Fietsen met muziek

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

Fietsen met muziek

#1 , 03 mar 2015 17:11

Beste lezers


Er werd mij een situatie voorgelegd waarbij twee fietsers tegen elkaar botsten. Eén van de feiten was dat één van de fietsers muziek aan het luisteren was.
Nu is mijn vraag, bestaat daar wetgeving rond? Ik ben enkele krantenartikels tegengekomen waarin de politie bevestigt dat daar boetes voor kunnen worden uitgedeeld, maar wetgeving of zelfs rechtspraak, heb ik niet tegengekomen.
Weet iemand daar meer over?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 03 mar 2015 17:17

Art 7.2 van de Wegcode: De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers.

Door oortjes te dragen, kan je niet alles horen wat je moet horen, en kan je een gevaar betekenen voor andere weggebruikers. En haal er geen doven bij, zij kunnen ook niets horen van het verkeer, maar bij hen is dit onvrijwillig.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 mar 2015 00:24

Er werd mij een situatie voorgelegd waarbij twee fietsers tegen elkaar botsten. Eén van de feiten was dat één van de fietsers muziek aan het luisteren was.
Nu is mijn vraag, bestaat daar wetgeving rond?
Neen.

Er is geen enkel verbod om oortjes te gebruiken in de wegcode.
Je veroorzaakt immers hoegenaamd geen hinder voor anderen door oortjes te gebruiken als weggebruiker, en Art 7.2 is daardoor helemaal niet van toepassing.

Kan zijn dat je minder aandacht aan het verkeer besteedt, en daardoor overtredingen gaat maken.
Die overtredingen zijn dan strafbaar, niet het dragen van oortjes.

FYI:
Doven mogen onbeperkt deelnemen aan het verkeer.
Die horen niks :!:

Of dat niet-horen vrijwillig of onvrijwillig is, doet niet ter zake.
Er is geen verbod, en bijgevolg is er ook geen uitzondering te vinden voor weggebruikers die onvrijwillig niet kunnen horen ...

Ik ben enkele krantenartikels tegengekomen waarin de politie bevestigt dat daar boetes voor kunnen worden uitgedeeld, maar wetgeving of zelfs rechtspraak, heb ik niet tegengekomen.
Sommige politie-agenten schrijven daar PVs voor uit, en 7.2 of 8.3 worden vaak heel erg "creatief" gebruikt ...

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.


Maar dat creatief gebruik blijft niet zo eenvoudig overeind voor de rechtbank ...

Een verbalisant kan "raar" verkeersgedrag vaststellen, vaststellen dat dat gedrag een inbreuk vormt op de verkeerswetgeving, en vaststellen dat de weggebruiker oortjes droeg.
Het PV moet dan het afwijkend , niet toegelaten verkeersgedrag beschrijven .
Het dragen van oortjes, is in deze niet meer dan een faits-divers

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 mar 2015 07:35

Er is geen enkel verbod om oortjes te gebruiken in de wegcode.
Je veroorzaakt immers hoegenaamd geen hinder voor anderen door oortjes te gebruiken als weggebruiker, en Art 7.2 is daardoor helemaal niet van toepassing.

Kan zijn dat je minder aandacht aan het verkeer besteedt, en daardoor overtredingen gaat maken.
Die overtredingen zijn dan strafbaar, niet het dragen van oortjes.
het gebruik van té hard geluid, te vergelijken met oortjes, kan, zélfs al heb je de normale aandacht voor het verkeer, nog altijd een inbreuk uitmaken. Wordt door rechters gebruik van gemaakt bij het niet-opmerken van prioritaire voertuigen. Het enkele feit dat het geluid té hard stond, waardoor je het prioritaire voertuig niet hoorde naderen, is een voldoende reden om een inbreuk vast te stellen. Dat gaat dan natuurlijk enkel over prioritaire voertuigen, waar dit in de wegcode staat:

Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.

