voorrang zebrapad

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

voorrang zebrapad

#1 , 18 mar 2015 16:06

Onlangs werd ik tegengehouden door een agent omdat ik de voorrang niet verleend had aan iemand op een zebrapad.
Echter deze persoon was een fietser die stond te wachten aan het zebrapad.

Naar mijn weten heeft een fietser geen voorrang op een zebrapad? Tenzij die van de fiets stapt en met de fiets naast de hand staat te wachten...
Is de wet aangepast hieromtrent? Want de agent ging met mij in discussie en leek zeker van de zaak

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 mar 2015 16:12

Fietser heeft geen voorrang op een zebrapad, voetganger (eventueel met fiets aan de hand) wel. Dus u heeft gelijk, fietser moet afstappen om van de voorrang te kunnen genieten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 mar 2015 16:29

Dit is wel grappig ...

Politie-agenten beweren geregeld bij hoog en bij laag dat een fietser net NIET mag oversteken op een zebrapad (oversteekplaats voor voetgangers) .


Dat mag wel, mits
- voetgangers niet te hinderen,
- niet te stoppen op het zebrapad,
- en voorrang te verlenen aan alle andere weggebruikers wegens het uitvoeren van een manoeuvre nl het oversteken van de rijbaan.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 20 mar 2015 09:10

Ter aanvulling, ik ken een agent die net wel een boete zou uitschrijven als je stopt voor een fietser aan een zebrapad terwijl er ander voertuigen achter jouw rijden (7.2, hinder of gevaar voor andere weggebruikers). Je kan dus zowel een boete krijgen voor niet als wel stoppen in dit geval, naargelang de agent die de vaststelling doet.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#5 , 20 mar 2015 09:55

De agent kan toch geen boete krijgen omdat je de fietser niet overlaat?

Dan geeft de agent in kwestie een boete omdat je de verkeersregels volgt?

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 20 mar 2015 10:00

Agenten kennen helaas het verkeersreglement niet allemaal even goed.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#7 , 20 mar 2015 10:14

maar dan kunnen ze toch ook geen geldige boete uitschrijven? Als ik dit voorheb vecht ik dat aan.

LeenW
Berichten: 12841

#8 , 20 mar 2015 10:29

Uiteraard!

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mar 2015 10:40

maar dan kunnen ze toch ook geen geldige boete uitschrijven? Als ik dit voorheb vecht ik dat aan.
Als u dit voor heeft is het te hopen dat de agenten de juiste beschrijving aan het voorval geeft en er geen "voetganger met fiets" van maakt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 20 mar 2015 14:35

Ter aanvulling, ik ken een agent die net wel een boete zou uitschrijven als je stopt voor een fietser aan een zebrapad terwijl er ander voertuigen achter jouw rijden (7.2, hinder of gevaar voor andere weggebruikers).
Als je daarbij veilig vertraagt en stopt - ook al heb je in wezen voorrang - is er geen enkele overtreding begaan ...

Het loutere feit dat men al eens moet stoppen wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, is geen hinder maar een logisch gevolg van het feit dat men niet alleen is op de weg ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”