Die vrijdagnamiddag op de fiets

Dietmar
Topic Starter
Berichten: 20

Die vrijdagnamiddag op de fiets

#1 , 13 feb 2006 12:39

ikzelf heb onlangs (tijd en plaats doen er niet toe) een lichte aanrijding gehad.
Ik reed met de fiets op een plaats waar geen fietspad was, dus zo ver mogelijk rechts op de rijweg. Plots werd ik geraakt door een passerende lichte vrachtwagen die met zijn zijkant mijn rem raakte (om maar te zeggen hoeveel geluk ik had). Ik ben niet gevallen of gewond, maar was wel zeer geschrokken.
De chauffeur stopte iets verder en toen ik ter hoogte van hem was, deed ik teken dat hij mij had geraakt en dat het fietspad, verhoogd en apart van het trottoir pas een stuk verder begon.
Hij gebaarde naar mij dat ik maar moest zien waar ik reed en dat ik maar uit de weg moest gaan en reed door.

iets later heb ik de lokale politie gebeld om te melden wat er was gebeurd en ik vroeg de agent wat hij erover dacht (eigenlijk vrijblijvend gebeld dus). Hij zei mij of ik kon wachten op hun patrouilleploeg voor eventuele vaststellingen; Ik vertelde hem dat ik hiervoor geen tijd had (ik stond te wachten op mijn trein om naar mijn werk te gaan), maar had wel de nummerplaat doorgegeven.

Hij raadde mij aan om 's avonds naar het bureau te komen om te kijken wat kon gedaan worden.
Toen ik dan effectief ging, werd ik door een andere agent eigenlijk botweg afgewezen met "er is geen melding gemaakt van uw oproep", "u kan alleen klacht indienen als uw schade hebt" enz.

Conclusie: 1. aanrijdingen zijn niet belangrijk als er geen schade is
2. je hoeft niet voorzichtig te zijn als er fietsers zijn

Ik vind het ergens onlogisch dat een overtreding van de wegcode (bijvoorbeeld onvoorzichtig rijgedrag, want de vrachtwagen reed veel te ver rechts) onvoldoende is om te reageren, al was het maar door bijvoorbeeld een telefoontje te doen naar die persoon (een stukje opvoeding)?

Uw mening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 18 mar 2006 17:56

H?t probleem is de bewijsvoering. Voor hetzelfde geld is u een gefrustreerde kennis van die chauffeur die hem eens een loer wil draaien(quod non, vanzelfsprekend) en de politie contacteert.

Nu, dat de politie af en toe wat taktvoller zou mogen zijn, dat lijkt me een publiek geheim...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”