Een rechter argumenteert dus dat men zijn VOORZORGEN moet nemen en niet te luide muziek mag afspelen.

Een creatieve advocaat zou kunnen stellen dat :
Art 7.2 van de Wegcode: De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers.

Het feit dat iemand prioritaire voertuigen en andere potentiële gevaarlijke situaties niet hoort , is ook het veroorzaken van gevaar (zonder dat dit onmiddellijk een incident veroorzaakt). De weggebruiker houdt zich in die optie niet aan art.7.2 imho.

Gegarandeerd resultaat? Zeker niet. Een rechter die hierop in zou gaan? Mogelijks wel.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2015 09:44

Hoe gaat men vaststellen of de muziek aldanniet "te luid" staat?

PS Het huiswerk van de TS specifiëert niet dat er met "oortjes" rond gereden wordt. Voor hetzelfde geld reed de fietser in complete jaren '80 stijl rond met een gettoblaster naast zijn oren.

Redrum
Berichten: 574

#6 , 04 mar 2015 11:36

Hoe gaat men vaststellen of de muziek aldanniet "te luid" staat?
Wanneer je het prioritair voertuig niet hoorde, was het te luid.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2015 12:10

Hoe gaat men vaststellen of de muziek aldanniet "te luid" staat?
Wanneer je het prioritair voertuig niet hoorde, was het te luid.
Er is in deze casus geen sprake van prioritair voertuig.

LOML
Topic Starter
Berichten: 28

#8 , 04 mar 2015 14:23

Lanox, de fietser was weldegelijk met oortjes aan het fietsen. Dat was ik vergeten te vermelden, sorry!
En hier is inderdaad geen sprake van een prioritair voertuig.

Bellen tijdens het fietsen mag ook niet, maar je kan evengoed bellen met een headset. Ik zou het dus ook in dat kader steken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 mar 2015 14:28

Erg ...

Niet het gebruik van oortjes of het spelen van te luide muziek is dan een inbreuk.
Het niet verlenen van voorrang / doorgang aan het pioritaire voertuig is de inbreuk.

Met dergelijke stelling mag geen enkele dove nog deelnemen aan het verkeer ... quod non.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 04 mar 2015 14:31

Bellen tijdens het fietsen mag ook niet, maar je kan evengoed bellen met een headset. Ik zou het dus ook in dat kader steken.
Je moet niets in kaders steken, je moet naar het (wettelijke) kader kijken, en er niet zelf wat bij fantaseren ...

Als je dit als student moet bekijken, raad ik je aan je bij de wetgeving te houden.


Bestuurders mogen geen gebruik maken van een telefoon die ze in de hand houden.
Dat is verboden.
Nadrukkelijk verboden.

Fietsers zijn bestuurders, net als autobestuurders, er geldt voor hen wat dit betreft dus geen andere reglementering.

Fietsers mogen perfect handenvrij bellen tijdens het fietsen.
Mét oortjes.
Is immers niet verboden.

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Redrum
Berichten: 574

#11 , 04 mar 2015 15:02

Hoe gaat men vaststellen of de muziek aldanniet "te luid" staat?
Wanneer je het prioritair voertuig niet hoorde, was het te luid.
Er is in deze casus geen sprake van prioritair voertuig.
De enige post waaruit uw quote ""te luid"" kon komen was die van JPV, en daarin handelde die "te luid" wel degelijk over het horen van een prioritair voertuig.

Redrum
Berichten: 574

#12 , 04 mar 2015 15:09

Erg ...
Met dergelijke stelling mag geen enkele dove nog deelnemen aan het verkeer ... quod non.
Het gevolg van artikel 38 is dat een dove in die situatie een overtreding kan begaan, dat is duidelijk. Weliswaar onvrijwillig, maar dat is sowieso niet relevant in de wegcode.
Dat hij verder niet aan het verkeer mag deelnemen staat er uiteraard niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”