Snelheids overtreding beginnend motor rijder.

Hornet
Topic Starter
Berichten: 2

Snelheids overtreding beginnend motor rijder.

#1 , 25 mar 2015 18:32

Hallo,

Ik zit met een vraag. Ik ben geflitst op de autostrade tussen de 170km/h en 190 km/h met de motor.
Ik heb op een site berekend wat mijn straf kan zijn maar houden ze er ook rekening mee dat ik mijn A3 motor rijbewijs
Nog geen jaar heb (Juni vorig jaar)? Ik heb namelijk al 5 jaar mijn B rijbewijs of heeft dit er niets mee te maken.
Zijn er extra straffen hier voor zoals rijbewijs opnieuw afleggen enz.?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 mar 2015 18:40

Als dat de effectief gereden snelheden zijn
dan zal u in principe gedagvaard worden - zeker met twee

->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)

Als beginnend A3 bestuurder.
http://www.wegcode.be/actueel/1251-begi ... estuurders" onclick="window.open(this.href);return false;

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 25 mar 2015 19:59

De regelgeving mbt beginnende bestuurders is hier niet van toepassing aangezien dit enkel voor rijbewijs B geldt.

Wat was de toegelaten snelheid? 120 km/u?

Reclame

Hornet
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 25 mar 2015 20:42

De toegelaten snelheid was inderdaad 120km/h.

Ik hou er al rekening mee dat rijbewijs kan ingetrokken worden en ik een geldboete zal moeten betalen.
Waar ik mee inzit is dat ik mijn rijbewijs opnieuw zal moeten afleggen.
Zoja is dit dan voor een auto of alleen moto?
Hoe groot schat u de kans hiervoor in dat dit gebeurd zodat ik ongeveer een idee heb (Ik weet ook dat U geen rechter bent).

Bedankt voor de snelle reactie,
Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten zeker.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 26 mar 2015 09:58

Ervan uitgaande dat u 'maar' 170 reed, bedraagt de gemeten snelheid 159,8 km/u.

In dat geval:
Uw rijbewijs kan wel onmiddellijk worden ingetrokken.
U ontvangt een onmiddellijke inning van 195 EUR. U ontvangt een onmiddellijke inning van 205 per bijkomende km/u.
Wanneer de onmiddellijke inning niet wordt betaald, ontvangt u een minnelijke schikking van 215 EUR.
Omdat u uw rijbewijs minder dan 2 jaar heeft op het ogenblik van de overtreding, kan uw rijbewijs onmiddellijk worden ingetrokken. U komt in principe niet in aanmerking voor een onmiddellijke inning of minnelijke schikking. In principe wordt u sowieso gedagvaard voor de politierechtbank.

Werd u geflitst aan 171, dan bedraagt de gecorrigeerde snelheid 160.74, dat wil zeggen een overschrijding van meer dan 40 km/u, zodat u sowieso voor de rechtbank komt.
Normaal gezien wordt u gedagvaard voor de rechtbank. In dat geval bedraagt de boete 10 tot 500 EUR (opdeciemen).
Deze geldboetes worden verdubbeld wanneer u minder dan 3 jaar eerder reeds voor gelijkaardige feiten werd veroordeeld.
De boete wordt bovendien verhoogd met de gerechtskosten (ongeveer 100 EUR = gerechtskosten)
Bedraagt de boete meer dan 25 EUR (opdeciemen) dan betaalt u bovendien een bijdrage aan het Slachtofferfonds van 25 EUR (opdeciemen)
De rechter moet een verval van het recht tot sturen uitspreken. Bovendien moet hij de teruggave van uw rijbewijs afhankelijk maken van het slagen in de theoretische of praktische proeven, omdat u uw rijbewijs minder dan 2 jaar heeft op het ogenblik van de overtreding,
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 mar 2015 13:04

Bovendien moet hij de teruggave van uw rijbewijs afhankelijk maken van het slagen in de theoretische of praktische proeven, omdat u uw rijbewijs minder dan 2 jaar heeft op het ogenblik van de overtreding,
Dat moet de rechter niet - al gaat die waarschijnlijk wél herstelonderzoeken opgeleggen.

Deze regeling geldt immers enkel voor wie het rijbewijs B minder dan 2 jaar heeft, en een overtreding begaat met een motorvoertuig die kan leiden tot een verval.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 26 mar 2015 14:04

Ik hou er al rekening mee dat rijbewijs kan ingetrokken worden en ik een geldboete zal moeten betalen.
Het is geen intrekking van het rijbewijs - dat gebeurt onmiddellijk na de vaststellingen, of niet ...
Wat je bedoelt is het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig.

Dat verval moet minstens over rijbewijs A gaan .
Standaard gaat het om alle categorieën voertuigen (bromfietsen, maar ook boten en luchtschepen inbegrepen ...)

Als je enkel voor A vervallen "wil" worden (B nodig voor werk bvb) moet je die GUNST aan de rechter vragen, voor het vonnis geveld wordt.
Waar ik mee inzit is dat ik mijn rijbewijs opnieuw zal moeten afleggen.
Zoja is dit dan voor een auto of alleen moto?
Voor één van de categorieën waarvoor het geldig was.
Kan dus A of B zijn
Kan ook beperkt worden tot het theoretische examen.

http://www.elfri.be/herstelexamen-herst ... -rijbewijs" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe groot schat u de kans hiervoor in dat dit gebeurd zodat ik ongeveer een idee heb
Zeer hoog.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”