GAS sanctie - wat nu?

lode
Topic Starter
Berichten: 12

GAS sanctie - wat nu?

#1 , 15 apr 2015 15:37

Besten,

Ik plaatste laatst een tiental zakken (grootte: cementzak) gevuld met puin (opknapbeurt woning) op het trottoir om deze op te kunnen laden in de remorque voor transport naar het containerpark.
Ik ordende deze netjes tegenaan mijn voortuinhek zodat het voetpad niet werd gehinderd (dit is ca. 3,50m breed, de zakken slechts 40cm).

In tussentijd terwijl ik de remorque ging ophalen heeft een 'misnoegde' buur de GAS ambtenaar opgebeld om 'sluikstort' te laten vaststellen.
Er werd PV opgemaakt en ik kijk nu aan tegen een GAS sanctie van max. 350 euro.
Ondertussen zijn de zakken uiteraard afgevoerd, maar dat is volgens de GAS ambtenaar blijkbaar geen punt, aangezien de PV reeds werd opgesteld.

Ik kan nu enkel nog een 'verweer' voorbereiden.
Is er vanuit de wetgeving iets waarop ik mij kan beroepen om mijn verweer aan op te hangen?

Ik dacht zelf reeds aan volgende argumenten:
-het gaat niet om 'sluikstort' want ik had niet de doelstelling om de zakken daar 'achter te laten' of 'weg te gooien' (in het politiereglement van X, waar dit gebeurd is wordt dit zo gedefinieerd) [naam gemeente verwijderd op vraag van vraagsteller / webmaster]
-het gaat niet om sluikstort want de zaken werden daar tijdelijk geplaatst om daarna via de openbare weg te vervoeren naar containerpark
-ik heb de zakken zo geplaatst dat er geen belemmering was voor voetgangers (ik heb hiervan een foto genomen)
-er is dus ook geen overlast aanwezig, bijgevolg kan er ook geen GAS-boete uitgeschreven worden
- de zakken stonden trouwens gedeeltelijk op het eigen perceel (het tuinhek springt 10tal cm terug op het eigen perceel) dus hoe kan er dan sprake zijn van sluikstort (er is niets achtergelaten of weggegooid)?
- 350euro is buiten proportie, aangezien ik het doel had om vanuit gemeenschapszin het afval af te voeren naar containerpark (waar ik reeds moet betalen)
- ....

Bestaat er niet zoiets in de wetgeving dat het openbaar domein door iedereen mag gebruikt worden zolang er geen hinder of overlast is?

Ik zit even met de handen in het haar..
Graag hoor ik van u of er goede argumenten zouden bestaan voor mijn verweer.
vast bedankt,

Met vriendelijke groeten, Lode.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 15 apr 2015 16:33

Uw verdediging heeft natuurlijk het probleem dat het niet de eerste keer zal zijn dat men iets gaat zeggen van "ik was nog van plan dat weg te halen". Ooit iemand zien zeggen tegen een agent dat hij het lege flesje dat hij op een bank had neergezet nog wel ging komen halen, dat werkte uiteraard niet.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 15 apr 2015 16:42

Er is natuurlijk wel een verschil tussen die iemand die verbouwingswerken aan het uitvoeren is en bouw puin aan het afvoeren is en iemand die afval achterlaat op een openbare bank.
Een ambtenaar die daar het verschil niet tussen kent, kan beter ontslagen worden.

Het is niet zeker of je effectief een boete zult krijgen. Die ambtenaar stelt enkel vast dat die zakken daar staan.
De beoordeling gebeurt dan door de GAS ambtenaar van de stad (meestal een jurist).

Dat zou nogal gemakkelijk zijn, iedereen die aan het verbouwen is en die een levering krijgt van bouwmaterialen kan zo een GAS boete krijgen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 apr 2015 17:18

Duidelijk klink-klare GAS- onzin.

Niets van aantrekken.
Niets betalen, alle verweermiddelen gebruiken (zie gemeentelijk gas-reglement) en desnoods laten voorkomen op de rechtbank.

Geen enkele "sluikstorter" stort voor eigen deur .

Ik vermoed dat je daar niet kn of mag parkeren ?
U zet de zakken daar omdat
- de wegcode enkel laden (en lossen) toelaat bvb
- u net zo weinig mogelijk wil hinderen

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 15 apr 2015 17:56

Even een vraagje: u zet de zakken daar neer en voor u het weet is er al een pv gesteld? Of hebben de zakken daar enkel dagen gestaan?

De vraag is van belang, omdat de ambtenaar de feiten wel zelf moet hebben vastgesteld natuurlijk. Een pv opgemaakt zonder dat de ambtenaar ter plaatse ging is waardeloos.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 15 apr 2015 23:55

Er is uiteraard een GAS VASTSTELLER langs gegaan.
De GAS-ambtenaar zal niet zo direct langsgaan want die zit als jurist niet op de baan of op het veld.
Feitelijk dat de zakken gedeeltelijk OP uw eigendom stonden is ook al een element.
U was er niet toen de GAS-vaststeller er was?
U bent naar het container park gereden en hebt daar een rekening betaald? Daar zal wel een uur opstaan vermoed ik ...
Zo ook bent u om X uur geregistreerd in dat containerpark - deze gegevens zijn opvraagbaar volgens mij door u maar zeker door de GAS-ambtenaar.

Ook de elementen in Inazuma zijn bruikbaar.

Heb vorig jaar ook een buur geholpen met opstellen van een bezwaarschrift ...achterlaten van oude dakgoten.
Dat het pand daarnaast net een nieuwe dakgoot had gekregen hadden ze niet gemerkt - stelling stond er nog.
Maar dat pand heeft zijn huisnr. in de andere straat - voordeur wel in de onze.
Zaak uiteraard geseponeerd.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 16 apr 2015 00:33

Bedoel natuurlijk de sanctionerende ambtenaar die niet zal langskomen :(

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2015 15:06

Overijverige GAS-ambtenaar, lijkt me. Die gaat werk hebben op de ochtend dat het huisvuil opgehaald wordt. Dan staat er op het voetpad voor ELK huis een zak met afval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 16 apr 2015 15:21

Overijverige GAS-ambtenaar, lijkt me. Die gaat werk hebben op de ochtend dat het huisvuil opgehaald wordt. Dan staat er op het voetpad voor ELK huis een zak met afval!
Tijdens de toegelaten uren. Zet het echter te vroeg buiten en je riskeert ook een GAS-boete.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 apr 2015 15:58

Geen idee bij het bij jullie zit, maar wij mogen onze vuilzak zelfs al de avond voor de ophaling buiten zetten, dus 's ochtends is helemaal geen probleem...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 21 apr 2015 09:52

Je moet eerst en vooral kijken hoe één en ander omschreven staat in het gemeentereglement. Waar ik woon is het toegelaten om -tijdelijk- zakken met verbouwingspuin voor de woning te plaatsen (op voorwaarde dat er geen hinder is etc) maar er moet wel van tevoren een toelating gevraagd worden voor 'het bezetten van het openbaar domein'. Kost helemaal niets en je krijgt ze bij mijn weten altijd maar je moet wel de aanvraag doen want anders riskeer je een GAS-boete.

Voor de rest loont het zeker de moeite om bezwaar te formuleren en uw zaak uiteen te zetten. Er zijn weinig sluikstorters die zakken met puin voor hun eigen woning zetten lijkt me.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”