Sleping wagen aanvechten.

Destke
Topic Starter
Berichten: 10

Sleping wagen aanvechten.

#1 , 20 mar 2015 22:30

Beste kenners

Vandaag is mijn wagen jammer genoeg gesleept bij ons op de parking waar er werken zijn. Mijn wagen bevond zich op het grondplan op Fase 2.
Reeds sinds januari zijn deze werken bezig en hebben we als bewoners dan ook 3 brieven gekregen.

http://www.mortsel.be/file_uploads/24558.doc?_vs=0_N" onclick="window.open(this.href);return false; (Feb. 2015)
http://www.mortsel.be/file_uploads/22660.doc?_vs=0_N" onclick="window.open(this.href);return false; (Mei 2014)
http://www.mortsel.be/file_uploads/24185.doc?_vs=0_N" onclick="window.open(this.href);return false; (Nov. 2014)
http://www.mortsel.be/file_uploads/23949.pdf?_vs=0_N" onclick="window.open(this.href);return false; (Grondplan)

Maandag 16dec. zet ik mijn wagen nog op het stuk parking waar ik nog kan staan zoals iedereen met het idee dat het eerste stuk nog wel even zal duren of iemand mij ervan verwittigd wanneer de auto te verzetten daar ik verder enkel de auto in het weekend nodig heb en daar niet naar omkijk in de week.

Tot mijn grote verbazing ging ik dus vandaag kijken en is de parking volledig omgetoverd in een zandbak en zijn alle auto's weg en staat er mooi bord met max. parkeren tot 19/03/15, gisteren dus. Dit bord is er gezet na mijn wagen daar stond.

De auto heb ik terug na de som van 121€ over te maken bij de takeldienst.

Is er ergens een mogelijkheid deze kosten terug te krijgen en mag ik mij nog aan een minnelijke schikking verwachten/boete en kan deze ook op enkele wijze teruggevorderd worden of is het helaas onbegonnen werk?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 20 mar 2015 22:44

Een takeldienst mag uw wagen niet inhouden!

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 20 mar 2015 23:31

Kan niet - als er voorafgaandelijk geen borden stonden die parkeren en stilstaan verbieden in een bepaalde zone.
Uw voertuig wordt dan wel - dus als het er stond voor de borden - getakeld maar dat is op kosten van de gemeente.
Zoals reeds gezegd een takeldienst heet geen retentierecht en moet uw wagen teruggeven.
Bent u via politie moeten gaan - is er een PV inbreuk verkeer opgesteld en hebt u een vrijgaveformulier gekregen van de politie.Voor gerechtelijke takelen zijn er in arrondissement Antwerpen richtlijnen van het parket. De meeste gemeenten hebben soortgelijke richtlijnen voor wat betreft het administratief takelen.

Reclame

Destke
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 21 mar 2015 00:49

Natuurlijk heb ik die 121 euro maar betaald vanwege ik niets van retentierecht kende.
Zou ik dit nog bij de parkeerwinkel kunnen aankaarten/stadhuis?

Heb de politie opgebeld maar zij konden mij enkel doorverwijzen naar de takeldienst.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 mar 2015 10:07

Maandag 16dec. zet ik mijn wagen nog op het stuk parking waar ik nog kan staan zoals iedereen met het idee dat het eerste stuk nog wel even zal duren of iemand mij ervan verwittigd wanneer de auto te verzetten daar ik verder enkel de auto in het weekend nodig heb en daar niet naar omkijk in de week.

Tot mijn grote verbazing ging ik dus vandaag kijken en is de parking volledig omgetoverd in een zandbak en zijn alle auto's weg en staat er mooi bord met max. parkeren tot 19/03/15, gisteren dus. Dit bord is er gezet na mijn wagen daar stond. ..

Een zeer lange periode (4 maanden) zeker als je weet hebt van de werken die er aan de gang zijn.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 21 mar 2015 10:15

Een betaling kan als een schulderkenning gezien worden.

Destke
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 21 mar 2015 15:15

Excuseer. De datum is 16 maart.

Update: Vandaag langs de politie geweest, ze gaan mij een mail sturen en daarmee zal ik richting stadhuis moeten gaan, indien de broden geplaatst waren na mijn wagen er stond mag ik mijn geld gaan terugvragen. Eind goed al goed lijkt me, al valt dat nog af te wachten tot ik het document heb.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 21 mar 2015 22:52

Normaliter moet de plaatser een lijst opstellen met de nplt van de wagens die er stonden en waar deze stonden.
In principe MOET een beëdigd persoon dit doen of op zijn minst controleren.
We werkelijkheid is anders en maakt de zaak van zo'n borden wat mij betreft dikwijls onwettig bewijsmateriaal.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 21 mar 2015 23:41

Takeling gebeurt ENKEL op kosten en risico van de eigenaar / bestuurder van de wagen indien er sprake is van een parkeerovertreding.

Indien er geen parkeerovertreding begaan is, gebeurt de takeling op kosten en risico van de partij die er om verzoekt.

Brieven van de gemeente hebben hierin geen enkele waarde.
Het zijn enkel en alleen de ter plaatse (en eventueel zonaal) opgestelde verkeersborden die gelden.
En die gelden slechts in zoverre u er parkeerde NA de plaatsing van deze borden ...

Anders gezegd: als u er mocht staan en stond voor de bijkomende borden geplaatst werden, beging u géén overtreding, en mogen de takelingskosten u niet aangerekend worden.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 21 mar 2015 23:49

Wie heeft uw wagen getakeld ....kan alleen maar gebeurd zijn door politie.
Vermoedelijk is er in uw geval ook een PV opgesteld - controleer eens uw takelbon of daar een PV nr opstaat of een AA nummer.
Politie moet voor takelen controleren of er - een lijst is en of uw nummerplaat er op staat.
Verder uiteraard of er borden stonden.. briefje in de bus of x maand op voorhand een brief van gemeente is niet geldig.
Indien politie al heeft vastgesteld dat u er stond en dus administratief getakeld - in het algemeen belang - had u nooit moeten betalen en had politie dat ook duidelijk moeten zeggen.
EN op takelbon vermelden.
Die info kan u uiteraard bij politie bekomen die lijsten moeten daar normaal beschikbaar zijn.

Destke
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 04 apr 2015 19:46

Update:

Pv waren ze vergeten op te stellen. Papieren binnen gedaan en nu is het wachten op mijn 120€.

In ieder geval, goed om te weten als dit nog eens voorvalt.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 04 apr 2015 19:58

Zone Minos?
Raar dat men 'vergeten ' is PV op te stellen.
Er moet / zou dus een administratieve akte opgesteld zijn geweest zodat gemeente wist dat ze de kosten moest betalen.
Normaal had u bij de politie een document moeten krijgen met daarop vrijgave voertuig zonder kosten.

Destke
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 05 apr 2015 10:24

Het gaat hier inderdaad om Zone Minos.
Zelf vond ik het ook zeer vreemd.
Als het geld volgende week nog niet op mijn rekening staat dan ben ik toch geneigd nog een keer langs te gaan/bellen om te horen hoe het juist zit.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”