Retributieboete 5 minuten over tijd (Mechelen)

Siedjeey
Topic Starter
Berichten: 3

Retributieboete 5 minuten over tijd (Mechelen)

#1 , 23 feb 2015 14:13

Hallo

Zonet in Mechelen boodschappen gaan doen met mijn vader die aan het revalideren is van hartfalen. Bij het uitladen van de boodschappen voor het appartementsgebouw heb ik even snel een gratis ticket genomen van 15 minuten (13.07-13.22)
Het uitladen van de boodschappen liep echter even uit en wanneer ik terug aan mijn wagen kom kleeft er een retributieboete (30€) onder mijn ruitenwisser. Exact 5 minuten na het verstrijken uitgeschreven! (13u27)

Persoonlijk vind ik dit ronduit belachelijk en was het niet Schepen van Mobiliteit Karel Geys van Mechelen die enkele jaren geleden zei dat het een fabel was dat Vinci Park reeds na 5 minuten een boete uitschrijft. Er is volgens hem een gedoogtijd van 15 minuten...

Ik ga alvast de Ombudsman van de gemeente raadplegen voor een officiële klacht.
Loont het om dit aan te vechten? Heeft er iemand nog andere ideeën?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 23 feb 2015 14:24

Hoe laat was u er uiteindelijk terug, dat gaat dan toch nog meer dan 5 minuten zijn? In principe kunt u een boete krijgen vanaf 13u22, dus echt veel valt hier niet over te zeggen.

Siedjeey
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 23 feb 2015 14:26

Ik vermoed dat de parkeerwachter de boete net had uitgeschreven, heb nog naar hem/haar gezocht in de omgeving maar niemand aangetroffen...

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 23 feb 2015 14:34

Laten we zeggen 7,5 minuut te laat? Dan zitten we toch al aan een overtreding van 50%. Rij eens 50% te snel en je bent op vele wegen je rijbewijs kwijt.

Maar dat is allemaal niet relevant natuurlijk, de boete mocht vanaf 13u23 gegeven worden, dus ja.

Siedjeey
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 23 feb 2015 14:43

Laten we zeggen 7,5 minuut te laat? Dan zitten we toch al aan een overtreding van 50%. Rij eens 50% te snel en je bent op vele wegen je rijbewijs kwijt.

Maar dat is allemaal niet relevant natuurlijk, de boete mocht vanaf 13u23 gegeven worden, dus ja.
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar verschillende overtredingen met elkaar gaan vergelijken heeft niet veel zin. De aard van de overtreding is totaal anders, maw ik breng niemand in gevaar door mijn overtreding.

Trouwens was er onlangs niet iets in het nieuws over gezegd over een gedoogtijd bij parkeerboetes?
Heb het artikel teruggevonden van Karel Geys: http://www.nieuwsblad.be/cnt/jo3jp1nm" onclick="window.open(this.href);return false;
Klacht is ondertussen ingediend bij ombudsman Mechelen. Ik ga ook nog trachten naar Vinci zelf te bellen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 feb 2015 14:47

Hallo

Zonet in Mechelen boodschappen gaan doen met mijn vader die aan het revalideren is van hartfalen. Bij het uitladen van de boodschappen voor het appartementsgebouw heb ik even snel een gratis ticket genomen van 15 minuten (13.07-13.22)
Het uitladen van de boodschappen liep echter even uit en wanneer ik terug aan mijn wagen kom kleeft er een retributieboete (30€) onder mijn ruitenwisser. Exact 5 minuten na het verstrijken uitgeschreven! (13u27)

Persoonlijk vind ik dit ronduit belachelijk en was het niet Schepen van Mobiliteit Karel Geys van Mechelen die enkele jaren geleden zei dat het een fabel was dat Vinci Park reeds na 5 minuten een boete uitschrijft. Er is volgens hem een gedoogtijd van 15 minuten...
1. Juridisch: geen punt om op te staan, tenzij er een probleem zou zijn met het principe van het heffen van retributie. Daar kan Inazuma beter over oordelen.

2. Moreel: http://www.nieuwsblad.be/cnt/jo3jp1nm" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar stelt Karel Geys duidelijk dat in normale omstandigheden er 15 minuten gedoogbeleid is. Een ticket "15minuten gratis" valt duidelijk niet onder die "normale omstandigheden", omdat je zoals anderen aangeven, wss meer dan 50% van de tijd overschreven had.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 23 feb 2015 14:52

Politici zeggen en beloven veel, maar zonder enige wettelijke achtergrond heeft dat artikel geen waarde.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 feb 2015 15:04

1. Juridisch: geen punt om op te staan, tenzij er een probleem zou zijn met het principe van het heffen van retributie. Daar kan Inazuma beter over oordelen.
Er is meer kans om er onderuit te geraken op basis van foute verkeerssignalisatie, dan op basis van het retributiereglement. :wink:


Stap 1 : lees het retributiereglement ...

Staat vermoedelijk helemaal geen "gedoogperiode" in ...
Niet teveel loze beloften en uitspraken van politici geloven ...

Sommige retributie-reglementen verbieden overigens het verlengen van "laden en lossen" met gratis parkeertijd (met gratis ticket of 'gratis kwartier"- kaart), en/of het mixen van gratis parkeren met betalend parkeren ... nalezen dus.

F.B.
Berichten: 11

#9 , 28 mei 2015 18:30

Snel vraagje... Als je niet akkoord gaat met een aantal boetes, en discussie met GAPA draaide op niets uit.

Wat is de volgende stap?

Iemand ervaring? Alvast bedankt.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 28 mei 2015 18:33

Rechtbank maar vermoedelijk zal er eerst een dwangbevel volgen.
http://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docum ... ID=1061915" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... titel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.parkereninantwerpen.be/parke ... sprocedure" onclick="window.open(this.href);return false;

F.B.
Berichten: 11

#11 , 28 mei 2015 19:28

Alvast hartelijk dank.
Ik dacht eerder om GAPA via de vrederechter op te roepen. Kan dat? Ik wil niet wachten tot de situatie uit de hand loopt, vooral omdat GAPA weigert mijn opmerkingen en vragen te beantwoorden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 mei 2015 19:53

Waarom zou het uurwerk uitgevonden zijn ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

F.B.
Berichten: 11

#13 , 28 mei 2015 20:05

De vrederechter kan redelijk snel en kan ik zelf in gang zetten. In geval van dwangbevel, moet ik wachten, met risico van bijkomende kosten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 28 mei 2015 20:17

Als ze u die 5 minuten cadeau doen, waar stopt het dan? De volgende wil dan 10 minuten en weer een volgende een heel kwartier. Een eindtijd is een eindtijd, en hou u eraan.

F.B.
Berichten: 11

#15 , 28 mei 2015 20:25

Sorry, was misschien niet duidelijk. In mijn geval gaat het om iets helemaal anders, als u het tegen mij heeft. Ik wil gewoon de volgende stap weten die ik kan ondernemen.

Mijn geval gaat om een verhuis, en de periode die moet overbrugt worden tussen de adreswijziging en het aanpassen van de parkeervergunning.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”