politiestraf of correctionele straf

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

politiestraf of correctionele straf

#1 , 19 feb 2015 19:56

Ik heb deze morgen een niet-fiscale invordering van de dienst "FOD Financien
penale boeten" ontvangen van een uitspraak politierechtbank dd. 14/10/2011.

Geldboete: 25euro x5.5 opcentiemen = 137.50euro (verkeersovertreding)
Gerechtskosten: 72euro

Ik heb nooit het vonnis ontvangen en de invordering komt dus 3,5 jaar later via de FOD Fin.

Ik heb op dit forum gelezen dat de verjaring 1 jaar zou zijn; klopt dit en zo ja wat moet ik doen (behalve niet betalen) ?
Moeten de gerechtskosten wél betaald worden ?

bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 20 feb 2015 14:04

Voor welk feit? U hebt toch een PV thuis gekregen?
of was uw adres ondertussen gewijzigd?
3 jaar geleden waren de opdeciemen 5,5 dus vermoedelijk een verjaringstermijn van 5 jaar gezien een wanbedrijf.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 feb 2015 14:17

Dat is een politiestraf (<26 euro, ex. opdeciemen)

als u nooit een vonnis ontvangen hebt, heeft u dan ooit een dagvaarding voor een rechtszitting ontvangen ? PV hierover ?

als het vonnis nooit betekend werd, is er vermoedelijk nog mogelijkheid tot verzet ?

Reclame

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#4 , 20 feb 2015 22:49

Nee, geen wanbedrijf. Gewone verkeersovertreding vastgesteld door mijn buurman wijkagent destijds.
Buurman viseerde mij maar rechter zei dat hij het PV van mijn buurman niet naast zich neer kon leggen
en het dossier in beraad ging nemen.

Ben verhuisd net vòòr het verschijnen op de rechtbank, maar heb nooit een vonnis ontvangen. Ze wisten
mij wel wonen om gerechtskosten en de (verjaarde) politieboete te betalen...

De politieboete is verjaard maar de gerechtskosten niet zei FOD dienst 'penale boeten' mij vandaag.

Is het dan niet verplicht dat het vonnis betekend wordt alvorens 'penale boeten' mij aanschrijft om
te betalen op basis van een nooit gezien vonnis uit 2011 ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 21 feb 2015 11:28

Dit zal meer iets voor een advocaat zijn ...

Verzet kan niet aangezien u naar de rechtbank geweest bent.

Maar als het vonnis u nooit betekend werd, bent u dan wel definitief veroordeeld :?:

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#6 , 21 feb 2015 12:03

Heb nooit kennis genomen van een veroordeling. Het eerste wat ik vernomen heb is het
gewone schrijven van 'penale boeten' ivm een beweerd vonnis uit 2011 ivm politiestraf van 25euro.

Dit werd vermoedelijk betekend op mijn oude domicilie waar ik toen woonde.

Ik heb niet de mogelijkheid gehad om in hoger beroep te gaan gezien het vonnis mij nooit betekend werd.
Is het terecht om deze reden de gerechtskosten neit te betalen ? (de politiestraf is verjaard en hoef ik niet te betalen)

Een advocaat inschakelen voor 75euro lijkt mij wat overdreven...

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#7 , 22 feb 2015 12:01

Niemand? Moet een vonnis op tegenspraak dan niet betekend worden ?
(bij verstek ok, maar op tegenspraak?)

Het is toch niet aan mij om mij te informeren op de griffie wat de veroordeling was ?

Iedereen alvast bedankt die heeft geantwoord !

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 22 feb 2015 14:28

Sorry inderdaad politiestraf,
Vonnis zal naar uw oud adres zijn gestuurd.
Betreft het een verstekvonnis, dan wordt het beroep ingesteld binnen de 15 dagen na de betekening van het vonnis aan de veroordeelde partij of aan haar woonplaats.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 22 feb 2015 23:08

Betreft het een verstekvonnis,.
Blijkbaar op tegenspraak, maar indien niet betekend, kan men niet in beroep gaan ...

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 22 feb 2015 23:24

En bij mijn weten is die termijn al verstreken...
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5890,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#11 , 23 feb 2015 09:13

Het gaat over een vonnis op tegenspraak uit 2011 waar ik niet ter plaatse was op de datum van uitspraak.
(ik was enkel ter plaatse op de inleidende zitting waar het dossier in beraad werd genomen)

Heb naar de griffie gebeld daarnet en daar zegden ze mij dat bij vonnis op tegenspraak
nooit een copy wordt gestuurd. De griffie zei daarnet: kom gerust een copy halen... ?!

Enkel bij een vonnis verstek => wordt wel betekend via exploot zegden ze daar

Penale boeten zei dat de politiestraf niet moest betaald worden maar wél de gerechtskosten (verjaartermijn 10j)

Is het normaal dat ik niet op de hoogte ben gebracht van het vonnis en dusdanig niet in hoger beroep kon gaan ?

Ik dacht dat het toch het minimum is dat de griffie mij een afschrift bezorgt via aanget. zending na uitspraak zodanig ik
eventueel in hoger beroep kon gaan wat dus niet het geval was...

Alvast bedankt voor de reacties.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 23 feb 2015 09:28

In je tweede zin zeg je dat je aanwezig was bij de inleiding van het proces? Je was dus op de hoogte dat er een proces bezig was, en je hebt een dagvaarding gekregen?
had je een advocaat? Zo ja dan zou hij U moeten op de hoogte gebracht hebben.
Als je zelf de verdediging hebt opgenomen, wordt je ook geacht alles zelf op te volgen.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 23 feb 2015 09:31

Beste

U was aanwezig op de zitting, dus het vonnis is op tegenspraak gewezen. In tegenstelling tot wat u zegt, is het wel degelijk uw plicht te informeren naar het vonnis dat - doorgaans een maand later - wordt uitgesproken. Als u geen kennis neemt van het vonnis, maar ook geen hoger beroep instelt binnen de termijn van 15 dagen, is het vonnis definitief.

Als er enkel definitieve straffen werden uitgesproken, zijn deze inmiddels verjaard. Heeft u (bijvoorbeeld) een boete van 50 EUR (maal 5,5) gekregen, waarvan de helft met uitstel gedurende drie jaar, dan is er hoegenaamd nog geen sprake van verjaring, aangezien de verjaring in dat geval pas begint te lopen na het verstrijken van de proeftermijn van 3 jaar. .
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

giserke
Berichten: 2434

#14 , 23 feb 2015 09:37

Inderdaad, hij moest na de inleiding onmiddellijk naar de griffie info gaan vragen zijn, naar de datums voor een volgende zitting, en eventuele afhandeling van het proces.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 23 feb 2015 14:26

Het kan toch echt niet als "normaal" aanzien worden, dat men bij veroordeling NIET op de hoogte gesteld wordt van een vonnis van een rechtbank :?:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”