parkeren bij lidl

serge
Topic Starter
Berichten: 3

parkeren bij lidl

#1 , 26 sep 2007 09:27

Had tijdens het winkelen bij LIDL en geparkeerd op hun parking mijn parkeerschijf niet geplaatst. Kreeg boete van prive firma van 40 euro binnen de 5 dagen te betalen . Kan Lidl of deze privé firma uit het brusselse dit zo maar :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 26 sep 2007 21:17

Ja. Het is geen boete (enkel de overheid mag bestraffen) maar een schadevergoeding voor een niet-gerespecteerd contract. Als U bij hen parkeert, heeft u stilzwijgend ingestemd met dat contract (ongetwijfeld wordt dit ter plaatse geafficheerd).

Wat evenmin mag, is een strafbeding: een zodanig hoge schadevergoeding dat het neerkomt op een straf. Is 40 euro redelijk? Wat kost een dag parkeren in een privé-parking in die buurt?

Heye
Berichten: 468

#3 , 26 sep 2007 23:17

Hallo,

Wanneer het een parkeer terrein betreft met openbaar karakter (zij kan niet worden afgesloten) kan de uitbater GEEN vergoeding vragen om te parkeren.

Wanneer het gaat om een perking met privaat karakter kan de uitbater zelf bepalingen opleggen zoals een kleine vergoeding vragen of een ticket kopen in de winkel na uw aankopen om de parking te kunnen verlaten.

In het laatste geval dient dit bekend te worden gemaakt op de parking zelf door een aanhangbord e.d.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

P.S. Waar was dit in het Brusselse? Brussel is groot e kameraad.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 sep 2007 10:58

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet....”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘16...Opdat men kan besluiten tot een stilzwijgende instemming van de medecontract met de algemene bedingen...die op een bord zijn aangebracht wordt vereist dat zo’n bord op een goed zichtbare plaats is aangebracht,dat de tekst van de bedingen duidelijk leesbaar is en dat dit bord door zijn materiële vormgeving en/of door de wijze en plaats van ophanging,voldoende de aandacht van het publiek trekt...‘[VAN OEVELEN,A.,DIRIX,E.,Kroniek van het Verbintenissenrecht(1981-1984),R.W. 1985-86,20].

INDIEN hieraan voldaan was,dan was u contractueel gebonden door het parkeerverbod en de REDELIJKE* sanctie erop.

* “Art.1231.§ 1. De rechter kan, ambtshalve of op verzoek van de schuldenaar, de straf die bestaat in het betalen van een bepaalde geldsom verminderen, wanneer die som kennelijk het bedrag te boven gaat dat de partijen konden vaststellen om de schade wegens de niet-uitvoering van de overeenkomst te vergoeden...”(B.W.)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#5 , 27 sep 2007 17:03

ik zou die niet betalen, want ze kunnen (mogen) uw adres niet achterhalen

wat gaan ze de volgende keer doen, u weigeren te winkele in de lidl

enige tijd geleden had delhaize blankenberge hetzelfde gedaan, en na een rechtzaak hebben ze de betreffende borden moeten weghalen omdat het niet mocht
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 27 sep 2007 20:14

Als schuldeiser kan ik een gerechtsdeurwaarder inschakelen (eerst op mijn kosten); die kent uw adres wel.

De kosten komen er dan uiteindelijk bij.

dieke
Berichten: 1299

#7 , 27 sep 2007 21:22

Maar kan een firma zoals bv LIDL dan eisen dat je je parkeerschijf legt op hun parking? Een parkeerschijf heeft toch niks van doen met een private parking?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 27 sep 2007 23:50

Als schuldeiser kan ik een gerechtsdeurwaarder inschakelen (eerst op mijn kosten); die kent uw adres wel.

