Motor rijbewijs

Danny.B
Topic Starter
Berichten: 4

Motor rijbewijs

#1 , 24 feb 2015 21:34

Beste,

Op mijn 19de leeftijd in het jaar 2007 ben ik begonnen met lessen met de motor en na een periode met voorlopig rijbewijs heb ik in 2008 na praktische examen (op 20 jarige leeftijd ) mijn vast A- rijbewijs behaalt ,

Na 2 jaar zou ik mijn Vol A rijbewijs mogen halen in het stadhuis,

Dit heb ik uit het oog verloren , omdat ik jarenlang met dezelfde motor heb gereden die 25kw was , maar nu ik een nieuwe motor heb gekocht , die wel het volle vermogen heeft, heb ik het rijbewijs terug bovengehaald om te controleren en navraag gedaan.

Nu blijkt volgens sommige websites dat ik tot in 2014 de kans had om dit gewoon om te ruilen naar Vol vermogen
Nu moet ik blijkbaar terug rijlessen volgen en examen afleggen met alle kosten , terwijl ik dit normaal gezien allemaal niet moest doen indien in mijn rijbewijs had vernieuwd

Ik begrijp dat het mijn fout is dat ik dit uit het oog heb verloren , maar kan hier nog iets aan gedaan worden ?
Is hier geen sprake van verworven recht van vorige KB ?
Ik rijd al 7 jaar met de motor en zou zoizo het vol vermogen rijbewijs in bezit gehad hebben als ik dit domweg niet was vergeten .



MVG
Danny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 feb 2015 07:49

Ben je al eens naar de gemeente geweest ?

Bij de invoering van de nieuwe rijbewijswetgeving, moesten conform de EU richtlijn de "verworven rechten" behouden blijven .

Danny.B
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 25 feb 2015 10:55

Ik heb inderdaad al info gevraagd aan dienst rijbewijzen en dit is hun antwoord :
Beste,

 

Indien u wenst te beschikken over de volledige cat. A dan zal u dit moeten behalen via rijlessen en examen. Het omwisselen van A- naar A2 kon nog tot 01/05/2014. Daarna niet meer automatisch.

Hiervoor kan u terecht bij de rijschool voor meer informatie.

 

Met vriendelijke groeten,

Erik De Jonghe

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 feb 2015 12:59

In een korte vlaag van verheldering dacht ik hier aan terug :

http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... =3&t=17503" onclick="window.open(this.href);return false;

We hebben dat indertijd op het Gratis Rijbewijs Online -Forum zelfs tot "Sticky" bericht gemaakt.

De mogelijkheid tot eenvoudige opwaardering van je beperkt motorrijbewijs is inderdaad uit het KB verdwenen :(

Danny.B
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 25 feb 2015 16:53

met andere woorden moet ik heel die cirque terug opnieuw doen met al die kosten ..?

dus er is geen enkel sprake meer om dit recht te trekken ?
ik vind het wel spijtig dat men die personen dan niet verwittigt met een brief ofzo , want wie houd z`n eigen bezig met wat er echt allemaal verandert of niet ?

alvast bedankt voor de info

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 25 feb 2015 16:56

Andere wet stemmen.
Er was een overgangsperiode zodoende.
En bi mijn weten ook op radio en TV..

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 25 feb 2015 16:57

Is het niet eigen aan een goede bestuurder dat hij op de hoogte is van wetswijzigingen die betrekking hebben tot zijn rijbewijs? :wink:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 feb 2015 16:59

Is het niet eigen aan een goede bestuurder dat hij op de hoogte is van wetswijzigingen die betrekking hebben tot zijn rijbewijs? :wink:
Er gaan weinig goede bestuurders overblijven vrees ik ...


Laatste kwakkel is dat een nieuw rijbewijs elke 5 jaar vervalt, en er medische tests vereist zijn om een nieuw te krijgen ...
Je moet eens kijken hoe dat de ronde gaat.

Danny.B
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 04 mar 2015 15:39

Ik heb ondertussen dit week de 4 uur praktijklessen gedaan + volledig motorexamen gedaan en kan nu nog eens naar het stadhuis voor mijn rijbewijs ..
examinator zei dus ook al dat het zonde was , ze zag ook direkt dat ik al lang met de motor reed ;-)

zonde van het geld , maarja het is voorbij

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 14 apr 2017 08:58

FRAUDE MAG WEG

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”