaal gewoon die boete.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 24 apr 2015 18:42

Ik vroeg me af ofdat ik met dit argument mede door het feit dat er helemaal geen verkeer was misschien een mildere boete zou krijgen?
Boetebedragen liggen vaak in de buurt van wat een minnelijke schikking zou kosten (bij eerste veroordeling)
Maar dat is hier geen echt voordeel ...

Minimum boete is 30 euro voor 3de graads overtreding
Maal 6 (opdeciemen) geeft 180 euro boete ... minimum, al kan een deel voorwaardelijk zijn.

30 euro minimum, dwz dat dit eender hoe een correctionele veroordeling is, en dus ook een verplichte bijdrage aan het zgn Slachtofferfionds als gevolg heeft - die is 150 euro, nauwelijks minder dan de 165 van een Onmiddellijke Inning

Daar komen de gerechtskosten nog bij - rond de 50 euro

Vermelding op strafblad die je nadien nog zuur kan opbreken ... job
Alsook ben ik bang dat ik mijn rijbewijs ( dat ik nog maar 1 jaar heb) zal worden afgenomen?
Dat is als extra straf mogelijk voor de rechtbank ...
Nog een reden om NIET naar de rechtbank te gaan.
gebeurt dit sowieso?
Neen, maar als je met een motorvoertuig ipv fiets geweest was, wél ... dan is het verplicht !

riki
Topic Starter

#12 , 25 apr 2015 10:52

Dus als ik gewoon 165 euro betaal, volgt er niets meer? (het is de eerste keer dat ik met zoiets in contact kom dus ik weet er niet veel van)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 25 apr 2015 11:13

Als je de vraag krijgt tot betalen van die 165 (dus een minnelijke schikking): ja.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 25 apr 2015 16:26

Dus als ik gewoon 165 euro betaal, volgt er niets meer? (het is de eerste keer dat ik met zoiets in contact kom dus ik weet er niet veel van)
Normaal krijg je een onmiddellijke inning van 165 euro.
Die volgt kort op het PV - valt soms zelfs vroeger in de bus.
Als je die betaalt, stopt het daar.

Als je geen OI krijgt na het PV ...
Dan is het PV naar het parket en krijg je vermoedelijk een minnelijke schikking - 175 euro.
Betaal je die, stopt het ook

Krijg je geen OI en geen MS , dan wordt het een dagvaarding...
Hoe langer het duurt voor je wat hoort, hoe slechter eigenlijk .

Wuyts1991
Berichten: 399

#15 , 26 apr 2015 20:36

Was het een drie kleurig verkeerslicht (zoals auto's) of een tweekleurig (voor voetgangers)?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”