wielklem

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

wielklem

#1 , 01 mar 2015 12:42

Beste,
Ik heb een duitse voertuig ingevoerd, één week voor vervaldatum werd ie gekeurd.
één dag voor vervaldatum parkeer ik het op een openbare parking,
in de hoop de volgende dag naar de verzekering te gaan om
inschrijving en nummerplaat aan te vragen,
daar zeiden ze mij via Alken morgenvroeg te gaan
om die sneller te ontvangen, ben toen de volgende
dag (vrijdag) naartoe gegaan, heb mijn nr. genomen maar het mocht niet baten, want al vroeg werden de loketten gesloten en moesten wij maandag terugkomen.
Hou in gedachte dat mijn voertuig sinds donderdag geparkeerd staat met een vervallen transitplaten.
Zondag liep ik voorbij mijn auto en merkte ik dat de transitplaten verwijderd waren, en dat er een wielklem bevestigd was en een kaart van de politie met als verzoek ASAP naar de politie te begeven.
Ik had hen gebeld en vroeg naar de reden daarvan, daar zeiden ze dat ze niet wisten van wie deze voertuig was, en zeiden ze dat ik indien een geldige verzekering had de wielklem verwijderd zal worden.
Maandag naar Alken, dinsdag de inschrijving en nummerplaat ontvangen verzekering schreef uit een groen kaart voor één maand, en ben zo naar de politie gestapt, maar daar zeiden zei men dat ik zaterdag met de auto gereden heb wat natuurlijk niet waar was, na hen meermaals te hebben verklaard dat de voertuig niet uit zijn plaats verplaatst was, daar zeiden ze mij dat ik lieg.
ik vroeg om die wielklem te laten verwijderen, daar zei hij dat men een geldig verzekering van 3 maanden moest hebben, en zei dat ik vrijdag om 22 u. moest terugkomen.
Al die tijd stond mijn auto op de parking, ben toen vrijdag naartoe gegaan en daar vertelt hij mij dat hij niet zeker was maar een vermoeden had dat hij een gelijkaardig voertuig heeft gezien met een duitse transitplaat, en dat ie daarom een wielklem heeft bevestigd en de nummerplaten heeft meegenomen.
De boete voor het parkeren van een voertuig zonder geldig nummerplaat en verzekering komt neer op een boete van 1365 eur aldus hem.
Na mijn verklaring afgelegd te hebben vroeg ik om die wielklem te laten verwijderen wat hij dezelfde nacht ook deed, ondanks die één maand geldigheid!(?)
In de ochtend ben zik o snel mogelijk naar mijn auto toegegaan om te zien of die wielklem er af was wat inderdaad zo was.
Maar nu zijn de 2 buitenspiegels (glasspiegels) verdwenen, gestolen.
Wat moet ik nu doen?
Kan ik de politie aanspreken omwille van hun fout.?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 mar 2015 12:57

Het ben jij die een fout hebt gemaakt door een onverzekerd voertuig op de openbare weg te parkeren.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 01 mar 2015 15:33

Welke fout heeft de politie dan wel gemaakt?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 mar 2015 18:31

Het is in België volstrekt normaal dat je bij verzekering een voorlopige groene kaart krijgt die 1 maand geldig is, in afwachting van je gewone groene kaart die wat later volgt.

Belangrijk zal zijn :
- tot wanneer was de verzekering onder de Duitse platen geldig :?:
- vanaf wanneer ging je Belgische verzekering in :?:
Daar mag géén gat tussen zijn als het voertuig op de openbare weg stond ...

Waarom wacht je tot een dag voor het einde van de geldigheid om de verzekering / inschrijving te regelen :?:
Brengt enkel miserie mee ... zoiets moet je direct doen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 01 mar 2015 19:23

Uw Belgische verzekering zal zeker de dagen van de week en WE ervoor NIET dekken, dus is het onverzekerd voeren.
Uw wagen stond op de openbare weg -- er mee gereden of niet het op de openbare weg staan is voldoende om in overtreding te zijn.
U kan aangifte doen bij politie voor diefstal van de spiegels.

Uzelf bent verantwoordelijk .. best dat argument niet gebruiken bij de politierechter als u moet voorkomen wegend dat niet verzekerd voertuig.

KrisP
Berichten: 145

#6 , 02 mar 2015 16:17

Waren dat Duitse platen met gele of rode band?

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#7 , 09 mar 2015 23:19

proces verbaal toegekregen,
Politie verklaren op 21/02/15 in de namiddag een voertuig te hebben opgemerkt met duitse transitplaten met rode band, konden de nummerplaat niet goed zien daar er 2 voertuigen voor hen op reden, voertuig in kwestie reed binnen in een openbare parking, dus i.p.v het voertuig te volgen
reden ze 400 meter helemaal om waar er nog een ingang was voor parking om zoedoende het voertuig in kwestie tegemoet te komen, een omweg van 400 meter, maar daar vonden ze alleen mijn voertuig die al geparkeerd stond van de 17/02/14, de vervaldatum was 18/02/15 met de neus naar buiten toe zonder spoor van de bestuurder, volgens hun zeggen gingen ze nog een een ronde doen om alle twijfels uit sluiten, maar vonden geen ander auto buiten de mijn.
dus waarom in God's naam zou ik mij en ander weggebruikers in gevaar brengen, door deze voertuig in het verkeer te brengen zonder geldige verzekering, insch.- en kenplaat terwijl ik zelf beschik over 2 voertuigen.
Hier in Genk voeren veel mensen invoer auto's , meestal Golf.

Dus het gaat hier om een vermoeden van de politie.
wat denken jullie ?

MaLuK
Topic Starter
Berichten: 82

#8 , 11 mar 2015 02:24

[

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 mar 2015 11:02

U hebt een fout idee over "in het verkeer brengen" ...

Rijden parkeren op de openbare weg mag enkel mits correcte inschrijving en verzekering.

Openbare parkings, ttz vrij toegankelijke parkings, zelfs indien betalend, zelfs als ze niet het eigendom zijn van een overheid, zelfs parkeergebouwen, worden aanzien als openbare weg !

leeuwke1969
Berichten: 311

#10 , 12 mar 2015 16:57

ter info : mijn man heeft in afwachting van zijn verzekering en groene kaart ook eens zijn autootje op de openbare weg laten staan. Stond in niemand zijne weg nochtans, er werd niet mee gereden. Verzekering was de roze kaart en schouwingsbewijs kwijt, gevolg auto onverzekerd. Gevolg, wielklem en takelen. Gevolg, mijn man 2 maand rijverbod !!!!!! DUS LAAT JE AUTO NOOIT OVERZEKERD OP DE OPENBARE WEG STAAN :twisted:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”