vraag mbt nieuwe wet verkeersrecidive

devonx
Topic Starter
Berichten: 6

vraag mbt nieuwe wet verkeersrecidive

#1 , 24 feb 2015 20:22

Beste,

Hierbij een vraag mbt de nieuwe verkeerswet in voege sinds 01jan2015 (in bijzonderheid de verscherpte recidive).

Onlangs, eind 2013, mocht ik op "audientie" gaan bij de heren van de politierechtbank wegens een geval van alcoholintoxicatie.

Nu ben ik een tijdje geleden (begin feb 15) geflitst aan 81 waar je 50 mag. (normaal 70, gewijzigde verkeerssituatie) Ik weet het : veel te snel... .

Mijn vraag: Ben ik nu dankzij die nieuwe wet (wet van 9 maart 2014 --> invoege vanaf 1 jan 15) een recidivist?
En belangrijker: kan ik mij verwachten aan de nieuwe verplichte herstelexamens (lees rijbewijs kwijt voor 3 maanden, theorie, medische/psychologische testen, praktijkexamen,...)?
Of geldt dit enkel voor de inbreuken die je gepleegd hebt (in recidive) sinds 01jan2015 (in werking treding van de wet)?

Alvast bedankt !

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
devonx
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 25 feb 2015 15:04

Beste,

"Huidige wets wijziging zet evolutie verder:
Recidive bepaald voor een combinatie van de zwaarste overtredingen van de verkeerswetgeving
Art.38,§6Wegverkeerswet:B.v.overtredingen van de vierde graad,zware snelheids overtreding metverplichtrijverbod,dronkenschap,vluchtmisdrijf…
Wanneer overtreder voor één van de misdrijven binnen 3jaar recidiveert,wordt verval van het recht tot sturen verder gedifferentieerd naargelang defrequentie waarmee wordt gerecidiveerd
o Één nieuw misdrijf binnen drie jaar:minimum rijverbod 3 maanden + vier verplichte herstelexamens
o Tweede maal binnen drie jaar“6maanden
o Derdemaal binnen driejaar“9maanden
De gevolgen van deze nieuwe herhalingsregimes zijn derhalve uitsluitend te situeren op het vlak van de strafmaat
De verzwaring van de strafmaat ingevolge het nieuwe herhalings regime zal pas worden toegepast op strafbare feiten gepleegd vanaf de datum van inwerkingtreding van denieuwe Wegverkeerswet (01 jan2015)

Als ik me niet vergis heb ik nu een zware snelheidsovertreding gemaakt, en iets meer dan een jaar geleden een inbreuk op de alcoholwetgeving. Wat me vooral nerveus maakt is die laatste passage (in kleur).
gaat het om twee keer een zware overtreding gepleegd te hebben nà 2015 of eentje voor 2015(in mijn geval 2013) en na 2015 -->en prijs hebben?

Alvast bedankt

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 feb 2015 15:44

De volledige tekst:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 38 § 6. Behoudens in geval van artikel 37/1, eerste lid, moet de rechter het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van ten minste 3 maanden uitspreken, en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid, wanneer de schuldige, in de periode van 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de overtredingen bedoeld in de artikelen 29, § 1, eerste lid, 29, § 3, derde lid, 30, §§ 1, 2 en 3, 33, §§ 1 en 2, 34, § 2, 35, 37, 37bis, § 1, 48 en 62bis, opnieuw één van deze overtredingen begaat.

Wanneer de schuldige binnen 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de in het eerste lid bedoelde overtredingen, twee van deze overtredingen opnieuw begaat, bedraagt het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig ten minste 6 maanden en is het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.

Wanneer de schuldige binnen 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de in het eerste lid bedoelde overtredingen, drie of meer van deze overtredingen opnieuw begaat, bedraagt het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig ten minste 9 maanden en is het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.



29§3 derde lid zijn snelheidsovertredingen :

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :
het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.



Dan volgt de vraag : was die toegelaten 50 in een bebouwde kom, of er buiten :?:



Artikel 34§2 is intoxicatie vanaf 0,35 mg/l of 0,8 promille

Artikel 34 § 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

2° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, gedurende de tijd dat dit hem krachtens artikel 60 verboden is;

3° hij die geweigerd heeft zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, bedoeld in de artikelen 59 en 60, of, zonder wettige reden, geweigerd heeft de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2° te laten nemen;

4° hij die het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, in de gevallen bedoeld in artikel 61, niet heeft afgegeven, of het ingehouden voertuig of rijdier heeft bestuurd.