De kosten komen er dan uiteindelijk bij.
hoe kan die mijn adres te weten komen, door mij te volgen??
via het register van de nummerplaten kan hij het in ieder geval niet te weten komen, want dan vraag ik nog een schadevergoeding ook
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

wolf2
Berichten: 2071

#9 , 28 sep 2007 19:44

Zij zetten in hun contract wat ze willen. Als zij een handgeschreven briefje met het uur er op aanvaarden, dan doen zij dat. Voor het gemak kiezen ze voor iets wat 99,99% van de klanten bijheeft. Andere warenhuizen werken met een code op je ticket die x minuten geldig blijft om een slagboom te openen.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#10 , 29 sep 2007 18:30

Hallo,

Wanneer het een parkeer terrein betreft met openbaar karakter (zij kan niet worden afgesloten) kan de uitbater GEEN vergoeding vragen om te parkeren.


is er hier ergens een artikel van in de wet?


:oops:

serge
Topic Starter
Berichten: 3

#11 , 29 sep 2007 18:43

Hallo,

Wanneer het een parkeer terrein betreft met openbaar karakter (zij kan niet worden afgesloten) kan de uitbater GEEN vergoeding vragen om te parkeren.


is er hier ergens een artikel van in de wet?


:oops:
Enkele parkings kunnen door middel van een slagboom worden afgesloten. Rond al de Lidl 's hier in de buurt Deurne bij Antwerpen is er nergens betalend parkeren wel moet men op sommige plaatsen ook een parkeerschijf plaatsen. Er is vrijwel nergens een parkeergebrek op straat zodat de mensen die niet bij lidl moeten zijn zich hier ook niet moeten parkeren. Er zijn dan ook geen betaalparkings in de buurt Lidl straft hiermede enkel zijn eigen klanten

serge
Topic Starter
Berichten: 3

#12 , 29 sep 2007 18:46

Had tijdens het winkelen bij LIDL en geparkeerd op hun parking mijn parkeerschijf niet geplaatst. Kreeg boete van prive firma van 40 euro binnen de 5 dagen te betalen . Kan Lidl of deze privé firma uit het brusselse dit zo maar :?:
de firma die de boetes uitdeelt is uit het brusselse het gebeuren was in Deurne bij Antwerpen

wolf2
Berichten: 2071

#13 , 29 sep 2007 21:11

Ik ging er inderdaad van uit dat een GDWaarder toegang had tot die gegevens (dat komt omdat zijn rechten tot toegang in het rijksregister groter zijn dan de mijne; daarom dacht ik dat hij altijd méér kon zien dan mij).

Dus keer ik terug op wat ik heb gezegd.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#14 , 30 sep 2007 08:30

Als schuldeiser kan ik een gerechtsdeurwaarder inschakelen (eerst op mijn kosten); die kent uw adres wel.

De kosten komen er dan uiteindelijk bij.
hoe kan die mijn adres te weten komen, door mij te volgen??
via het register van de nummerplaten kan hij het in ieder geval niet te weten komen, want dan vraag ik nog een schadevergoeding ook
Ik meen dat een deurwaarder het adres wel kan bekomen. Het gebruik ervan dient wel in overeenstemming te zijn met wet op bescherming van de privacy. Deze bescherming is niet absoluut.

Hetzelfde systeem bestaat op een parking (zonder slagboom) van Delhaize/Vandenborre aan de Meiserplaats in het Brusselse.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#15 , 02 okt 2007 11:19

Ik meen dat een deurwaarder het adres wel kan bekomen. Het gebruik ervan dient wel in overeenstemming te zijn met wet op bescherming van de privacy. Deze bescherming is niet absoluut.
de deurwaarder kan inderdaag uw adres bekomen, enkel niet aan de hand van uw nummerplaat

dit is zelfs geen schending van de privacy, maar niet onrechtmatig gebruik van een databank

in het staatsblad staat ergens beschreven wie en voorwat toegang heeft tot die databank, en ik kan u zelf vrertellen dat zelfs de politie eigenlijk die databank niet meer mag gebruiken als het over parkeerovertredingen gaat
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”