Maximale doorlooptijd van een boete

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Maximale doorlooptijd van een boete

#1 , 22 mar 2015 02:52

Medio januari was ik in het Brusselse op stap met een goede vriendin van me. We waren op weg naar haar thuis rond 18u00 in het midden van de spits. Achter mij was er een auto al een tijdje vrij opdringerig aan het doen, hoewel ik in principe nergens naar toe kon en het verkeerslicht op rood stond.

Het licht sprong op groen, ik vertrok en werd opnieuw getrakteerd op claxonstoten, flikkerende lichten, enz. ... Hij wou me kost wat kost voorbij, wat de reden hiervoor ook mocht zijn. Tot overmaat van ramp bleek de straat waar we uitkwamen (een grote boulevard met een aantal stroken in het midden, en - telkens afgescheiden met een berm - een extra rijstrook aan de zijkanten) vrij vast te zitten. Er was wel beweging, maar vlot invoegen kon je vergeten. De extra rijstrook aan mijn kant leek vrij te zijn, ik zag bovendien geen borden die op een speciale verkeerssituatie wezen, dus besloot ik er maar in te draaien, er vanuitgaande dat ik hier niets verkeerd mee deed. Na een paar meter zag ik echter mijn vergissing in: de situatie in die straat was recentelijk volledig aangepast en de rijstrook waarin ik me bevond was nu alleen bedoeld voor het openbaar vervoer. Ik haastte me om hier op een veilige manier uit te geraken, niet snel genoeg bleek een tweetal weken later.

Ik ontving een PV met hier in 2 overtredingen op gelijst:
  • Ik was een straat ingereden waar enkel bussen mochten komen. Volgens de opsteller van het PV zou dit duidelijk zijn aangegeven, ik heb persoonlijk niets gezien dat ook maar in de verste verte op een verkeersbord leek. Nu, ik kan me vergissen. Er zat een auto achter mij vrij gevaarlijk te doen, het regende en de verkeerssituatie was recentelijk gewijzigd, dus... wie weet heb ik er effectief over heen gekeken.
  • Mijn keuring was op dat moment verlopen
Er stak een standaard antwoordformulier bij, ik hoopte op een minnelijke schikking, maar tot op heden heb ik niets in die trend vernomen.

Nu is mijn vraag, hoe lang hebben ze om hier werk van te maken? En waar kan ik me aan verwachten.

De keuring is sindsdien in orde gebracht.

Kan een dagvaarding voor de politierechtbank voor zoiets meer dan een maand op zich laten wachten of...

PS: Geen idee of dit van belang is, maar ik heb mijn rijbewijs sinds 2011

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 22 mar 2015 23:06

Gezien verlopen keuring zal PV rechtstreeks naar parket zijn en deze zullen dan verder bekijken of ze na verhoor inzake keuring / andere feiten alsnog een minnelijke schikking zullen voorstellen of zullen dagvaarden.
Mogelijk kijken ze ook naar de niet betaalde verkeersbelasting.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 23 mar 2015 09:18

En wat is dan de impact van die verkeersbelasting?

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 23 mar 2015 09:30

Hij bedoelt dat ze nakijken of deze betaald is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 23 mar 2015 09:30

Kan je de precieze omschrijving van de overtreding (of enkel de artikelnummers meegeven)?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 23 mar 2015 09:34

Ik kan ze vanavond posten, maar er stonden er 2 in:

1. Inrijden in een straat waar enkel bussen mogen komen.
2. Rondrijden met een niet-gekeurd voertuig

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 mar 2015 14:48

Nu is mijn vraag, hoe lang hebben ze om hier werk van te maken? En waar kan ik me aan verwachten.

Kan een dagvaarding voor de politierechtbank voor zoiets meer dan een maand op zich laten wachten of...
Kan veel langer duren.
Maanden.
Voor gewone verkeersovertredingen is de verjaringstermijn 1 jaar, mits onderzoeksdaden in die periode, wordt dat "gestuit" tot 2 jaar dat men tijd heeft om je te veroordelen.

ik vermoed eerder dat een minnelijke schikking volgt, politieparket loopt ook achter ...


welke straat, en welke richting ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”