Hier is de vraag : hoeveel mg/l of promille indertijd :?:
Indien minder dan 0,35 mg/l of 0,8 promille: geen recidive-regeling


De meest recente overtreding moet begaan zijn vanaf 2015


Of ook de eerdere veroordeling pas vanaf 2015 meetelt, of ook al eerder uitgesproken mag zijn, is voer voor advocaten ...
Da's strafrecht, en niet mijn ding.

Reclame

devonx
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 25 feb 2015 16:38

81 op een plaats waar je normaal 70 mag (2015), achter de bocht gewijzigde verkeerssituatie met gebodsbord 50 en net achter het bordje een blauw meet met een flitstoestel . iets verder aan de kant gezet.
alcoholpercentage 1,5 promille (0.7g/l) (2013)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 feb 2015 16:56

81 op een plaats waar je normaal 70 mag (2015), achter de bocht gewijzigde verkeerssituatie met gebodsbord 50 en net achter het bordje een blauw meet met een flitstoestel . iets verder aan de kant gezet.
Maar buiten de bebouwde kom dus :?:

Dan valt die overtreding niet onder Art29 §3 3de lid

Bijgevolg ook geen overtreding die "recht geeft" op recidive.


Die 81 is waarschijnlijk al gecorrigeerd ?
Bedenk je dan wel dat het redelijk close was ...
87 zonder correctie, 4km/u er bij en je valt mogelijk onder 40 te snel buiten BBK.
Er is geen enkele wettelijke verplichting voor een rechter om rekening te houden met de correctiefactor die politie en parket hanteren bij onmiddellijke inningen of minnelijke schikkingen ... parketten weten welke rechtbanken "corrigeren" en welke niet.


PS ... Borsbeek ?
Daar hebben ze net dezelfde stoot uitgehaald. :roll:

devonx
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 25 feb 2015 17:47

schotensteenweg richting schoten.

Ik zit er niets mee in dat je moet boeten als je over de schreef gaat. Maar ze maken een zwaar crimineel van je.

Stel je maar eens voor : morgen gooit een overijverige politieambtenaar je op de bon omdat je de volle lijn kust, binnen twee jaar doe je nog een zware overtreding --> boem rijbewijs kwijt, naar alle waarschijnlijkheid job kwijt, maar wel een torenhoge boete die je moet betalen als toekomstig werkloze.

Dan gaan ze bepaalde mensen wel verplichten om zonder rijbewijs te rijden om te voorzien in hun levensonderhoud. en dan word je nog eens gepakt wegens rijden zonder rijbewijs -->kassa kassa !

Ik denk dat er binnen een tijdje serieus wat mensen zonder rijbewijs gaan zitten.

Als ze dan toch zo je leven willen kapot maken kun je je beter eens deftig afreageren op de rechter. kom je er goedkoper vanaf en krijg je kost en inwoon van de staat in een vijfsterrenhotel :-) en met wat geluk nog een schadevergoeding erbovenop

Nu ja, misschien valt het allemaal nog wel mee.

welbedankt voor de inlichtingen!

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 25 feb 2015 20:15

Ik zit er niets mee in dat je moet boeten als je over de schreef gaat. Maar ze maken een zwaar crimineel van je.

Stel je maar eens voor : morgen gooit een overijverige politieambtenaar je op de bon omdat je de volle lijn kust, binnen twee jaar doe je nog een zware overtreding --> boem rijbewijs kwijt, naar alle waarschijnlijkheid job kwijt, maar wel een torenhoge boete die je moet betalen als toekomstig werkloze.

Dan gaan ze bepaalde mensen wel verplichten om zonder rijbewijs te rijden om te voorzien in hun levensonderhoud. en dan word je nog eens gepakt wegens rijden zonder rijbewijs -->kassa kassa !

Ik denk dat er binnen een tijdje serieus wat mensen zonder rijbewijs gaan zitten.

Als ze dan toch zo je leven willen kapot maken kun je je beter eens deftig afreageren op de rechter. kom je er goedkoper vanaf en krijg je kost en inwoon van de staat in een vijfsterrenhotel :-) en met wat geluk nog een schadevergoeding erbovenop
Dronken rijden en een dik jaar later meer dan 30 km/u te snel rijden? Vergeef me dat ik hier geen medelijden heb. Er is dat spreekwoord van het gat en de blaren..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”