Voor oranje gestopt, maar deel op voetpad.

lwalter
Topic Starter
Berichten: 2

Voor oranje gestopt, maar deel op voetpad.

#1 , 12 mar 2015 13:48

Hallo, ik had te laat gezien dat het verkeerslicht op oranje stond. Ik rem, maar ik stond al een deel op het zebrapad. De wagen achter mij begint van zijn oren te maken. Ik doe nog sorry door mn hand op te steken. De persoon stapt uit en wijst mij erop dat ik op het zebrapad sta. En dat hij van de politie is en mij gaat opschrijven. Ik heb geen idee of het een agent was (geen badge, uniform, auto).

Kan ik hier voor beboet worden? Of beter toch doorrijden de volgende keer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 mar 2015 14:27

Opletten dat je het licht niet te laat ziet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 12 mar 2015 22:15

Hallo, ik had te laat gezien dat het verkeerslicht op oranje stond. Ik rem, maar ik stond al een deel op het zebrapad. De wagen achter mij begint van zijn oren te maken. Ik doe nog sorry door mn hand op te steken. De persoon stapt uit en wijst mij erop dat ik op het zebrapad sta. En dat hij van de politie is en mij gaat opschrijven. Ik heb geen idee of het een agent was (geen badge, uniform, auto).

Kan ik hier voor beboet worden? Of beter toch doorrijden de volgende keer?

als ge zijn nummerplaat hebt, eens doorgeven aan de politie :)

agenten die niet in uniform zijn moeten zich ten alle tijden legitimeren aan de hand van hun politiekaart.

is er twijfel? 101 bellen.

ge hebt in principe gedaan wat moest, stoppen voor het oranje, zolang het verkeer het toelaat op een veilige manier (maw, zien dat er geen ene in u gat kan rijden).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 12 mar 2015 22:45

Een wagen die van zijn oren begint te maken?????
Als u binnen de 14 dagen een PV thuis ontvangt dan weet u dat het iemand van de politie is.
Voor de rest niet zo slim.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 mar 2015 23:41

Hallo, ik had te laat gezien dat het verkeerslicht op oranje stond. Ik rem, maar ik stond al een deel op het zebrapad.
Je moet dus stoppen voor oranje.
Een echte agent hoort dat te weten ...

Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten

61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;


Je mag bij oranje dus enkel het kruispunt oversteken, als daar niemand door in gevaar gebracht wordt.

Punt is, dat je ook mag stoppen ...


De persoon stapt uit en wijst mij erop dat ik op het zebrapad sta. En dat hij van de politie is en mij gaat opschrijven. Ik heb geen idee of het een agent was (geen badge, uniform, auto).
Legitimatie vragen ...
Indien niet : 101 en nummerplaat doorgeven : aanmatiging ambt, is strafbaar

JaMi
Berichten: 46

#6 , 13 mar 2015 07:27

Hallo, ik had te laat gezien dat het verkeerslicht op oranje stond. Ik rem, maar ik stond al een deel op het zebrapad. De wagen achter mij begint van zijn oren te maken. Ik doe nog sorry door mn hand op te steken. De persoon stapt uit en wijst mij erop dat ik op het zebrapad sta. En dat hij van de politie is en mij gaat opschrijven. Ik heb geen idee of het een agent was (geen badge, uniform, auto).
Waarom zou die man van zijn oren moeten maken? Hoe dicht stond hij achter jou? In dat soort situaties heb je dikwijls te maken met iemand achter jou die denkt nog snel door het oranje te kunnen, terwijl jij wel degelijk wil stoppen. Heel gevaarlijke toestanden. Het is al meerdere keren gebeurd dat ik om die reden iets voorbij het verkeerlicht diende te stoppen. En ja, die mensen maken makkelijk van hun oren, ze willen zelf nog snel door hé. Iemand achter jou die het oranje stoplicht tijdig gezien heeft, toont meestal begrip voor iemand die nog net stopt. En laat ruimte, zodat jij nog een metertje achteruit kan indien nodig.

lwalter
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 13 mar 2015 10:13

Bedankt voor de reacties.
Hoe dicht stond hij achter jou?
Geen idee, maar er was nog plaats genoeg. Mijn parkeersensoren gingen nog niet af :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”