Foute gegevens op boete

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

Foute gegevens op boete

#1 , 23 apr 2015 09:46

Gisteren zat er bij mijn vriend een mooi ticketje tussen de ruitenwissers...

10 minuten buiten parkeertijd gegaan... Jammer maar helaas...

Het viel mij echter wel op dat er verkeerde gegevens op het ticketje staan, nummerplaat klopt, tijd ook, maar niet de aanduiding waar hij geparkeerd stond... "Ter hoogte van nr 76" terwijl hij eigenlijk ettelijke tientallen meters verder stond...
(Nota: ter hoogte van nr 76 zijn geen parkeerplaatsen en kon hij dus ook niet geparkeerd staan)

Heeft dit gevolgen voor de geldigheid van de boete?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 apr 2015 10:20

Wie deed de vaststellingen, politie of een dienst a la Vinci?

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#3 , 23 apr 2015 10:49

Vinci Park...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 apr 2015 13:40

Probleempje is dat die sjarels ook foto's maken, en daarop gaat te zien zijn dat je niet stond waar je volgens het bonnetje stond ...

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#5 , 23 apr 2015 13:44

vandaar mijn punt inazuma...
spreekt dit elkaar niet tegen dan?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 apr 2015 19:08

Vergissing, en vergissing kan rechtgezet worden ... niet noodzakelijk in voordeel van de geparkeerde.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#7 , 24 apr 2015 09:28

Wat hen wel veel vrijheid geeft lijkt mij...

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#8 , 24 apr 2015 10:53

Als ik mijn werk (administratie) niet correct doe wordt ik hier ook voor op mijn vingers getikt en kan dit ook (verregaande) gevolgen hebben...

Dus ik neem aan dat mijn vraag of een fout in een boete gevolgen heeft voor die boete niet geheel onterecht is...

Bovendien is mijn vriend beboet tijdens de uitoefening van zijn job (medische sector) waardoor het "willen goed doen" wel een hele bittere nasmaak krijgt...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 24 apr 2015 11:43

Tenzij een toelating van de gemeente heeft een medische job geen parkeervoordelen.

Rikderee
Berichten: 65

#10 , 24 apr 2015 12:06

Het is geen boete maar een retributie of belasting. Je kunt niet betalen en de zaak voor de rechter laten komen. Waarschijnlijk zal je dan kunnen aantonen dat je niet stond voor nummer 76, maar voor nummer 108... wat nog altijd in de zone betalend parkeren is en de foto bewijst dat je de tijdslimiet overschreden hebt en dus kiest voor het dagtarief.

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#11 , 24 apr 2015 12:31

Eigenlijk is het omgekeerd... nr 76 (zoals vermeld op de boete) ligt in een zone niet betalend parkeren.

We betalen braafjes de boete...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 apr 2015 11:51

Tja, de boete op zich is niet onterecht, hé. Je hoeft dus geen wrang gevoel te hebben dat je deze moet betalen. Verhalen waar mensen beboet worden omdat een "beëdigd ambtenaar" "denkt" iets gezien te hebben (bijvoorbeeld bellen achter het stuur, terwijl dit zeker niet het geval was), gaan een meer bittere nasmaak geven omdat ze daar een onterechte boete krijgen waar ze niks, maar dan ook niks tegen kunnen beginnen omdat de politie altijd gelijk heeft. (Afin, in praktijk kan je klacht indienen, maar dan nog...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KimSe
Topic Starter
Berichten: 697

#13 , 27 apr 2015 11:58

We betalen ze ook niet met een wrang gevoel hoor...

Maar ik vroeg me wel af welke bewijskracht een papiertje tussen de ruitenwisser eigenlijk heeft...

Als je 'zogezegd' iemand beboet ter hoogte van x, waar dan geen parkeren met parkeerschijf van toepassing is, terwijl je verder geparkeerd stond waar wél parkeerschijf van toepassing is...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 apr 2015 13:18

Zoals hierboven gezegd: deze maatschappijen maken ook foto's van het voortuig in overtreding. In de situatie die je hierboven beschrijft, zal de controleur geen foto van een voertuig in overtreding kunnen maken. Als je dus een boete van zo'n firma krijgt omdat je op één van hun plaatsen zou staan, maar je bent zeker dat je in een zone parkeren met parkeerkaart stond, dan moet je hen zeker vragen de foto te mogen bekijken. Ik vermoed dat ze dan zelf ook zullen checken en de retributie kwijtschelden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#15 , 28 apr 2015 22:25

Het is toch wreed met die parkeermafia. Mijn ouders hadden vorige week het volgende voor: ticketje onder de ruitenwisser want niet betaald. Maar: ze moeten niet betalen want ze hebben een bewonerskaart (dus feitelijk hébben ze al betaald). Uitleg van de parkeerfirma: "ja we hadden die niet gezien want bij andere auto's hangt die sticker onderaan de ruit en bij jullie hing die bovenaan..." Goed, ze hebben uiteindelijk hun ongelijk toegegeven - ze moesten wel want op de foto was de sticker van de bewonerskaart duidelijk te zien! - en het ticket verscheurd maar dit soort incompetente oetlullen mag dus voor cowboy spelen in deze maatschappij...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”